Leids Detail 268

Een oud huisje, een plaquette en een steegje. Dat zijn de drie onderwerpen van het 268e Leids Detail. Wie de stad kent, kan een gokje wagen, de anderen kunnen direct naar beneden scrollen.

Het huisje hoort bij Molen De Valk. De eerste achtkantige molen dateert uit 1667 maar werd in 1743 vervangen door de huidige ronde stenen stellingmolen. Er is nu een molenmuseum gevestigd.

De plaquette vinden we op het adres Oude Singel 66, waar prof. P.J. Blok van 1900 tot 1929  woonde en werkte. Van 1894 tot 1925 was hij hoogleraar in de geschiedenis aan de Leidse universiteit.  Hij was oprichter van de Vereniging Oud Leiden en schreef, naast veel andere werken,  tussen 1883  en 1917 de vierdelige ‘Geschiedenis eener Hollandsche stad in de middeleeuwen’, dat voor Leiden jarenlang het belangrijkste naslagwerk was.

In de Spilsteeg aan de Hogewoerd vervaardigden de smeden de spillen (assen) voor de wielen die in de links gelegen Wielmakerssteeg  gemaakt werden. In 1992 werden in de steeg zeven wevershuisjes uit de zeventiende eeuw opnieuw opgebouwd. In de jaren daarop werden de overige huizen gerenoveerd. Tijdens de renovatie kwamen in een van de huisjes resten van de middeleeuwse stadsmuur  tevoorschijn. In de 19e eeuw was er nog een Christelijke Bewaarschool in de steeg gevestigd waar ook de Jongelingsvereeniging bijeenkwam. Hiervan getuigt onder andere deze advertentie uit het Leidsch Dagblad van 5 juni 1863:

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Leids Detail 268

  1. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Wat lief. Dat straatje is ook heel schattig.

  2. gewoonanneke zegt:

    Ik vind het altijd wat hebben die oude scheefgezaktje huisjes. Ze horen er ook zo helemaal bij die molen zo.

  3. Plato zegt:

    Een dikke nul voor mij natuurlijk. Hindert niet. Toch interessant. Ik kon ‘dezelve’ wel waarderen.

  4. rietepietz zegt:

    ik ben de molen vorig jaar een keer gepasseerd maar het huisje is me niet opgevallen , liep vast aan de verkeerde kant;-)

  5. ongelooflijk wat een rijke geschiedenis jouw stad heeft, tagrijn!!

    én dat nog zoveel bewaard gebleven is! 😀

    fijn weekend,

  6. logbankje zegt:

    Toch blijft Leiden een mooie stad, elke keer kom ik verrassingen bij je tegen en Leidsegliber. Hans
    Ot. heb een song voor je gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio” als op de weblog http://logbankje.nl

  7. kakel zegt:

    Geweldig toch dat een stad zo’n rijk verleden heeft. Niet alleen in de geschiedenis op zich, maar ook in het aantal gebouwen die er zijn blijven staan. Vooral de resten van de middeleeuwse stadsmuur. Soms denk ik weleens dat ik te laat geboren ben, al die oudheid vind ik fascinerend. Mooie foto’s weer die je ons hebt voorgeschoteld!

  8. gewoonhanny zegt:

    Vooral het straatje vind ik heel mooi.

  9. Di Mario zegt:

    Hahaha, ik zie dat LG al geweest is en het doet me een deugd dat je hem weer hebt weten te verrassen. Leuke weetjes deze keer weer vanuit de oude doos.

    Love As Always
    Di Mario

  10. Thérèse zegt:

    Mooi logje Tagrijn. Aan de heer P.J. Blok is Leiden waarschijnlijk veel dank verschuldigd. Een mooi portret is er van hem geschilderd.

  11. RenéSmurf zegt:

    Wat stel jij mij een hoop vragen zeg, waarom is dat?.

  12. logbankje zegt:

    De stad leiden heeft nog veel historische gebouwen, gelukkig behouden door de her Blok. Hans

  13. lachen dat ik nu uitgerekend het huis bij de molen niet wist, maar was ook wel een klein detail 🙂

  14. Caecil zegt:

    ai ai ai…………………………………………………………
    Veel plezier met Signatures, de Leidse Cultuurweken, Tagrijn! Zaterdag een begin met de Museumnacht, ga je nog?

  15. klaproos zegt:

    1863… 🙂 da’s al weer even geleden tagrijn:-)
    maar een mooi historisch blogje:-)

Je kunt hier reageren

