Heb je ’t ooit zo zout gegeten?

Je laat in de keuken een zoutvaatje vallen.  Je veegt het zout en de scherven op en besluit dan maar een nieuw zoutvaatje te gaan kopen. Zo simpel lijkt het leven soms, maar schijn bedriegt.
Toen ik een paar dagen later in het centrum liep ging  ik even naar de huishoudafdeling van V&D. De zaak heeft een enorme upgrade ondergaan en staat model voor alle V&D’s die hierna aan de beurt komen. Het was dus even wennen.  Roltrap naar de derde verdieping, waar ook alles veranderd was. Rustig liep ik langs alle kasten en stellingen. Waar zijn de zoutvaatjes. Ik zag pepervaatjes, pepermolens en zoutmolens  maar niet iets waarmee je zout kunt strooien. Loopt u maar even mee, zei een V&D-jongen die daar rond liep, resoluut. Ik liep even mee. Hij bleef staan bij een stelling en zei: ‘Hier moeten ze staan.’  Zijn blik gleed over de stelling en hij stelde vast: ‘maar ze staan er niet’. Zover was ik ook al gekomen dus ik keek hem vragend aan. Toen wist hij het en zei met een ernstig gezicht: ‘In de krant en op tv heeft u dat misschien ook wel gelezen en gehoord. Zout is ontzettend ongezond. En daarom heeft V&D de zoutvaatjes uit de verkoop genomen.’…
Natuurlijk joh, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Maar ik liep nu toch maar even naar de Hema. Misschien zijn het daar niet van die wereldverbeteraars. Ook daar zag ik ze niet en ook daar was een behulpzame man die me de weg wees naar een stelling waar ze niet meer stonden. ‘Uitverkocht’, zei hij kortaf en liep weg. De Hema had geen missie achter de hand.
Schuin tegenover de Hema is een filiaal van Blokker. Beneden niet te vinden, maar, zei een meisje, huishoudelijke artikelen staan boven. Dus de trap op. Complete peper-en zoutstelletjes, pepermolentjes maar ook hier geen zoutvaatjes. Dus dan maar even naar de Xenos, ook in die buurt. Je raadt het al: geen zoutvaatje te bekennen! Alleen ook weer in combi met dito peper.
Was ik op zoek naar een artikel dat wellicht al twintig jaar niet meer bestond?
‘Weet je waar je eens moet kijken?’, zei een vrouw van mijn schilderclub de volgende dag,  ‘bij Dille en Kamille op de Botermarkt’.
De andere dag met weinig hoop en veel tegenzin die winkel binnengestapt. Want er hangt daar altijd zo’n merkwaardig weeïg zoet luchtje waarvan men beweert dat het een ‘lekker luchtje’ is. Al weet niemand precies waarvan. Maar daar stonden ze: groot, klein en middenmaat, van hout, van steen, van glas. Eindelijk geslaagd.
Maar dat die grote winkelketens die dingen niet hebben, nee, zo zout heb ik het echt nog nooit gegeten.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Verhalen. Bookmark de permalink .

17 reacties op Heb je ’t ooit zo zout gegeten?

  1. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Echt??? Geen zoutvaatjes meer bij de Hema en V7D??? Bespottelijk!! Wat een vergaande bemoeizucht. Je zou uit pure baldadigheid juist heel veel zout willen eten maar ja, daar heb je alleen maar jezelf mee. Stom hoor, van die winkels.

  2. Plato zegt:

    Leuk blogje Tagrijn, en met een opmerkelijk verloop. Het is inderdaad raar dat al die ketens geen zoutvaatje in de verkoop hadden. De mensen met complottheorieën kunnen hun hart weer ophalen.
    Trouwens: ik liep zaterdag op de rommelmarkt in Hasselt. Daar hadden ze één kraampje die uitsluitend (je gelooft het misschien niet maar toch is het zo) peper- en zoutvaatjes verkocht in allerlei soorten en maten. Ik heb er niks gekocht. Later kocht Maria voor mij een pepervaatje waar je horizontaal de peperkorrels mee kon malen. Tweedehands, 50 cent. En leuk om te zien.

