Leidens ontzet 2014

Om de stilte even te onderbreken vandaag wat beelden van de optocht ‘Op Reis’ die tijdens de viering van Leidens Ontzet op 3 oktober door de stad trok. Dit keer eens geen complete korpsen of grote praalwagens, maar aandacht voor al die honderden vrijwilligers, zonder wie zoiets onmogelijk zou zijn.
Het was een zonovergoten herfstdag, dus bij iedereen was de stemming opperbest. Haring en wittebrood, en ’s avonds de hutspot smaakten weer voortreffelijk.
 Het is allemaal voorspoedig verlopen ook al wordt het ieder jaar drukker (toenemende bevolking, maar het centrum blijft natuurlijk even groot!), al was het af en toe wel persen in de straten! En zo kunnen weer terugkijken op een geslaagd ‘carnaval van het noorden’ zoals het soms genoemd wordt.

Zo, en nu ga ik weer verder aan de taak die ik mezelf een paar maanden geleden heb gesteld. Ik had nooit kunnen bedenken dat er zo ontzettend veel puntjes op een i konden worden gezet. Maar regelmatig zal ik hier een teken van leven geven!

Tot de volgende keer maar weer!

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Leidens ontzet 2014

  1. Corja zegt:

    Prachtige foto’s. Ik hoop wel dat je even op je blog laat weten, wanneer je boek klaar is!

  2. staartje zegt:

    Mooie foto’s . Dank! Mooi dat dat zo’n feest is en ook anders wordt ingevuld.

  3. Het is en blijft een groot feest voor Leiden.
    De opmerking van Leidseglibber maaktme nieuwsgierig.
    Ik ga weer proberen te loggen. Hans

  4. Ximaar zegt:

    Veeel beter weer dan hier in Alkmaar op (7 en) 8 Oktober. Kinderen liepen hier bij een felle onweersbui met slaghagel in de lampionenoptocht.

  5. rietepietz zegt:

    …….. ….. …. ik geef je maar even wat puntjes aan, dan hoef je die alleen nog maar op de i te zetten, scheelt toch weer hé! 😉
    Prachtige foto die eerste en natuurlijk moest jij als Leidenaar bij dit feest even uit de routine breken

  6. klaproos zegt:

    wat een schiteternde stoet tagrijn,
    jawel blij weer een teken van leven te zien hier,
    maar geen nieuws is ook goed nieuws hé,
    doe jij maar rustig wat je moet den, je ziet ons tóch wel komen hé:-)

  7. Thérèse zegt:

    Prachtige foto’s Tagrijn. En nog succes met je puntjes enz. Ik begin je wel te missen, hoor. Groetjes Th.

  8. RenéSmurf zegt:

    Er is in Leiden altijd wel wat te doen, en dit greep je aan om er een fijn verslag van te maken.
    Een goed teken van leven.

  9. jeetjemina zegt:

    Echt weer een supermooie serie foto’s, Tagrijn! En wat een mooi weer was het!
    Mooi dat dit sort feesten n ere wordt gehouden. Maar ben wel benieuwd wanneer iemand daar een spaakje in het wiel gaat steken om welke reden dan ook.
    gr eva

  10. Wieneke zegt:

    Ziet er gezellig uit. Ik hou niet van menigten, maar anders zou ik het best eens life willen meemaken. Groeten!

  11. Een uitstekende invalshoek om nu eens de verschillende vrijwilligers in het zonnetje te zetten. Sterkte met het verder afmaken en indelen van het boek. Voor de 3 oktober feesten zullen wij niet snel even terugkomen vanuit Spanje naar Nederland 😉

  12. Plato zegt:

    Ik wist niet dat Liang Wang Tjang Tsjeng en vadertje tijd ook meeliepen in de optocht. Wat een leuke bonte stoet. Een mooie fotorapportage.
    Tja, al die puntjes op de i. Maar het wordt dan ook een werk met vele kantjes. Van mijn schoonzusje (die een boekje over mijn overleden broer schreef met veel foto’s van zijn schilderijen) weet ik er van. Alles moet kloppen, geverifieerd worden etc. Maar dan staat er ook wel wat. Iets om trots op te zijn. Veel succes met die laatste loodjes.

  13. Iens zegt:

    Leuke foto’s vooral die eerste met de taptoe in de tuba! Nu niet teveel af laten leiden door deze blogreacties 😉

  14. van romeinen, over zeevaarders, chinezen, .. naar ..
    panamarenko???
    rare snuiters, daar in leiden, tagrijn? 😆

    veel plezier met de ‘i’-kes en vooral met de puntjes erop te zetten! 🙂

  15. hanneke zegt:

    Dank je wel, Tagrijn, en leuk dat je er weer even bent.
    Ik ben al jaren niet meer op 3 October in Leiden geweest. Het is te druk, én het wordt voor ons,oorspronkelijke binnenstadbewoners, nooit meer wat het was. Maar ik ben nog steeds lid van de 3 Ocober Vereeniging, dat dan weer wel.

  16. Mooie fotoreportage Tagrijn en leuk je even tijdens de optocht langs de kant te hebben zien staan. Succes met je puntjes op de I

  17. kakel zegt:

    Fijn om weer iets van je te lezen! Ik begon me al bijna zorgen te maken 😉 Een boek uitbrengen, kost veel tijd, begrijp ik. Maar wel een heel goede tijdsbesteding, waar je zeker trots op kan zijn. En dat is veel waard, toch?
    Liefs Kakel

  18. Dwarsbongel zegt:

    Goed om te zien dat je je nog niet helemaal begraven hebt in “je project”! Ik begreep dat het om een (paar?) boek(en) gaat? En dan waarschijnlijk met veel research?
    Ik heb één dichtbundel en één catalogus/bundel van een project met dichters en schilders voorbereid, beide voorbereid tot bijna het kant-en-klare boek. Ja, er zat flink wat werk in…
    Succes!

  19. Het is in Leiden nog lang geen vijf voor twaalf. Leuk om even iets van je te horen. Sommige mensen van de optocht heb ik al gezien. Ik heb hier nog wel enkele puntjes voor je.

    Love As always
    Di Mario

  20. leo zegt:

    Ja hoor hij is er nog:
    Het ie erg leuk om weer wat van je te zien Tagrijn en je mooie foto’s te bekijken.
    3 October het is er wel te zien in je kiekjes. heel mooi.
    Nu niet meer stopen hoor. groeten van Leo.

  21. Margo zegt:

    Dat ziet er leuk uit. En het was prachtig weer. Wij wonen in Dordrecht, en gaan standaard (minstens) één maal per jaar naar Leiden. Vaste prik is een bezoekje aan het museum voor Oudheden en eten bij Einstein. Tussendoor wandelen we door de stad.

  22. Ghita zegt:

    Leuk om weer wat van je te zien. Mooie impressie van de optocht, het was zeker een zonovergoten dag, het leek haast wel zomer. Wij kwamen die dag net terug van vakantie op de Veluwe, wij hebben niet zoveel met de 3 oktober feesten. Ik was wel blij dat de Breestraat weer begaanbaar was, maar heb ik nu gehoord dat ze het straks weer opnieuw open gaan maken?
    Succes met de puntjes op de i, ik ben zo benieuwd wat het wordt.
    groetjes Ghita

  23. gewoonhanny zegt:

    Leuk om weer even van je te horen. Bij LG heb ik al veel foto’s gezien van de feestelijkheden. Jouw foto’s maken het beeld compleet.
    Succes met het zetten van de puntjes op de i.

Je kunt hier reageren

