De blunderende brasem

In de keuken van een goed restaurant leggen ze op alle slakken zout. Goed voorbeeld doet goed volgen. Dus doe ik dat vandaag ook eens een keer met een advertentie ván een restaurant. Ik had deze paginagrote advertentie in november al uit het Leidsch Dagblad  gehaald en nu ga ik dan maar eens flink met zout strooien. Want hoe is het mogelijk dat niemand zo’n advertentie nakijkt voordat hij naar de krant wordt gestuurd en hoe is het mogelijk dat er niet iemand van de krant belt: beste kok, dit gaat écht niet.
Mensen met veel gevoel voor taal raad ik aan niet verder te lezen want alle eetlust zal u vergaan. 

* De gekroonde Brasem in Oude Wetering zal een weekend veel wild serveren. Dat wordt dus een wildweekend en geen wild weekend want erg wild zal het er daar toch niet aan toegaan.
* 15.16.17 November. Dat tussen de data geen komma’s maar punten staan, vooruit dan maar, maar namen van maanden moeten al echt een tijdje met een kleine letter.
* 4 gangen wild buffet: zelfde opmerking.
* het voorgerecht wordt gecremeerd opgediend, want wat is een verassing anders? Wie daar niet op rekent komt wel voor een verrassing te staan.
* En daar is ie weer: het optreden van een wild trio.
* Bij het tussen gerecht mag je niet één keer kiezen, maar meerdere malen: keuzen.  En dan mag je konijnen nemen, bospaddestoelen (de bospaddenstoelen zijn uitverkocht)  of soep.
* Het wordt vermoeiend, zeker als je net een heel konijn naar binnen hebt gepeuzeld, maar diversen moet diverse zijn en wild gerechten wildgerechten.
* Als nagerecht dan de diversen desserts; net zo’n fout als hierboven.

Maar eerlijk is eerlijk: de prijs deugt wél.  En dat vergoedt dan misschien die elf taalmissers.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op De blunderende brasem

  1. kakel zegt:

    Zoiets doet gewoon zeer aan mijn ogen!
    Jaren geleden, hield een winkel een actie en kon je als klant “lid” worden. Had het betreffende bedrijf in koeien van letters in de krant en op de winkelruit geschreven: “Ja, ik wordT vriend.”
    Dan vraag je je ook af of niemand iets nakijkt of halverwege wakker wordt.
    Maar je hebt er wel een fijn blog aan overgehouden 😉

  2. Ghita zegt:

    Jeetje, wat veel vouten 😉 in 1 kaart. Ik zou wel eens de menu kaart van dat restaurant willen zien.

  3. staartje zegt:

    Ik heb hier smakelijk om gelachen. Feit is wel dat er door de nieuwe media veel meer taal wordt gebruikt. Jammer is dat er niemand is, die de taal checkt. Deze kok kan wellicht heerlijk koken, maar het accent valt nu op de spelling. Dat is jammer. Ieder zijn vak. Ik bewaar deze. Eens kijken of leerlingen de fouten er uit halen.

  4. Wieneke zegt:

    Ajoh! Je weet tog wat er bedoelt wort?

  5. deze gekroonde brasem heeft zijn naam écht niet gestolen, want het kroontje van meeste taalfouten heeft ie verdiend? 😉

    koken en foutloos spellen gaat blijkbaar niet samen, getuige menig menukaart, ook hier te lande. 😯

    zonnig weekend, tagrijn!

  6. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Het is een beetje pijnlijk ja en inderdaad: hoe kan het dat letterlijk niemand dit zag??? Dat verbaast me nog het allermeest! Hoe dan ook: het is ook wel weer leuk om zo’n advertentie te lezen en je trekt er als adverteerder wel de aandacht mee, meer nog dan wanneer de advertentie foutloos was geweest. (Misschien was dat ook wel zijn bedoeling!)

