Ontnegering en andere zaken

Moorkoppen, negerzoenen en jodenkoeken… Ze zijn al jaren geleden in de ban gedaan als discriminerend en racistisch, in feite de voorlopers van zwarte Piet. Hoog tijd voor de volgende stap: het Rijksmuseum en navolgers bij andere musea zullen voortaan woorden als neger, indiaan, eskimo en hottentot vermijden in de namen van kunstwerken. Wat u wilt: overdreven gedoe of: geweldig, dat werd hoog tijd. Zeg het maar. Weg met dat leuke woord met vier keer ten achterelkaar: de hottentottententententoonstelling, dat woord waarover je geacht werd te struikelen. Voortaan ook geen indianenverhalen meer met discriminerende namen. Weg ermee. Dus Hiawatha, het indianenheldje uit de strip, is nu Hiawatha, de Itazipacoalajongen. Prima, hier onderwijst men de jeugd.
Kunstwerken en voorwerpen die van de eskimo’s of indianen afkomstig zijn, komen voortaan dus van de inuits, de Maya’s, de Azteken of misschien wel van de voornoemde Itazipacoala’s. Een schilderij waarop voorheen een negerinnetje stond, een slavinnetje, mag geen schilderij met zwart meisje meer heten, maar gewoon schilderij met meisje. Ook andere zaken waaraan men aanstoot kan nemen moeten van naam veranderen. Op schilderijen waarbij de woorden negerin op een bordje staat, lees je straks over een ‘Surinaamse vrouw’ en de negerbediende wordt gewoon een bediende, ook al heeft de kunstenaar er destijds deze titel aan gegeven. Ook de bosnegers en de kaffers worden weer terug het bos ingestuurd, evenals dus de hottentot. En een ‘negerbediende’ wordt een ‘jonge bediende’, of in sommige gevallen een ‘jonge zwarte bediende’. Daar mag ‘zwart’ dan opeens weer wel. Wonderlijk. De mevrouw van het Rijksmuseum die dit allemaal heeft bedacht heet toevallig Eveline Sintnicolaas. Echt waar. Ik had dit niet kunnen verzinnen. Die achternaam maakt het gelijk allemaal wat duidelijker. Want we moeten nu immers toch tot minstens juli 2016 een overbruggend alternatief voor de zwartepietendiscussie bedenken om oeverloos over te praten.
Ik help haar maar eens een handje. Als we dan toch zo bezig zijn, zijn er nog wel wat andere kwetsende, discriminerende, denigrerende of negatieve benamingen uit onze musea, die dan ook maar meteen veranderd moeten worden. Een greep:
Onlangs werd bekend waar het beroemde Straatje van Vermeer zich in Delft bevindt. Niet zo prettig voor de huidige bewoners van die straat. StraatJE is natuurlijk een wat denigrerend stempel en zal een behoorlijke waardevermindering van hun huizen tot gevolg hebben nu iedereen weet waar het is. Scheelt in de OZB, maar toch… Dus spreken we voortaan alleen nog maar over de Straat van Vermeer.
Eveneens van Vermeer: Het Melkmeisje. Zij staat met een kan in haar hand en schenkt melk in. Maar voor mensen met een melk- of lactoseallergie kan de aanblik bijzonder vervelend zijn. Hou daar rekening mee en noem het werk voortaan: De Schenkster. Fabritius schilderde het beroemde Puttertje, een of ander miezerig vogeltje dat in het Mauritshuis is te zien. Ook geen puttertje meer, maar putter. Het is immers een volwassen vogel.
Op de Nachtwacht staat op de voorgrond een klein meisje dat op dat late tijdstip allang in bed had moeten liggen. Van Houten heeft niet voor niets in 1874 dat Kinderwetje laten invoeren. Dus: wegretoucheren dat kind.
En nog een Rembrandt (wat een fout kereltje dus eigenlijk): het Joodse bruidje… Zou die toevoeging er ook bij hebben gestaan als het een Engels, Duits of Frans bruidje zou zijn geweest? Nee, Rembrandt moest weer zo nodig stigmatiseren. Nieuwe titel dus: Bruidje. Doen ze dat niet, dan wil ik mijn jodenkoeken terug.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur, Stad en land en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Ontnegering en andere zaken

  1. Plato zegt:

    Hilarisch. Dus ook de mascotte van het regiment wegvagen… Arme Rembrandt.

