Leids Detail 270

 Vandaag moet je in Leids Detail twee keer omhoog kijken en dan is er ook nog een paardje thuis te brengen. Het is mooi weer, dus niet te lang turen, het is niet zo lastig deze keer, althans, voor Leienaars. En anders weer het vaste recept: na de derde foto krijgt alles weer zijn plek.

Het paardje is te vinden boven een poort uit 1615 aan het Galgewater 8. De eerste zes jaren van zijn schooltijd ging Tagrijn door dit poortje, kwam dan op de speelplaats en via de achteringang in de school. Van de speelplaats is niets meer terug te vinden, daar staan woningen, en de school heeft ook een andere bestemming gekregen. Het verhaal gaat dat de vader van Rembrandt die zo’n honderd meter  verderop woonde  in de stalhouderij achter de poort zijn paard had gestald. Broodje aap? Of niet? Geen mens die het met zekerheid kan zeggen.

Het rode torentje op de tweede foto hoort bij het pand Rapenburg 108, op de hoek van het Rapenburg en de Herensteeg. Het pand heeft geen bijzondere betekenis of geschiedenis en is ook duidelijk later gebouwd dan de andere panden aan deze oude gracht. Het doet nu dienst als appartementencomplex.

 Tot slot het reliëf met de engel met op het schild het jaartal 1891 die Tagrijn, zoals je aan de feestelijke omgeving ziet, op een Koninginnedag op de foto heeft gezet. Je ziet een gebouw uit 1892 van de architect J. van Lokhorst. Hier aan de Garenmarkt was voorheen het Museum Geologie/Mineralogie gevestigd. Het is sinds de jaren negentig van de vorige eeuw een appartementencomplex met de naam ’t Kruitschip.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Leids Detail 270

  1. Corja zegt:

    Ah, Leiden. Ik ben er geboren, maar niet getogen. Mijn opa heeft me er veel laten zien. Mijn oom restaureerde er kerken. Het is nog steeds mijn lievelingsstad, ik kom er graag.

  2. Dat poortje, enig. Je zou er ZO willen wandelen!

  3. gewoonhanny zegt:

    Weer wat geleerd over Leiden. Het blijft een mooie serie.

  4. Van Leiden weten we niet veel, en juist daarom vinden wij jouw logs over Leiden plezant omdat we steeds meer te weten komen over jouw stad.

  5. had kleine tagrijn destijds al oog voor details of is dit paardje hem pas veel later opgevallen? 😉

    het gele torentje trekt vandaag al mijn aandacht! 🙂

    fijn weekend, tagrijn!

  6. logbankje zegt:

    Dacht eerst dat het paardje een schaap was.
    Galgewater 8 is dus een plaats waar veel herinneringen van je liggen.
    Jammer dat zo’n plek volgebouwd is met woningen. Hans
    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

  7. kakel zegt:

    Als niet-Leienaar scrol ik altijd meteen door naar de antwoorden.
    Op foto een meende ik eerst een hond te zien, maar toen jij het over paard had, en ik nog eens terugkeek, moest ik je gelijk geven. Alhoewel: ’t is meer een pony 😉
    Tegenwoordig bouwen ze in de gekste gebouwen/aanbouwsels appartementen. Lekker middenin de stad. Je zal het maar treffen!

  8. Plato zegt:

    Of de foto was van de 29e april. Mooie serie waarin ik een prachtige 0 scoorde. Nou ja, voor een buitenstaander toch aardig.

  9. Wat een mooie serie weer vandaag vanuit Leiden.

    Love As Always
    Di Mario

  10. RenéSmurf zegt:

    Ja, heel erg fraai hoor, het past ook allemaal zo goed bij elkaar daar!

  11. Het torentje was een makkie natuurlijk , je poortje naar school herkende ik echt niet. Moeten we ook nog raden wanneer onderste foto is genomen 🙂 Laten we het houden op 30 april.

  12. Marja zegt:

    Daar wonen onze Leidse vrienden. Het staat trouwens te koop!

  13. rietepietz zegt:

    Toch wel een heel apart aanbouwseltje, volgens mij bof je wel als je daar een appartementje heb kunnen bemachtigen!

Je kunt hier reageren

