Guggenheim in Cobra

Wie van moderne kunst houdt kan nu beslist niet om het Cobra Museum in Amstelveen heen. Voor het eerst in de geschiedenis zijn namelijk werken uit het Guggenheim Museum, New York, overgevlogen naar ons land. Niet minder dan 52 schilderijen en sculpturen vormen een keuze uit de kernselectie van dat museum. De blik wordt gericht op de jaren vijftig waarin radicale ontwikkelingen in de kunst plaatsvonden. Uiteraard zijn daar kunstenaars uit de Cobragroep bij, zoals Alechinsky, Appel en Jorn, maar ook andere grootheden zoals Pollock, Rothko en Willem Kooning zijn aanwezig. Er zijn  natuurlijk ook iets mindere kwartiermakers van de moderne kunst uit die tijd te vinden. Alle werken in Amstelveen maakten deel uit van de openingstentoonstelling ‘Art of an other kind’ van het Guggenheim in 1959 en dit is dus een unieke kans deze expo na 55 jaar te bezoeken!

(The Salomon R. Guggenheim Foundation werd in 1937 opgericht met als doel de eigentijdse kunst te promoten door middel van publicaties, expo’s en onderzoek.)

De tentoonstelling is nog tot en met 31 augustus te zien in het Cobra Museum voor Moderne Kunst, Sandbergplein 1 in Amstelveen. Iedere dag geopend van 10 -17 u.  MK toeslag 5 euro.  Fotograferen zonder flits is toegestaan.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Guggenheim in Cobra

  1. Ik denk ook – sorry! – dat ik hier niet zo snel naar toe zal gaan. Ik weet dat het vreselijk klinkt, maar bij sommige moderne kunst denk ik: ‘dit kan ik ook!’ (Ja, erg dat ik dat denk hè?!?)

  2. Plato zegt:

    Ik heb niet veel met moderne kunst. Te figuratief opgevoed. Niet dat ik alle moderne kunst lelijk vindt, maar ik heb bij het meeste geen gevoel. Dat houdt een beetje op na het postimpressionisme.

  3. gewoonanneke zegt:

    Ik werkte ooit bij een kunstenaar, ik snapte niets van zijn kunstwerken en dat zei ik hem ook wel.
    Tot hij een keer een presentatie over zijn kunstwerken gaf aan een clubje vrouwen en hij zei,kom er eens bijzitten om te luisteren. En opeens ging er een wereld voor me open. Niet dat ik nu een kunstkenner ben en alle moderne kunst mooi vind of ook maar iets van hem aan de muur zou willen hebben. Maar ook moderne kunst heeft een verhaal een beeld en opeens keek ik er anders naar. Ooit kocht ik van een andere amateurkunstenaar een schilderij omdat ik er iets inzag wat een ander misschien nooit ziet. Ik zag in wat andere misschien zien als zomaar wat strepen en kleuren een beeld wat nooit meer wegging. Ik moest en zou het hebben en het was betaalbaar en heb het gekocht. Kunst is dus gewoon een heel persoonlijke beleving.

  4. Je hebt duidelijk weer een dagje lopen te genieten.

  5. RenéSmurf zegt:

    Echt kunst waar je van kan houden. Ik heb hier zeer weinig mee. Ik vind iets aparts altijd wel mooi, maar zoveel bij elkaar is me wat te overdadig. Maar ik ben dan ook geen kunstbezoeker.

  6. logbankje zegt:

    COBRA is baanbrekend geweest in de moderne kunst, kunst met de grote K.
    Schilderij 1, vind ik wel mooi krijg er een vakantie gevoel van.
    De laatste geeft mij ook een gewelddadig gevoel. Hans

    ot, dank voor de tip van zaterdag

  7. kakel zegt:

    Ik word een beetje depri van die schilderijen met sombere kleuren. Deze kunst laat ik maar aan me voorbij gaan, dat is het beste. Als jij nou maar een fijne dag gehad hebt, ben ik tevreden!
    De foto die je genomen hebt, vind ik trouwens heel mooi. Geeft een heel ruimtelijk beeld, en dan net die ene bezoeker die omhoog kijkt. Goed getroffen.
    Fijn weekend!
    Liefs Kakel

  8. Persoonlijk vind ik die vierde het mooist. Die laatste krijg ik een geweldadig gevoel bij. Nee niet dat ik zelf geweldadig word, maar ik zie het erin.

    Love As Always
    Di Mario

  9. klaproos zegt:

    ik kijk mijn ogen uit, en blijf me verbazen over karel appels werk:-)
    ik denk dan in elk kind schuilt een appel,

    maar man oh man wat zul jij genoten hebben:-)

  10. Marja zegt:

    Ik ben heel ouderwets. Bij mij moet het altijd iets voorstellen wat ik herken.

  11. rietepietz zegt:

    Oéps… en dan ben ik de eerste…… Misschien dan maar later terugkomen voor een reactie want om nou als éérste meteen als zo absoluut niét kunstkenner te reageren is toch niet leuk bij al jouw enthousiasme . Later kan ik ‘m er misschien een beetje tussen frommelen.
    eh….. nee , toch maar niet, je weet alláng dat ik geen kunstkenner ben en helemaal niets van moderne kunst begrijp . Maar dat jij er van genoten hebt vind ik fijn en dat gun ik je van harte!

Je kunt hier reageren

