Leids Detail 267

Over een paar dagen staan we weer een paar minuten stil bij de doden uit de Tweede  Wereldoorlog. Een paar jaar na de oorlog sneuvelden er opnieuw Nederlandse militairen en ook bij hen staan we even stil in deze aflevering van Leids Detail. De vragen: waar ligt deze steen en waarom? Waar staat deze koffer en wat betekent dat? Waar vind je deze steen met namen van gesneuvelde militairen?

In 1943 werden de weeskinderen uit het voormalige Joodse Weeshuis aan de Roodenburgerstraat weggevoerd en vonden de dood in de vernietigingskampen. In het pad naar de toegangsdeur van het weeshuis is een plaquette aangebracht met een gedicht van Rutger Kopland:

Weggaan is iets anders
Dan het huis uitsluipen
zacht de deur dichttrekken
achter je bestaan en niet
terugkeren. Je blijft
iemand op wie wordt gewacht.

Weggaan kun je beschrijven als
een soort van blijven. Niemand
wacht want je bent er nog.
Niemand neemt afscheid
want je gaat niet weg.

Ook werden joden uit hun huizen gehaald. Ze mochten een koffertje met handbagage meenemen.  Als blijvende herinnering werd bij een aantal huizen een koffer geplaatst. Deze is te vinden in de Herensteeg.

 De steen met de namen van de gesneuvelde militairen is te vinden bij het monument in Park de Put (tussen de molen en de Morspoort).

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Leids Detail 267

  1. Marijke zegt:

    De bronzen plaquette is gemaakt is gemaakt door de Leidse beeldhouwer Frans de Wit

  2. Wat een mooi gedicht is dat. Ik wist het niet, van die koffers. Heel indrukwekkend.

  3. Een log waar wij allebei stil van werden. Die koffers vertellen heel veel leed. Het is al zo lang geleden, maar vergeten mogen we dit niet. Ook wij hebben een special op onze blog n.a.v. 4 mei. Al bekeken?

  4. staartje zegt:

    Mooi….die koffers

  5. Ghita zegt:

    Een gepaste Leids detail op 4 mei. Ik wist geen van de drie, gek dat ik zo’n koffertje nooit gezien heb, ben toch regelmatig in dat straatje geweest.
    groetjes Ghita

  6. gewoonanneke zegt:

    Ja bij ons is pas ook weer een monument onthuld ter nagedachtenis aan de eerste geuzen die gefusilleerd werden. Het blijven allemaal indrukwekkende verhalen die niet vergeten mogen worden.

  7. rietepietz zegt:

    Het verhaal rond de koffers ken ik wel, Glibber had er ooit al eens een log over ( of was jij het nou,misschien wel allebei) .
    Je hebt er een héél bijzonder “detail” van gemaakt in deze eerste mei week!

  8. logbankje zegt:

    Dit mag ook niet vergeten worden, leer de jeugd wat vervolging en oorlog voor gevolgen heeft.
    De koffers zijn een prachtig hulpmiddel en opeens besef je dat het zoveel onnodig leed is geweest. Hans

    Dank voor je steunende reactie, ga weer proberen te loggen.

  9. dit is een blog om heel stil bij te worden, tagrijn! 😥

    het gedicht van rutger kopland is prachtig uitgebeeld!!

  10. gewoonhanny zegt:

    Heel mooie en indrukwekkende details in deze tijd van gedenken.
    Het verhaal achter de koffers kende ik. Waar ze precies staan, weet ik niet als niet-Leidse.

  11. RenéSmurf zegt:

    ja, een mooi monument. Erg confronterend en dat is goed ook.

  12. klaproos zegt:

    prachtig Tagrijn,
    wat mooi dat we nog steeds dit herdenken,
    maar de dreiging op de achtergrond blijft altijd,
    leren we dan niet ??

  13. kakel zegt:

    Twee weken geleden ben ik naar de tentoonstelling: “100 verhalen achter 100 voorwerpen” uit de WO II geweest bij de Kunsthal in Rotterdam. Vandaag heb ik het boek: “De bibliothecaresse van Auschwitz” uitgelezen, en dat was toch wel veel drama achter elkaar. Aan de andere kant wil ik me ook bewust blijven dat voor onze vrijheid hard gevochten is. Van het koffertje heb ik nog nooit gehoord; het ontroert me.

  14. Dat van die koffers wist ik. Dat moet ook wel na jaren hier en bij LG langs te komen. Het verhaal heeft altijd een indruk op me gemaakt. Je hebt er weer een mooi werk van gemaakt rondom deze dagen.

    Love As Always
    Di Mario

  15. Mooi en toepasselijk detail deze week. Ik was in maart bij de herdenking voor het Joods weeshuis , indrukwekkend toen schoolkinderen alle namen voorlazen.

  16. Plato zegt:

    Ontroerend stuk. Mooi dat gedicht van Kopland hier. Hij is het levende bewijs voor zijn gedicht want hij IS op deze manier nog tussen ons. Het plaatsen van zo’n koffertje is ook heel bijzonder. Confronterend want je kunt er niet omheen!

  17. Marja zegt:

    Mooie details rond deze dagen.

Je kunt hier reageren