  2. Kakel zegt:

    Oh Tagrijn…ik heb de tranen van mijn gezicht geveegd van het lachen: het Melkmeisje en de lactoseallergie, wat een geweldige vondst! “We” zijn zo tolerant als de neten, behalve voor ons eigen verleden en onze eigen, huidige cultuur. Een verlies-verlies-situatie.
    Dankjewel voor de lieve woorden op mijn blog. Ze helpen, echt!
    Lieve groet

  3. Sja.
    Ook ik heb moeite met die veranderingen.
    Ik ben van mening, dat de stigmatisering vanzelf verdwijnt.
    Tegenwoordig zullen kunstwerken een andere naam krijgen, maar het is belachelijk de oude werken te wijzogen: ik vind het zelfs geschiedsvervalsing.

  4. Prachtig geschreven Tagrijn. Alleen enige ellende is dat we er wel met zijn allen om lachen ., maar ondertussen sluipen de belachelijke veranderingen er wel in en verdwijnt er steeds meer.

  5. ja .. we worden (klein)zieliger met de dag .. 😥

  6. Renesmurf zegt:

    Ja, ze zijn gewoon een beetje versmurfd, dat is de tijdsgeest. Op naar de totale beschaving.

  7. Thérèse zegt:

    Ja, als je doorredeneert, zou je ook boeken uit je boekenkast moeten doen, zoals daar zijn Sjors en Jimmy, Wipneus en Pim schijnt zo racistisch als de pest te zijn (vroeger niet gemerkt natuurlijk). En oude katholieke atlassen, toen wij daar over die domme negerkindertjes lazen, moesten wij hartelijk lachen. Toch wisten wij wel dat zij zelf ontzettend stom waren.
    En een verkleinwoord hoeft toch niet denigrerend te zijn? Tja tja…ik weet het niet. Maar het is wel een mooi stuk, voer voor jouw pen.

  8. boomkruiper zegt:

    Hoop wel dat ze op het infobord vermelden blijven welke naamgeving de kunstenaar zelf aan het kunstwerk gaf. Zo kunnen we het historisch perspectief blijven volgen

  9. JIj de koffie.. dan neem ik de koeken mee.

    Love As Always
    Di Mario

  10. logbankje zegt:

    Een ding mis ik in deze zotte discussie namelijk, dat we dan ook maar moeten stoppen met de uitdrukking, witte, blanke, kaaskop, enz. Hans

  11. klaproos zegt:

    ach Tagrijn,
    draven we niet een beetje door?
    ik vind het allemaal wel overdreven, maar eerlijk is eerlijk, je hebt het wél erg leuk weer omschreven,

    en jawel….. je staat weer te boek als Tagrijn, tadááá:-)

  12. Suskeblogt zegt:

    Dit zal op den duur olie op het vuur zijn bij bepaalde groepen en partijen om deze verboden als discriminerend te beschouwen. Zo is na een tijdje alles weer als voorheen.

  13. rietepietz zegt:

    Ik ben heel blij dat jj het onderwerp aankaart want ik zit ook met een dilemma. Ik heb nog een mooie gouden “slavenarmband”,nadat ik Diorama van een slavendans,( Gerrit Schouten, 1830)
    zag heb ik toch m’n twijfels of ik die nog wel kan dragen

  14. Hanny zegt:

    Je weet het weer schitterend op te schrijven.
    Toch apart dat ons ‘verleden’ zo veranderd moet worden. Zou dat met andere talen ook gebeuren?

  15. hanneke zegt:

    Die ‘jonge zwarte bediende’ was een statussymbool. Als hij een ‘jonge witte bediende’ (mag dat ‘witte’ wel?) was geweest had hij niet eens op dat schilderij gemogen.

Je kunt hier reageren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s