Het bitter van Oranje

Kort geleden maakten we een wandeling door de tuinen van paleis Soestdijk en vandaag gaan we even binnen kijken. Zou dat net zo smaakvol zijn? Voor het antwoord op die vraag hoef je alleen maar de foto’s hieronder te bekijken. Ik waarschuw je: er is wel enige volhardingskracht voor nodig. Je ziet op de foto’s wat woon- en werkvertrekken van Juliana en Bernhard,  hun eet-, werk- en ontvangstkamers, de keuken en twee van de protserige/smaakvolle (doorhalen wat niet verlangd wordt)  aangeklede schoorsteenmantels. Ook hun vier dochters moesten hier, op wat Canadese jaren na, opgroeien.
Wat ben ik blij dat ik hier niet heb moeten wonen. Wat een deprimerende oude meuk, wat een vergane glorie. Ik zou gillend zijn weggelopen of deze handel bij de goedbedoelde geschenken achter de rododendrons hebben gesmeten. Waarschijnlijk moest alles blijven zoals het was, waren de bewoners veroordeeld iedere dag tussen al die dooie Willems aan de muren door te brengen en bracht alleen de altijd goed bijgevulde wijnkelder enige troost in deze uitzichtloze situatie. Eigen schuld, moet je maar geen Van Oranje heten.
Toch hoorde ik sommige bezoekers wel kreten van bewondering slaken. Voor mij gold: goed om eens gezien te hebben maar dan weer snel wegwezen. Ik hou erg van mooie dingen, maar hier werd ik slechts door sombere lelijkheid getroffen. Mocht ik ooit gereïncarneerd worden, dan alstublieft niet als prinsje van Oranje.
Zo, en dan nu de foto’s. Sterkte.

 

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Het bitter van Oranje

  1. Pingback: naar binnen… | van koninklijk tot knettergek

  2. gewoonanneke zegt:

    Ja het zou mijn inrichting ook niet zijn hoor, zeker niet voor een jong gezin met kinderen. Maar misschien hadden die wel heel moderne slaapkamers of zo voor zichzelf. Ben ooit op zo’n oude boot geweest dat vond ik toen ook zo’n antieke boel allemaal….

  3. RenéSmurf zegt:

    Ik denk dat die lui allemaal een prima leven hebben en dat er goed voor ze gezorgd wordt!
    ja, ik heb dat ook eens gezien, en denk dat ik nu gelukkiger ben dan als ik een prins zou zijn geworden geweest.

  4. Thérèse zegt:

    Hahaha, ik heb je ook nog nooit zo horen mopperen. Ach, dit zijn waarschijnlijk alleen de algemene zalen. Men leefde daar niet echt, denk ik. De privévertrekken zullen wel gezelliger geweest zijn. Toch heb ik met belangstelling je foto’s bekeken.

  5. rietepietz zegt:

    Héél toevallig( en ook een éétje geholpen door jouw vorige logje over dit onderwerp) waren wij er het vorige weekend. Het viel me eigenlijk mee nadat jij er redelijk negatief over was en als je na gaat dat het overwegend toch de representatieve vertrekken zijn waar je mag komen valt het nog best mee!
    Van de prive vertrekken krijg je alléén de huiskamer te zien en daar mag dus niét gefotografeerd worden.
    Het uitzicht maakt in veel gevallen toch een hoop goed .
    Onze gids vertelde dat er een afspraak gemaakt was de kamers/zalen hun historische karakter te laten behouden, in ruil daarvoor werd er een soort “binnenhuis” in het paleis gebouwd dat helemaal naar de wens van Juliana en Bernhard werd ingericht maar dat deel mis niet openbaar . Het zal ongetwijfeld goed bewoonbaar geweest zijn voor die tijd.

  6. Plato zegt:

    Nou Tagrijn, jij had gisteren je dag zeker niet. Ik heb je zelden zo zien mopperen. 🙂
    Ik denk dat die Oranjes wel hun eigen spulletjes hadden en dat ze zeker niet tussen de Willems en harnassen zullen hebben geleefd. Hoewel…dat kapsel van Beatrix… Enfin, toch leuk om eens een kijkje in dat paleis te hebben gehad. Ik ben tevreden met mijn eigen mini-stulp.

  7. Rebelse Huisvrouw zegt:

    De inrichting is een beetje gedateerd ja. Wat een keuken zeg – enorm! Ik weet niet of ze het zelf zo moeilijk hebben gevonden om daar te wonen om eerlijk te zijn. Tot nog toe is er niet een Oranje geweest die gezegd heeft: ik doe hier afstand van, dit wordt me allemaal te zwaar en ik wil in de volledige anonimiteit leven. Maar ja, misschien die wijnkelder hè… 😉

  8. hihi .. ik vind je kritiek over het interieur hilarisch, tagrijn! 😆

    maar je hebt gelijk,
    van inrichten hebben deze bewoners niet veel kaas gegeten? 😉 :mrgreen:

    en al die toeziende ogen .. 🙄

  9. Het mag dan allemaal heel erg mooi zijn,. maar ik heb toch liever mijn inrichting 🙂

  10. kakel zegt:

    Het enige positieve aan de inboedel, vind ik de wijnkelder 🙂
    Haha: enige volhardingskracht is geboden. Van deze inrichting zou ik zwaar depressief worden. Werkelijk: ik ben blij dat ik in de verste verte geen adel ben. Ik zou op mijn matrasje achter de rododendrons zijn gaan liggen. Wel leuk om te zien wat we thuis missen!

  11. logbankje zegt:

    toch nog nadelen aan het van koninklijkbloed zijn.
    Wij kregen toen geen kans om foto’s te maken, was streng verboden er liep een man aan het einde van de rij.
    Juliana was wel een zuinige koningin wat ze lag een badlaken onder de kinderstoel. Hans

  12. Di Mario zegt:

    Nou daar wil ik zeker niet wonen. Nou ja, ik weet zeker als Shirel en Yaron daar een maandje zouden rondlopen, dat het huis er compleet anders uit zou komen te zien. En dat zal dan voor jouw foto’s ook wel weer leuk zijn. Hadden ze daar trouwens geen museumgeiten?

    Love AS Always
    Di Mario

  13. klaproos zegt:

    tja tagrijn:-)
    zo lijkt het dan te moeten:-)
    ben je ook achter de rhododendrons wezen kijken:-)
    wat daar nog ligt,:-)

  14. Marja zegt:

    Ik word hier ook niet vrolijker van, maar gelukkig heb ik er nooit van gedroomd om een prinsesje te zijn.

Je kunt hier reageren

