Kruisbessen

Mijn oom Kees is inmiddels 94 jaar en een fervent aanhanger van het orthodox digibetisme. Steeds weer schiet hij in de stress bij het zien van zo’n enge pinpas waarmee je geld uit de muur kunt halen. Op zich geen ramp, want binnen afzienbare tijd verdwijnt die pas toch en mag je bijna al je financiële handelingen met je smartphone gaan verrichten. Die geldfabrieken als ING en Rabo zien steeds weer opnieuw kans met hun verfrissende nieuwe ideeën de oudere medemens een gevoel van totale disoriëntatie bij te brengen. ‘Met mijn wat?’, roept oom Kees dan vertwijfeld. Want hij heeft nog steeds zo’n telefoon met een touw eraan. Voor de parkeermeter heeft hij zo’n phone niet meer nodig want zijn laatste auto (een Volkswagen zonder lak en verlakkerij) is al vijftien jaar geleden naar de sloop gegaan. Afgekeurd, al reed hij volgens oom Kees nog als een zonnetje. Hij doet nu alles met de bus. Al zit het hem behoorlijk dwars dat hij voor een ritje geen kaartje meer mag kopen, maar alweer met een ander pasje moet in- en uitchecken, wat hij na enige uren uitleg toch nog redelijk snel doorhad. Maar andere zaken betaalt hij met ‘klinkende munt’ zoals hij dat zelf graag uitdrukt. ‘Maar hoe komt u dan aan het geld van uw pensioen?’, vraag ik hem wel eens. Dan lacht hij wat geheimzinnig en zegt: ‘Een vriendje bij de bank’. ‘Die computers, jongen, die zijn echt het begin van het einde. Ik maak dat niet meer mee, maar jij zult het zien. Alles gaat naar de hatsmodee met die krengen’. Ik geef toe dat ik dat stiekem ook wel eens denk…
Ieder jaar in maart doet hij een beroep op me om zijn formulier voor de Inkomstenbelasting in te vullen. Inloggen met je digidnummer. ‘Met welk nummer?’, roept hij dan ieder jaar in paniek, terwijl hij zich in stilte afvraagt wat inloggen ook alweer is. Ik leg het hem niet meer uit: een zinloze exercitie. Ik weet het wachtwoord dat zelfs hij niet weet. Maar ook dat is straks voorbij. Nee, niet omdat hij dood gaat, want hij heeft nog lang geen plannen in die richting.
Ondanks zijn hoge leeftijd woont hij nog steeds ‘op z’n eigen’, zoals hij dat zegt. Hij loopt nog regelmatig met een boodschappentasje naar de markt maar niet als het regent. ‘Zegt m’n buurvrouw dat je kan zien of er een bui komt als je een eppie op je telefoon zet! Ouwe mensen in de maling nemen, dat vinden ze leuk. Maar je oom Kees trapt daar niet in. Ga een beetje op die hoorn zitten turen of het gaat regenen! Naar malle Eppie. Wat zou ze lachen’. En vervolgt: ‘Weet je wat ik trouwens al jaren niet meer zie op die markt?’ ‘Ja’, zeg ik, ‘kruisbessen’. Want zo zachtjes aan ken ik zijn grote gemis wel en hij vraagt zich af of die dingen nog wel bestaan. Hij verbaast zich er wel steeds over dat ik dat weet, maar hij herhaalt zichzelf als de dagen van zijn monotoon bestaan. Het vervelende is dat ik er ook op ga letten en er op de markt steeds voor hem naar vraag. ‘Hebt u kruisbessen?’ De groenteman herkent me al van verre als een van die twee rare kerels van de kruisbessen en roept dan: ‘Neeheeeh, ik heb géén kruisbessen!’
Vandaag was oom Kees wat terneergeslagen.
‘Loop ik over de markt, roept die kerel, nou meneer, ik heb vandaag speciaal voor u kruisbessen bij me. Ik denk nog: wat aardig en zeg: ‘O, wat leuk.’ Wil die koopman ze me gelijk aan me kwijt. Dus ik zeg, ja, hoor eens even, ik hoef die krengen niet, ze zijn niet te vreten, ik wilde alleen maar weten of die dingen nog bestonden, eigenlijk’. Wordt die vent toch kwaad. Snap jij dat nou? En zegt ie ook nog dat ik best met mijn pas mag betalen. Met mijn pas! Ja hoor, ammehoela! Die krijgt ie niet te zien.Nee jongen, oom Kees is dan wel oud, maar hij laat zich heus niet bedonderen! Wat een oplichter!’

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Kruisbessen

  1. Plato zegt:

    Ome Kees is een vondst. Die kan hier nog tot over zijn 100e rubriekjes met avonturen vullen. En tot het einde toe tegendraads natuurlijk. Lijkt me heerlijk om te lezen.

