Beelden in Leiden 2014

Voor de derde keer heeft de Stichting Beelden in Leiden een expositie georganiseerd op de Hooglandse Kerkgracht.  Vorig jaar werd nieuw werk van jonge kunstenaars samengebracht met werk van gevestigde kunstenaars en dit jaar werd aan negen jonge kunstenaars gevraagd met beton als basismateriaal te werken.  Doordat iedereen met het zelfde materiaal heeft gewerkt is meer samenhang tussen de creaties  ontstaan.
Hierboven zie je de sculptuur van Marleen Hartjes. De jury onder voorzitterschap van Jop Ubbens, directeur van veilinghuis Christies, wees dit werk aan als de prijswinnaar van dit jaar.  In het matras is een afdruk van een mens te zien.  Men noemde het daardoor al ‘een selfie in beton’.
Op een mooie dag is het sowieso al een feestje over de Hooglandse Kerkgracht te lopen. Tot en met 3 augustus is dit misschien nog een extra reden dit eens te doen. Hieronder zie je de andere werken met eronder naam en titel.


Jimi Kleinbruinink – Aan de andere kant van de nullijn


Tim Breukers – Cliff


Kim van Erven – Lazy henge


Izaak Zwartjes – Re-Fertilizer


Catinka Kersten – En iedereen hield de adem in tijdens de fractie van eeuwen


Nadine Veldhuizen – This was nothing to do with anyone else


Dieke Venema – Zonder titel


Luuk van Binsbergen – Concrete roots

 

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Beelden in Leiden 2014

  1. Wieneke zegt:

    Het roept geen enkele emotie in me op, behalve dan een schouderophaal. Die vier dingen op krukjes zullen Heleen van Royen wel aanspreken, denk ik zo 🙂

  2. Plato zegt:

    Ik kom er eerlijk voor uit dat ik van moderne kunst vaak niets begrijp. Sommige mensen zeggen dat dat ook niet moet. Maar wat dan: ik kijk er naar en het zegt me niets, het roept geen emotie in me op. Soms, als iemand een verhaal erbij vertelt, dan wel, maar een kunstwerk zou vanuit zichzelf moeten kunnen bestaan.
    Toch moet dit alles blijven. We hebben duizenden jaren kunst gemaakt in opdracht van heersers, handelaren en kerk. Pas sinds ongeveer 1850 begint de mens vanuit zijn eigen wezen kunst te bedrijven. We zijn nu 200 jaar verder. Dat is relatief kort. Laten we niet te snel oordelen en alles met het badwater weggooien maar blijven kijken en ontdekken. Anders houd je niets meer over.

  3. leo zegt:

    Ja als het aan mij legt, gaat al die rommel de Oude Vest in

  4. kakel zegt:

    Elke keer valt het me weer op: wat valt er toch altijd veel te beleven in Leiden.
    Ik ben niet van elk ontwerp gecharmeerd, maar de bovenste vind ik mooi. Meteen zag ik de afdruk van een persoon in het “matras.” Heel knap gevonden. Een terechte winnaar!
    En die kerk…zou ik best van binnen willen zien.

  5. Thérèse zegt:

    IK zou het best in het echt willen zien, maar ik vind het zo al interessant. Zie ik het verkeerd of is er tegelijkertijd ook met ander materiaal gewerkt?
    “En iedereen hield de adem in ….” vind ik heel indrukwekkend.

  6. jeetjemina zegt:

    Wat leuk! Grappig al die buitenkunst. Moeten ze meer doen. In Amsterdam is het maar 1 keer per 2 jaar.
    De titels kan ik niet altijd thuisbrengen of koppelen aan het kunstwerk maar dat hoeft ook niet.
    Mooi is niet altijd het word maar wel vaak bijzonder.
    Bij dat bed schiet ik in de lach.Zet je bed buiten en het is kunst! Ik dacht dat de matras nat geregend was. Betonselfie is leuk gevonden.
    gr eva

  7. rietepietz zegt:

    Tja…. ik denk dat het knap moeilijk is om bijv. een bed van beton te maken, of die boerenkar, maar ik heb zéker wel graffiti gezien die méér kunst was dan op dit blok beton.Helaas, ik ben gewoon te weinig kunstzinnig om hier een oordeel over te kunnen geven…… verhip… dat heb ik dan toch éigenlijk tussen de regels wel een beetje gedaan;-)

  8. beton is niet direkt het meest gemakkelijke materiaal om mee te werken, denk ik, maar deze kunstenaars hebben flink hun best gedaan! 😀

  9. Ik vind het weer een heel mooie expositie dit jaar en op een van de mooiste plekken van Nederland.

  10. logbankje zegt:

    Een nat matras, is ook wel kunstige selfie, wat je met beton wel niet allemaal kunt doen. Hans

    ot, de van de bankplaat is van de groep Extreme zelf, maar heeft een hoog Everly Brothers gehaalte, dacht ook eerst dat het nummer door de Everly Brothers was gezongen.

  11. gewoonanneke zegt:

    Ja niet mijn ding al vind ik dat bed en de laatste nog wel gaan. Dat bed zou je zou bij het oudvuil zien staan. De rest kan ik niet echt iets moois in zien eerlijk gezegd.

  12. Di Mario zegt:

    Zonder titel vind ik jammer. Of is dat de titel. Het bed springt er wel echt uit.

    Love As Always
    Di Mario

  13. klaproos zegt:

    tja… tagrijn, het is weer anders, hún visie, kunst… er is niet over te discussiëren,
    maar ik heb mooiere kunst gezien:-)

  14. Marja zegt:

    Mag ik eerlijk zeggen dat ik het niet mooi vind?

Je kunt hier reageren

