De kassalade tussen de kassalade

Een paar maanden geleden zette een krantenberichtje me even op het verkeerde been.  Een jongen was een winkel binnen gelopen, bedreigde de winkelier en ging er vandoor met de kassalade. Ik zag in een flits  het beeld voor me van een groentezaak die onder andere kas-salade verkocht.
‘Daar moet ik iets mee doen’, dacht ik meteen en daarna verzamelde ik wat woorden die zonder afbreekstreepje meerdere betekenissen hebben. U voelt het al aankomen: het is hier weer de hoogste tijd voor een taalspelletje.Hieronder heb ik wat zinnetjes opgeschreven met zulke woorden en daag u uit aanvullingen te bedenken. (Tussenstreepjes horen niet, maar zijn hier en daar toch even voor de duidelijkheid geplaatst.)   O ja, wel graag met bestaande woorden, want por-taal is geen taal en een port-aal is niet drinkbaar.Ik ben benieuwd!

De dief verstopte de kassa-lade tussen de kroppen kassa-lade.
Als je veel gaat zitten op een balk-anker, kun je bal-kanker krijgen.
In Moskou komt een Rus thuis in een rust-huis.
Ooit komt er een eeuw waarin iedereen de poep van de zee-meeuw van de  ramen staat te zemen: die eeuw noemen we de zeem-eeuw.
Ze hebben in het gast-huis niet alleen water, maar ook gas-thuis.
Ik ben theo-loog, zei Theo, maar Theo loog.
In strenge streken mogen alleen echt-paren echt paren.
Door de telescoop ontdekte de minis-ter een mini-ster.
En deze kent u wel: bommel-ding en bom-melding.
Er lag een vlo-eitje op het vloei-tje.
De valk-uil vloog in de val-kuil.
De klok in de dorps-toren kan ’s nachts een heel dorp storen.
Het rusthuis naast het gemeente-huis was echt een gemeen tehuis.
Hou op met die kippen klei-neren in die te kleine ren.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op De kassalade tussen de kassalade

  1. Ghita zegt:

    Wat knap dat je dit zomaar even neerschrijft, ik kan zo snel niets bedenken, maar heb genoten van jouw prachtige taal spelletje.

  2. Dwarsbongel zegt:

    Heel mooi! Ik heb zelf ook ooit een hele lijst “gespaard”, maar ik weet niet of die nog hervindbaar is na een aantal computerwisselingen.
    Ook een klassieker was Noord-Ieren / Noor-dieren.
    Zelf herinner ik me nu meteen de veto-plosser, maar die is niet eerlijk…
    Destijds was het thema dat de moderne tekstverwerkers niet in staat waren/zijn de woorden aan het eind van de regel op de juiste manier af te breken.

  3. Als oud-hoofdredacteur is deze log een kolfje naar je hand. Ik heb genoten. Salu2 Albert

  4. gewoonanneke zegt:

    En is een krokus een krokus of een kro kus
    Ik vind het zo leuk die woordspelingen. Een mooi lijstje. Ooit maakte is van een schrijfopdracht met het woord proberen pro-beren en verzorgen ver- zorgen maar inderdaad dat werden wel twee woorden dus die tellen niet.

  5. uit-een, ui-teen
    haar-dos, haard-os
    massage-bed, massa-gebed
    mee-stemmen, mees-temmen
    ge-speend, gesp-eend
    be-dotter, bed-otter
    😀

  6. Hans zegt:

    Heel goed gevonden, heb respect voor je.
    Zelf bedenken: de pro-Deoadvocaat had een voorkeur voor een pro deo advocaat. Hans

  7. RenéSmurf zegt:

    Zo smurft het lekker voort! Ik vind de streepjes maar irritant.

  8. rietepietz zegt:

    Lastig hoor, ik kom alleen maar op ; ” mijn verblijf in de na-tuur werd door de regen een nat uur.
    Niet helemaal goed want een nat uur zijn twee woorden en niet twee lettergrepen die bij elkaar horen .Maar dat geldt ook voor de dorpstoren en dorp storen dus ik waag het erop!

  9. kakel zegt:

    Je hebt echt je best gedaan, terwijl er een gigantische lijst van pijpe-tuitjes en pijp-etuitjes en dergelijke in Opperlans staat 😉 Uiteraard prijs ik je inzet. De minister en de dorpstoren vind ik briljant!

  10. Ze zijn geweldig en inderdaad sinds de bommeldingen in de zeventiger jaren heb ik het ook altijd over bommel-dingen.

  11. gewoonhanny zegt:

    Altijd leuk als je op het verkeerde been wordt gezet met dit soort woorden. Om er nu zo een twee drie eentje te bedenken, lukt niet. Wie weet schiet me de komende dagen wat te binnen.
    OT Er is geen foto te zien, alleen een foutmelding van Photobucket.

  12. Die vlo-eitjes zijn natuurlijk wel op mijn buik geschreven. Leuke serie heb je er weer van gemaakt.

    Love As Always
    Di Mario

  13. klaproos zegt:

    wat ontzettend leuk gevonden weer tagrijn, dat is nou echt op z’n tagriaans:-)
    je bent daar super in 🙂

  14. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Haha, die kassalade! Ik las ook kas-salade. Met bommelding ga ik standaard de mist in, ongelooflijk. Leuk lijstje heb je, ik zal ook eens erover nadenken!

  15. rietepietz zegt:

    O wat een héérlijk logje weer, maar dat schudt ik heus niet even zomaar uit de mouw .Natuurlijk ga ik er wél over nadenken …..eh…….

Je kunt hier reageren

