De echte Zwarte Piet…

En nu moet dat gezeur over Zwarte Piet maar eens afgelopen zijn! Al jarenlang wordt er gesteggeld over de rol van deze figuur in het leven van Sint Nicolaas. En het houdt maar niet op. Daarom heeft Tagrijn nu maar eens uitgezocht hoe het nu eigenlijk écht in elkaar zit en is daarvoor in oude archieven en geschriften gedoken. Want we kunnen ons een eeuwenoud volksgebruik natuurlijk niet zo maar laten afpakken.
Schrik niet, maar Zwarte Piet is een duivel. Eeuwen geleden vond er volgens de legende een hevig gevecht plaats tussen de heilige Nicolaas en de duivel. Nicolaas won, maar was barmhartig: hij liet de duivel leven maar dan moest hij wel de rest van zijn leven de knecht van Sint Nicolaas blijven. De duivel legde zich daar bij neer. Zo kwam Sint aan zijn knecht. Maar hoezo zwart? Om dat aan de weet te komen moeten we eerst even een uitstapje maken naar het middelnederlands, de taal die hier honderden jaren geleden werd geschreven en gesproken. Duivels en watergeesten werden toen nickers of ickers genoemd en altijd pikzwart afgebeeld. In Leiden heetten de Lombardsteeg en de Schagensteeg eeuwen terug Nickersteeg, want het was daar zo smal en donker dat het ’s nachts levensgevaarlijk was er doorheen te lopen. Je kon er immers wel eens een nicker, zo’n zwarte duivel dus, tegenkomen. Maar dat feit zette Tagrijn op het spoor!
Toen de Nederlanders tijdens hun verre zeereizen voor het eerst voet aan wal zetten op een eiland waar de bevolking zwart was, schrokken die Hollanders hevig: daar liepen nickers! Een eiland vol duivels! Dat er ook mensen bestonden die een andere huidskleur hadden was toen nog onbekend. Die nickers boezemden angst in. Maar al snel kwamen ze er achter dat dat ook andersom zo was: de eilandbewoners renden weg voor die enge witte lui, en dat was het begin van een stuk Nederlandse geschiedenis vol zwarte bladzijden. De naam nicker heeft lang stand gehouden en werd in Amerika overgenomen als nigger, zonder het besef dat ze het over de duivel hadden. Daardoor hebben de ‘nickers’ nog lang hun kwalijke naam behouden. Dat er dan verwarring ontstaat tussen de duivelse zwarte knecht en de zwarte slaven ligt min of meer voor de hand en dat misverstand bestaat dus helaas tot de huidige dag.
Dus: de knecht van Sint Nicolaas is eigenlijk een overwonnen duivel en het bovenstaande leert ons dat die hartstikke zwart is. Op de oude buitenlandse afbeelding hierboven krijg je een idee hoe Piet er ongeveer uitzag. Een overtuigender bewijs dat roet uit de schoorsteen niet debet is aan zijn zwarte uiterlijk, valt niet te geven en ook de slavernij heeft met deze legende dus helemaal niets te maken. Dus: accepteer straks geen witte, groene, rode of blauwe Pieten: alleen een Zwarte Piet is de knecht van de Sint. In de loop der eeuwen heeft hij zijn duivelse patroon zoals op het plaatje gelukkig afgelegd. Maakte hij vroeger de kinderen nog bang door zijn duivelse uiterlijk met zwarte beharing en horentjes op zijn hoofd met rammelende kettingen, zwaaiende roede en een mand om de stoute kindertjes in mee te nemen, nu is hij niet meer dan de goedlachse assistent van de goedheiligman. Doe deze legende, dit stukje erfgoed, geen geweld aan, ontdoe sints hulp niet van zijn mooie outfit maar wel van alle kenmerkende negroïde kenmerken en hou de zwarte Piet alsjeblieft zwart. Ik zou bijna roepen: zegt het voort!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op De echte Zwarte Piet…

  1. Plato zegt:

    Dus de zwarte pieten ontdoen van hun negroïde kenmerken en er dan meer duiveltjes van maken. Maar dan wel grappige duiveltjes want anders worden de kinderen weer bang. ’t Moeten dus gewoon zwarte stripfiguurtjes worden die makkelijk te overwinnen zijn, met name door kinderen.

  2. Dwarsbongel zegt:

    Kijk ook even hier, daar wordt raadsel opgelost!

