Kunstroute 2015 in Leiden

Afgelopen weekend konden liefhebbers en nieuwsgierigen weer de Kunstroute in Leiden lopen. Het was mooi weer dus wat stond me in de weg? Omdat het onmogelijk is de tientallen ateliers en galeries te bezoeken moet je je altijd tot een bepaald deel van de stad beperken. Alleen een duivelskunstenaar slaagt er in binnen twee dagen zo’n kleine honderd adressen binnen te stappen. Tagrijn had dit keer weer een klein cluster uit het weer goed verzorgde maar zoals steeds lastig te doorgronden gidsje (dat kan toch best wat eenvoudiger?) gehaald en belandde op de Langebrug en de Botermarkt. Kleine ateliers, dus geen gebouw met tientallen ateliers zoals bijvoorbeeld aan de Kaasmarkt en de Haagweg.
Hieronder een kleine greep. Eerst maar eens een kijkje genomen aan de Langebrug. Geen verkeerde keus. Op nummer 26 had Jan Nederlof een aantal werken opgehangen. Het was dringen in de kleine ruimte. Pas als een paar bezoekers het veld hadden geruimd konden er weer andere mensen naar binnen. Nederlof schildert traditioneel. En ook net zo natuurgetrouw zoals Henk Helmantel dat doet. Omdat hij ook foto’s maakt was het verschil voor sommige bezoekers niet goed te zien. Hieronder een van zijn werken.


Een paar huizen verder vinden we Pop-up Galerie Zône. Hier waren meerdere kunstenaars met hun werk aanwezig. Dit werk van Van der Poel deed me denken aan een ruimtelijke Rothko. Oordeel zelf:


Bij de buren op Langebrug 32a gingen we bij een van de leden van Ars op bezoek: Marga Klumper. Zowel haar professionele portretten als haar moderne vrije werk zijn oogstrelend. Ook van dit portret wordt je behoorlijk hebberig.


Ineke de Vries heeft haar atelier op Langebrug 103. Haar olieverfschilderijen zijn lekker los geschilderd. Het werk dat ik koos voor dit logje prikkelt de fantasie: zie ik water of zee, zie ik een heuvellandschap of loop ik hier in de duinen. Spannend.


Tijd voor koffie. Dat kwam mooi uit. Op de Botermarkt bij Af en Toe had Boudewijn Schrijvers een aantal van zijn werken opgehangen. Zijn schilderijen weerspiegelen de tegengestelde krachten in het leven. Zijn Highland Party werd het slotstuk van mijn rondwandeling.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Kunstroute 2015 in Leiden

  1. boomkruiper zegt:

    Bij Nederlof moet je dus met je neus op het doek staan om te zien of het een foto is of niet. Mooi werk! Fijn je weer terug te zien Tagrijn. Alles goed met je?

  2. RenéSmurf zegt:

    Ja, dat is altijd mooi, en dan her en der even een kijkje nemen.
    Kunst en cultuur kan er niet genoeg zijn.

  3. Thérèse zegt:

    Wat fijn dat je er weer bent, Tagrijn. Ik hoop mét Leidse Glibber dat je hier regelmatig weer komt.
    Die atelierroutes, vroeger was ik er een ware liefhebster van, maar het zijn er te veel en te vaak, vind ik. Ik ga tegenwoordig wat vaker naar museatentoonsteliingen. Maar evengoed leuk dat je dit laat zien, hoor. Groetjes Th.

  4. gewoonanneke zegt:

    Hallo ook weer eens online. Je boek inmiddels al af??? Mooi die foto’s, Heb niet zo’n verstand van schilderijen en kunst moet ik zeggen, ben echt wat dat betreft een cultuurbarbaar. Maar als ik mag kiezen dan dat schilderij van die vrouw. DIe vind ik mooi. Waarom weet ik niet, gewoon het spreekt me aan.

  5. Kakel zegt:

    Het damesportret vind ik het mooist. Ik kijk het liefst naar schilderijen waarop ik kan zien wat het voorstelt. Nog even, dan begint jullie jaarlijkse feest!
    Groetjes

  6. J.v.Dijkhuizen zegt:

    mag ik ook wat over Zwarte Piet schrijven

  7. Allereerst fijn dat je er weer bent en nu wel blijven he 🙂 Ik heb vanwege alle drukte de Kunstroute overgeslagen dit jaar dus lekker dat jij er over schrijft. Off topic, er is tegenwoordig zoveel te doen dat ook ik het niet meer bij kan houden. De vaste dinsdagpagina in het Leidsch Dagblad kost een hoop energie, maar is zo leuk om te doen en zoveel goede reacties.

  8. jij toont heel uiteenlopende werken, tagrijn!

    dat moet zondermeer een heel boeiende én mooie route geweest zijn! 😀

  9. logbankje zegt:

    Leuk is dat een kunstroute, je komt van alles en iedereen tegen.
    Maar het stilleven met de vaas en bladeren vind ik erg mooi.
    ot, fijn dat je weer terug bent. Hans

  10. staartje zegt:

    Mooi! Ik houd altijd van strandschilderingen. Val ik ook nu weer op

  11. rietepietz zegt:

    Há, daar ben je dan, zo.n kunstroute is natuurlijk kaasje voor jou! (Leidse kaas natuurlijk)
    Fijn dat je er weer even bent en doe mijn hartelijke groeten aan Ans en Arie.
    Grappig dat laatste schilderstuk…. zie ik daar nou “de zware jongens” uit de Donald Duck ?

Je kunt hier reageren

