De tuin van Soestdijk

Vandaag gaan we even een wandeling maken door de kleurrijke tuin van paleis Soestdijk. Op de foto’s kom je onder andere de bijzondere vaantjesboom tegen, het speelchaletje van Wilhelmina en de oudste nog werkende  watertoren die tussen 1678 en 1683 in opdracht van stadhouder-koning Willem II werd gebouwd.  Verder een merkwaardig groeiende boom, een beeldje van Bartje,  de konijnen van Jean en Marianne Bremers en een aluminium bol van Hedda Willem Buijs.  Ook waren in het park tientallen beschilderde appels te vinden met afbeeldingen van de Oranjes door de eeuwen heen. Maar als je je als toeschouwer moet afvragen of je nu naar Claus of naar zijn oudste zoon staat te kijken, naar Beatrix of naar Amalia, is er wel wat mee mis en daarom laat ik de appeltjes van oranje hier dan ook niet zien.
In een volgend logje gaan we het paleis ook nog even aan de binnenkant bekijken.

 

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur, Stad en land. Bookmark de permalink .

18 reacties op De tuin van Soestdijk

  1. Pingback: weer éven koninklijk… | van koninklijk tot knettergek

  2. Thérèse zegt:

    Mooie foto’s Tagrijn. Ik krijg nu een tweede kans: ik was er al eens met mijn schoonfamilie op een familiedag. We hebben veel gelachen – dat heb je dan- en het regende toen heel hard. Zo ziet alles er veel mooier uit. Wij hebben toen nog een foto gemaakt bij het beeld van prinses Juliana en haar prins gemaal. Zo was het een echt koninklijke familiedag. We zijn niet binnen geweest toen. Je moest er je lang van tevoren voor opgeven. Dat deden we maar niet. Dus ik kijk uit naar je volgend logje.

  3. Plato zegt:

    Aan de veelkleurige bossages en die liggende boom valt te zien dat de natuur zijn eigen kunst maakt. Heel mooie foto’s.
    Van de kunstwerken vond ik die haasjes erg leuk. Ruimtelijk en volkomen in balans springen ze naar verre einders. Ook die bol heeft wel wat.

    Misschien had je het beter niet kunnen schrijven maar doordat je het wel deed begon ik ineens enorm te verlangen naar die foute appeltjes met hun mislukte gezichten. Erg he, maar zo werkt het 🙂

  4. kakel zegt:

    De boom zag hoe het leven om hem heen er aan toeging, en is er bij gaan liggen 😉 Dat vind ik toch wel de markantste foto die ik van een boom gezien heb. En hoort Bartje niet ergens in Drenthe te staan? De konijnen zou ik wel in de tuin willen hebben, maar voor de rest is die te bescheiden (net als wijzelf..)
    Fijne zondag en liefs,
    Kakel

  5. staartje zegt:

    Leuk, ben lekker meegewAndeld

  6. jeetjemina zegt:

    Oh wat leuk dat je daar geweest bent. Kwam er afgelopen zondag nog langs.
    Zou er altijd nog eens heen willen maar ik vraag mij af of dat nog kan.
    Het is toch een plek waarvan je altijd hebt meegekregen dat de Koningin er woonde.
    Niet dat ik nou zo koningsgezind ben maar toch…. je bent er mee opgegroeid.
    gr eva

  7. in zo’n tuin kan je uuuuuuuuuuren rondwandelen en telkens weer wat nieuws ontdekken, tagrijn? 🙂

    een blog met allure! 🙂

    fijn weekend,

  8. gewoonanneke zegt:

    Wat een prachtige tuin, is Bartje verdwaald, op reis of is dat een replica. Die bol vind ik erg mooi, trouwens ook dat speelchalletje.

  9. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Prachtige foto’s. Ik wil ook zo’n optrekje met zo’n tuin…

  10. rietepietz zegt:

    Je hebt wel de áller mooiste tijd uitgezocht om daar de tuin te bekijken, echt prachtig al die kleuren!
    Ik zou er ook wel eens rond willen kijken maar heb begrepen dat je uitsluitend via internet kaarten kunt bestellen en daar wil ik niet toe gedwongen worden.Gelukkig mag ik wel bij jou kijken 😉

  11. Wat en schitterende tuin, ik dacht altijd dat het een groot kaal grasveld was om eemn defilé te houden 🙂

  12. Wauw.. wat mooi daar. Van mij mag je er wel heel veel logjes over maken. Wat schitterend mooi.

    Love As Always
    Di Mario

  13. RenéSmurf zegt:

    ja, heel mooi, en dan vooral die merkwaardig groeiende boom. En wat fijn dat dit toegankelijk is, zo kan iedereen er van meegenieten, dat is vrijheid!

  14. logbankje zegt:

    Het is een mooi landgoed Soestdijk, het ziet er nog steeds netjes onderhouden uit.
    Hopelijk komt er in de toekomst een goede bestemming voor Soestdijk. Hans

  15. gewoonhanny zegt:

    Toch wel apart om een beeldje van Bartje in de tuin van Soestdijk te zien. De vreemd gegroeide boom is fantastisch! Pure kunst. De aluminiumbol mag hier ook wel in de tuin staan, maar die is daar toch iets te klein voor, denk ik.

  16. klaproos zegt:

    prachtige wandeling tagrijn,
    bartje herken ik nog:-)

    wat een schitterende plek ben je geweest,

Je kunt hier reageren