  7. Een wild weekend kan best spannend zijn, maar de prijs is voor een wildweekend dat vreed(t)zaam moet zijn en dan ga ik alle andere fouten maar niet herhalen. We hebben allebei hartelijk moeten lachen dat zo’n advertentie klakkeloos door de krant geplaatst wordt.

  8. Thérèse zegt:

    Wel heel veel fouten, maar Tagrijn … misschien was het wel een heel leuk en verrassend wild en woest weekend in de Brakende Brasem.

  9. Ohhh hier zitten er inderdaad een heleboel in. Mijn oog viel als eerste op de “verassing” mar dat komt omdat ik die fout ooit zelf heb gemaakt toen in nog voorzitter speeltuin Groenoord was.
    Ik had een aantal affiches gemaakt voor het paaseieren zoeken. We hadden echt het meest spectaculaire paaseieren zoeken van heel Nederland volgens het affiche.
    “Maandag tweede paasdag paaseieren zoeken in de speeltuin met na afloop kinder verasssing”

  10. Persoonlijk heb ik liever een wild weekend dan een wildweekend, maar dat is natuurlijk bijzaak. 😉 Leuk dat je dit weer gevonden hebt. En natuurlijk gedeeld.

    Love As Always
    Di Mario

    OT. ik heb de log die jij zie proberen te vinden, maar ik kan de naam die je hier zegt zo niet vinden. Misschien heb je een url voor me. Het loopt inderdaad vanaf Harderwijk naar Hulshorst. Mooi gebied om eens te bezoeken voor je.

  11. RenéSmurf zegt:

    Ja, maar het valt wel heel erg op zo, en daar is het vast om te doen.
    Ergeren om de aandacht te trekken. Ik denk dat ze het wel druk gaan krijgen.
    Ik kan me niet voorstellen dat het onbewust gebeurd is.

  12. gewoonanneke zegt:

    Ja donderdagavond lees ik altijd alle persberichten die mensen me toesturen en hoewel ik ook niet foutloos ben kom ik soms dingen tegen dat is me wel eens afvraag of er nog wel Nederlandse Taal geleerd wordt op school. Maar heb zelf ook wel eens een flinke blunder gemaakt en ook nog op de voorpagina van de krant………dat is erg hoor.

  13. Hans zegt:

    Ik ben niet zo sterk in taal, maar zie al fouten.
    De prijs is ook niet goed want dan hoort er toch ook de prijs in euro te zijn vermeld.
    Dit is geschreven door de kok, die is wel goed in eten koken maar niet in taal. Hans

  14. klaproos zegt:

    nou tagrijn, ik hoop dat de smaak van hun eten beter is, dan de aankondiging,
    anders is mijn honger wel over:-)

  15. Dwarsbongel zegt:

    Komt door de spellingchecker, denk ik. Even gecheckt: Die rekent dit alleen de bospaddestoelen fout, en zet een vraagteken bij de verassing. Leve de voor uit gang…!

  16. gewoonhanny zegt:

    Dit doet pijn. Zou iemand de opsteller van deze advertentie op de fouten wijzen, zodat die de volgende keer niet meer worden gemaakt. Hopelijk leest die opsteller jouw log, krabt hij zich eens achter de oren en verzoekt hij jou voortaan de advertenties door te spitten op taalfouten.

  17. Marja zegt:

    Au! Dat doet zeer aan mijn taalklier.

  18. rietepietz zegt:

    Nou ja, je rekent wél heel streng,, 4x dezelfde fout is eigenlijk maar één fout en 2x dezelfde fout dus óók “maar”één fout. Helaas is overal de corrector verdwenen en dan worden dit soort fouten niet meer opgemerkt. Een goede kok hoeft natuurlijk niet noodzakelijk óók nog goed in taal te zijn!
    Maar maak jij je borst maar nat, de generaties die nu van school komen weet bár weinig van onze taal!
    Niet dat ik foutloos werk op m’n logjes hoor, maar meestal ben je te aardig om daar iets over te zeggen;-)

Je kunt hier reageren