  3. boomkruiper zegt:

    Nou Tagrijn jij hebt flink gespeurd! Ik verwacht je nu wel aan de tafel bij Pauw of RTL Late Night eerlijk gezegd, want dit gezichtspunt 🙂 kwam nog niet eerder ter tafel

  4. Hanny zegt:

    Wat heb je dit goed uitgezocht. Ik ben het met je eens dat het gezeur over de figuur Zwarte Piet nu maar eens afgelopen zijn. Volgens mij heeft niemand van de autochtone inwoners van ons land Zwarte Piet ooit aan slavernij gekoppeld.

  5. Dus misschien kun je wel zeggen.. mensen die willen dat de zwarte piet wordt afgeschaft is een afgezant van de duivel en wil zich graag weer onder een andere manier onder de mensen begeven. Levensgevaarlijk natuurlijk, die duivels moeten tegengehouden worden.. of ehhhh, draaf ik nu door.

    Love As Always
    Di Mario

  6. gewoonanneke zegt:

    O wat mooi dat je dat zo uitgezocht heb. Kan je dit niet gaan bepleiten bij dat hof dat nu besloten heeft dan Zwarte Piet discriminatie is. Gaan wij als bloggers mee om je te steunen. ;). Dit verhaal haalde wel herinneringen bij mij boven toen ik op de lagere school zat. Aan de overkant van de IJssel kwam een Ambonezenkamp waar onze juffrouw ook les ging geven. Voor ons kinderen in de eerste klas waren mensen met een donkere kleur helemaal onbekend. Toen kwam de juffrouw een keer met een groep kinderen naar onze klas toe om ze te “tonen” . Begin van de integratie denk ik achteraf.

  7. Kakel zegt:

    Een log naar mijn hart ❤ Het is zo simpel: ons land is een democratie. Waarom zou een meerderheid toe moeten geven aan de wensen van een ander? Zwarte Piet kan voor mij niet zwart genoeg zijn. Jij schrijft trouwens ook vreselijk, Tagrijn 😉

  8. Thérèse zegt:

    Dat heb je heel goed uitgezocht, Tagrijn. Ik zou zelf nooit aan een duivel gedacht hebben en hoe dat verder allemaal gekomen is, is ook heel interessant. Maar … ik ben bang dat de mensen die protesteren, dit ook zullen blijven doen, want zich er eens goed in verdiepen, gebeurt maar zelden, als men zich er eenmaal in vastgebeten heeft, Ik hoop van harte dat ik mij vergis.

  9. rietepietz zegt:

    Hear hear, mocht ik logjes tegenkomen waarop men niet van deze feiten op de hoogte blijkt zal ik een link naar dit logje zetten. Onnodig te zeggen dat in de kleding zak met onze Sint en Piet uitrusting een flinke doos zwarte schmink is op geslagen!
    Ook mensen met brillen worden uiteindelijk wel eens uitgescholden, voor mij geen reden om al mijn brillen in de prullenbak te kieperen toch?
    En zouden alle mensen met rood haar dan hun haar moeten verven om niet voor “rooie” uitgescholden te worden , en dat dan het hele jaar door natuurlijk en niet alleen in november?

  10. staartje zegt:

    EEn mooie geschiedenisles. Ik onderschrijf je oproep niet. Voor mij is er niets mis mee om het over Piet te hebben en het zwarte weg te laten. Mensen worden uitgescholden voor zp. Het heeft een negatieve connotatie. Ons feest blijft ons feest, maar we gaan mee met onze tijd en passen aan. Voor de rest word ook ik er doodmoe van en ben alle emoties zat.(en ik ben zeker geen azijnpisser)

  11. Ik ben bang dat wat we ook naar voren brengen aan bewijzen, de azijnpissers blijven zeuren over Zwarte Piet. Ik word er echt doodmoe van en vind het belachelijk dat we nu met roetpieten en meer van dat soort nep gaan beginnen.

  12. tagrijn for president! 😀

    lange leve ‘onze’ zwarte piet!!!

  13. RenéSmurf zegt:

    Ja, maar telkens een discussie beginnen met dat het nu maar afgelopen moet zijn is nou ook niet echt bevredigend, want mensen zeggen voort, immer voort! En van mij mag die zwart blijven.

  14. logbankje zegt:

    Een duidelijk stuk heb je geschreven Tagrijn, zo is het maar net. Hans

  15. Liesbeth zegt:

    Wat ontzettend leuk om dit te lezen! Ergens wist ik al dat zwarte piet niet discriminerend was, maar details kende ik niet. Leukleuk!

Je kunt hier reageren

