Marius van Dokkum in Harderwijk


Het voorheen nogal stoffige Stadsmuseum van Harderwijk onderging kort geleden een enorme verfrissende metamorfose. Na een verbouwing en uitbreiding van het historische pand en het aantrekken van een nieuwe conservatrice telt het museum nu volop mee in het Gelderse. Je kunt er niet meer alleen de geschiedenis van het oude Harderwijk in oude voorwerpen en klederdrachten bekijken, maar er is nu ook veel ruimte voor andere zaken. Bovendien is er ruimte gemaakt voor een hapje en een drankje. Kort geleden was er aandacht voor de Kinderboekenweek en daarvoor was er een voor vele andere kleine musea een jaloersmakende expo van etsen van Rembrandt uit een particuliere verzameling. Voor een museum toch altijd een feestje als je zo’n vis weet binnen te halen.


Nu is het de beurt aan Marius van Dokkum. Vele zalen lang wordt de bezoeker op enkele verdiepingen verrast door de humoristische invalshoek in het werk van deze kunstenaar. Het werk van Van Dokkum omvat ook kindertekeningen voor zijn leuk geschreven kinderboeken. Hieronder een selectie van zijn werk. Ik hoef er niets bij te vertellen want ze vertellen zelf hun verhaal. Helaas is de belichting in de zalen (onbedoeld) zo afgesteld dat fotograferende bezoekers hinder ondervinden van een onaangename schittering van de vernislaag op de werken, zoals je ongetwijfeld ziet op meerdere afbeeldingen, waardoor veel werk niet of niet correct kon worden vastgelegd. Maar wie zijn glimlach na het verlaten van het museum toch wil vasthouden kan dan uiteraard de goed verzorgde catalogus aanschaffen.








Stadsmuseum Harderwijk, Donkerstraat 4. Open: di tm za 10-17 u.; zo 12-17u.
De tentoonstelling is nog t/m 3 januari 2016 te zien en is gratis toegankelijk met een MK.
Catalogus € 39,50.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Marius van Dokkum in Harderwijk

  1. Plato zegt:

    Marius van Dokkum. Altijd al een favoriet schilder van me geweest. Mooi overzicht hier.
    Ik heb geen voorkeuren. Zd zijn allemaal prachtig.

  2. Thérèse zegt:

    Knap geschilderd en heel geestig. Het kwam mij zo bekend voor, maar nu weet ik het. Ik zag wel eens van deze kaarten bij Bruna. Leuk om het in in het echt gezien te hebben.

  3. boomkruiper zegt:

    Wat een kunstenaar, wat een scherp oog, wat een uitbeeldingsvermogen. En … ik zie Arie en Ans op diverse doeken als je het mij vraagt 😉 🙂

  4. Media december vliegen wij terug voor een maand kerstvakantie in Nederland. We gaan dan zeker even op bezoek in het Stadsmuseum Harderwijk, zeker na het lezen van jouw reportage met beelden.

  5. klaproos zegt:

    wat een prachtige tentoonstelling Tagrijn, zo mooi, zo levendig zo gewoon en zo echt, die catalogus is het waard om te hebben 🙂
    schitterend

  6. Wat een heerlijke schilderijen, helemaal mijn soort humor.

  7. wat een heerlijke humor ligt in deze werken, tagrijn!

    een groot kunstenaar! 😀

  8. logbankje zegt:

    Wat een prachtige schilderijen, het verleden gecombineerd met het heden.
    Volop gevuld met humor. Hans

    OT. Heb nog gezocht op Friese zangeressen maar niets gevonden, misschien is dit handig.
    http://allenamen.nl/artiestennamen/

  9. Jan Willem zegt:

    Leuk verslag van de expo daar in Harderwijk. Denk wel dat ik dat ga bekijken. Van die belichting is heel herkenbaar in musea, zit je toch weer te draaien om die spot van licht er uit te krijgen!

  10. rietepietz zegt:

    Ik ga de naam onthouden, Harderwijk is met nét ff te ver weg maar als het in de buurt komt ga ik zéker kijken. Gewéldig, wat een humor , hierbij kan ik met gemak een middag doorbrengen!

  11. Renesmurf zegt:

    Ja, ik vind ze niet zo mooi, deze stijl spreekt me niet zo aan. Maar wel knap natuurlijk.

  12. Kakel zegt:

    Het zijn stuk voor stuk pláátjes!
    Die “pianiste” op het krukje…goud waard. Zij draagt luxe pantoffels en hij een paar met gaten.
    De gevulde koeken kan je zo van tafel pakken.
    Die grote man met dat heel kleine kerstboompje. Heb je het nummerbord van de auto gezien?
    En de mug om 3 uur 17…
    Jammer dat het zo ver weg is, anders had ik zeker een bezoekje aan het museum gebracht.
    Lieve groet

  13. Dwarsbongel zegt:

    Dat lijkt me schilderen met Vakkennis & Plezier!

  14. gewoonanneke zegt:

    Goh wat een bijzondere artiest. Mooi die taferelen herkenbare dingen ook erbij haha Je zou zo die gevulde koek van de tafel pakken ;)…….

  15. Marja zegt:

    Wat een enige platen. Heerlijke humor.

  16. Targrijn van Leiden in Harderwijk. 😉 Dat ik dit bij jou moet lezen. Het is hier om de hoek en ik ben er nog niet geweest.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