  3. Wieneke zegt:

    Zoeken naar een eenvoudig zoutvaatje. Bizar, dat je voor zoiets simpels zoveel moeite moet doen. Ik ben ooit eens een dag lang winkel in winkel uit geweest voor een doodsimpel wit bloesje zonder tierlantijnen maar met lange mouwen. Het wás er gewoon niet. Ik vind dat Kafka-toestanden eigenlijk 😉

  4. Thérèse zegt:

    O o wat een ergernis. Wij kopen altijd zo’n plastic zoutvaatje met zout erin. Dat kun je bijvullen. Maar gek hoor dat ze niet te krijgen zijn.
    Ik zocht laatst ouderwetse mottenballen. Overal keken ze mij aan of ik gek was.

  5. Je zoektocht is beloond met een echt zoutvaatje. felicidades.
    Deze log zou je zo kunnen plaatsen als column in het personeelsblad van het Leidse Academische Ziekenhuis. Advies: Stuur het eens in 😉 .

  6. kakel zegt:

    Merkwaardig, want je zou voor de aardigheid eens in gezondheidswinkels moeten kijken hoeveel soorten gezond zout er zijn. Niet te tellen!
    Irritant dat ze dan wel setjes verkopen. Alsof eenlingen er niet te doen…

  7. rietepietz zegt:

    Ik begrijp je verbazing hélemaal, had kort geleden iets vergelijkbaars. De kuip margarine die ik normaal gesproken bij de Aldie koop was ineens nérgens te vinden, wél twee soorten dieetmargarine en twee soorten “halve” margarine. Navraag leverde dit antwoord op ” dat is slecht voor de gezondheid dus dat is uit het assortiment gehaald ” !
    Waarna ik meneer meedeelde dat ik dat wel graag zelf uitmaak en dan voortaan wel margarine bij de concurrent ging kopen.
    Wat dénken ze wel….. ik kook zelf zonder toevoeging van zout maar gebruik verder “normale artikelen” voor Henk staat er dan inderdaad een zoutvaatje op tafel, ik ga hem zeggen dat hij er héél zuinig op moet zijn!
    Dille & Kamille is trouwens een zeer goed gesorteerde zaak in huishoudelijke artikelen, een “ouderwetse oase” tussen de grote warenhuizen en Blokkers.

  8. gewoonhanny zegt:

    Je had dus bijna naar vroeger tijden moeten terugkeren. Een (Keuls) potje waar de inhoud van een heel pak zout in past en een (houten) lepel, waarmee je rijkelijk zout kunt strooien.

  9. gewoonanneke zegt:

    Met een vraagteken natuurlijk er achter die vergat ik even .

  10. gewoonanneke zegt:

    Ik zocht er vorig jaar ook een en kwam bij de kringloop waar ze er genoeg hadden zelfs nieuwe . Gekregen van v en d 😄

  11. tja, tagrijn, het is tegenwoordig IN om zelf je zout te malen, eh! 😆

    en als je dan toch een nieuwe zoutmolen koopt, hoort daar natuurlijk eenzelfde pepermolen bij, of wat dacht jij? 🙄

    ’t is niet alleen zout dat moet rollen, hoor! :mrgreen:

  12. Tja eehhhh, om even eerlijk te zijn, ik heb er nog nooit één gekocht. Is dat erg? Misschien is dat de reden dat het zo weinig te koop is in Nederland.

    Love As Always
    di Mario

  13. Wat jij met je zoutvaatje had heb ik afgelopen week gehad met een dood gewone kleine prullenbak, dus zonder deksel of andere tierelantijnen. Uiteindelijk vanmiddag maar naar die zweed in Delft gereden en ja hoor gelukkig hadden ze nog keuze uit twee modellen 😦

  14. logbankje zegt:

    Vreemd dan men alleen maar setjes verkoopt, of erger molens, waar ze wel lijken een tik van hebben gehad.
    Maar je het je missie goed volbracht. Hans

    Ot. Je verzoekje ligt op de Bank voor de volgende show.
    Een verrassing, op wat je schreef 🙂
    De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

  15. Leo zegt:

    Maar toch mooi, dat die winkelketens voor je gezondheid zorgen. Al word zout al voor twee duizen jaar gebruikt over de gehelen wereld.

  16. Marja zegt:

    Te gek voor woorden. Ze zijn zeker bang voor ruzie?

  17. klaproos zegt:

    niet te geloven, 🙂
    maar goed je missie is geslaagd uiteindelijk, na wat gezoek tagrijn:-)
    mazzel gehad toch:-)

Je kunt hier reageren