  2. Alie zegt:

    Er zijn te weinig van dit soort mensen. Dit is toch genieten? Bewaart hij zijn centen ook in de buisjes van de Steradent?
    Liefs, Alie

  3. Dwarsbongel zegt:

    Meesterlijke vinding, dat “orthodox digibetisme”!
    Bij die kruisbessen dacht ik eerst aan de tuinen van mijn beide opa’s, dat was toen nog gangbaar buiten de grote steden; ze hadden er allebeide meerdere soorten bessenstruiken, ook kruisbessen. Toen de clou kwam, kwam ook het konijn om de hoek met z’n vraag om worteltjestaart… (“Vies hè?”)
    Oom Kees lijkt inderdaad wel enigszins verwant met de opa in mijn verhaal, alleen was die niet zo orthodox en had zelfs in de elektronica gewerkt. Zal het leeftijdsverschil wel zijn, ongeveer een generatie denk ik 😉

  4. boomkruiper zegt:

    Geef mij in iedere straat een ome Kees. Het (hij) houdt ons met de voetjes op de aarde 🙂

  5. Renesmurf zegt:

    Wie vraagt er dan ook naar iets wat speciaal gehaald moet worden alleen om te weten of dat mogelijk is! Ha, nee, dat geldgedoe is wat van niks, maar helaas, de wereld veranderd almaar door.

  6. Hanny zegt:

    Niet alleen banken, maar ook veel andere instanties zoals bijv. de belastingdienst, vergeet naar mijn idee dat de bevolking vergrijst en dat veel ouderen geen pc hebben en als ze die wel hebben er totaal geen verstand van hebben hoe te bedienen en dat ze daarom een beroep moeten doen op iemand anders. En daar zitten ze niet op te wachten.

  7. Laat ome Keesie maar schuiven geweldig geschreven.

  8. Geweldig Tagrijn!
    EN ja, wat kan ik me dat alles voorstellen: digitaal is neit alles en ergens denk ook ik, dat het ooit in de soep gaat lopen

  9. staartje zegt:

    Wat heerlijk geschreven Tagrijn! Top. Het leest geweldig. Heerlijke man! Bestaat hij echt of is hij een beetje fictie?

  10. oom kees mag dan al oud zijn, bij de pinken is ‘m nog altijd! 😀

    prachtig stukje dat ik met plezier gelezen heb, tagrijn!

  11. Hahahahhaaha, die ome kees, ik mag hem wel. Als hij huisdieren heeft, mag hij wel bij mij komen hoor.

    Love As always
    Di Mario

  12. logbankje zegt:

    Oom Kees heeft het wel door, ook al kan hij zijn leeftijd als excuus gebruiken.
    Gelukkig kan hij op jou terug vallen.
    Kruisbessen dat is lang terug dat ik die heb gegeten. Hans

  13. Thérèse zegt:

    Een oom met zijn eigen ideeën en mét principes. Je kunt van die kruisbessen wel lekkere jam maken, gemengd met ander fruit, maar ja, dat zal Oom Kees ook wel niet willen.
    Maar intussen heeft hij wel gelijk dat het iedere keer wat moeilijker wordt voor ouderen. En steeds verandert er ook wat; daar erger ik mij ook aan. Het lijkt wel alsof ze het expres doen om jou last te bezorgen en dat zal Oom Kees helemaal met mij eens zijn, denk ik zomaar.

  14. gewoonanneke zegt:

    O heerlijk zo’n man. Maar het is inderdaad wel waar. Heb ook wat oudere vrienden die er niets meer van snappen. Nog lang niet zo oud als je ome Kees. Regelmatig zoek ik dingen op voor hen op de computer. Voor veel dingen kan je amper meer zonder computer. Alleen hij trapt wel op mijn hart als die zegt dat ie kruisbessen “niet te vreten” zijn. Heb zelfs ooit een ode aan de kruisbes geschreven. Heb een grote struik in de tuin en ze zijn echt heerlijk. Stuur ome Kees maar es langs in het voorjaar dan mag ie gratis komen proeven. 😉

  15. Kakel zegt:

    Oh Tagrijn, doe me een lol en richt een fanclub voor Oom Kees op. Een digitale 🙂
    Zo’n man hang je toch in een lijstje?
    Als klant zouden we allemaal de grootbanken moeten afschaffen, maar ja, begin maar eens zo’n actie in je eentje.
    De kruisbessen zijn een giller. Lijkt op de mop van peentjestaart, maar deze afloop zag ik toch niet aan komen. Wat zal die marktkoopman er de pest in gehad hebben, haha!
    Gruwelijk heerlijk verhaal.
    Bedankt voor je “waar ik van houd”tekst.
    Lieve groet

  16. Marja zegt:

    Wat een heerlijke man. Ik moest meteen aan Rietepietz denken.

  17. rietepietz zegt:

    gewéldig, ik weet nú al dat ik fan van oom Kees ga worden, hij móet gewoon wel ergens mijn stamboom kruisen want ik ben óók orthodox digibeet en dat hoor je niet zoveel meer.
    Ik ben 20 jaar jonger dan oom Kees en moet haast wel erfelijk belast zijn. Nog maar kort geleden stuurde de bank een briefje. De pas die ik heb (en die ik dertig jaar geleden bij de invoering) heb laten blokkeren voor elektronische betalingen moet vervangen worden omdat geld aan de balie halen niét meer tot de mogelijkheden behoort sinds oktober. maar natuurlijk stoort een nazaat van oom Kees zich daar niet aan, handje contantje gaat boven alles en de mogelijkheid om grotere bedragen op te nemen na het vooraf te bestellen bestaat nog, de pas laten veranderen kan altijd nog, als écht alle gaten afgestopt zijn. Wat zal Oom Kees trots zijn op me;-)

Je kunt hier reageren

