Leids Detail 269

Bruggetje, trappetje, gevel met kruis, waar horen deze dingen thuis? Wees niet bang, ik ga niet verder rijmelen. Wie meent de stad goed te kennen, kan hier deze kennis testen. Na de derde foto vind je weer het bijpassende verhaaltje.

Tot voor enkele jaren was de Clusiustuin aan de Doelengracht een onderdeel van de er tegenover liggende Hortus Botanicus. Via het bruggetje kon je gemakkelijk van de tuin in de Hortus komen.  De tuin is nu verhuisd naar de Hortus zelf, het bruggetje bleef maar het toegangshek blijft gesloten.
De tweede foto is wat misleidend.  Het is de frontgevel van het vroegere Elisabeth Ziekenhuis aan de Hooigracht. Je vindt er nu appartementen en het Belgische Grand Café Oliver.

Voor de laatste foto gaan we naar het Rapenburg, waar we op nummer 48 dit monumentale pand vinden dat in 1640 werd gebouwd door Arent van ’s Gravesande in opdracht van de koopman en karmozijnverver Wouter van Halewijn, die op de Oude Singel ook een brouwerij bezat. Aan het begin van de twintigste eeuw was men nog niet zo oplettend wat betreft het erfgoed en dus werd het zeer kostbare interieur uitgebroken en verkocht. Niet alles is hierdoor verloren gegaan, want in het pas gerestaureerde Mauritshuis in Den Haag zijn de geschilderde plafondstukken van Jacob de Wit nog te bewonderen en in het Rijksmuseum in Amsterdam is de gebeeldhouwde marmeren schouw uit1740 van de Antwerpenaar Jean Baptist Xaverij te vinden.  De enorme prentenverzameling van de bewoner Pieter Cornelis van Leyden werd de basis van de verzameling van het Rijksprentenkabinet in Amsterdam.

 

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Leids Detail 269

  1. ik ging deze week de mist in met de gevel andere twee had ik goed 🙂

  2. rietepietz zegt:

    Ik ben vorige maand nog in de Hortus geweest en dus lángs het mooie huis op de Rapenburg en waarschijnlijk aan de andere kant van dat bruggetje. Maar wr zijn natuurlijk heel veel mooie panden in leiden dus ik zou toch niet hebben durven gokken waar dit mooie witte huis staat.
    Ik moest wél aan deze rubriek denken toen ik aan het begin van het Rapenbrug op de brug een standbeeld/bank zag…. die komt nog wel eens langs bij Tagrijn dacht ik, waarschijnlijk zou ik dan tóch weer niet durven gokken;-)

  3. logbankje zegt:

    De ingang van de Hortus Botanicus doet me denken aan het stadspark Randenbroek in Amersfoort.
    Dacht dat het vroegere Elisabeth Ziekenhuis een kapel was.
    Het zijn mooie monumentale panden. Hans

  4. klaproos zegt:

    helemaal weer mooi tagrijn,
    leiden is een prachtige stad,

Je kunt hier reageren

