Let it snow!

Hoera! Bijna kerst! Hoera! Bijna 2016!
Kan wel zijn, maar waar is de sneeuw? Om een beetje het kerstgevoel op te roepen zetten we dan maar Jingle Bells als ringtone op de telefoon, al blijft het toch behelpen.Want alleen een witte kerst kan je dat Winter Wonderlandgevoel geven. Dus blijven we hoopvol zingen: let it snow, let it snow, let it snow… Maar helaas, we kunnen alleen maar van een White Christmas dromen en er gebeurt helemaal nul komma niets. Oudere lezers zullen zich dat witte spul dat vroeger wel eens uit de lucht dwarrelde misschien nog wel herinneren. Waarvan we, als er dan onverhoopt toch nog wat zal vallen (zie je wel, dat klimaatakkoord werkt nu al…) en we al een aantal keren met de fiets zijn onderuit gegleden, uitroepen dat het nu wel weer heet water mag gaan regenen. Want het is ook nooit goed.
Komt dus allemaal door die snelle klimaatverandering. Maar vanaf nu komt het weer helemaal goed! De mensheid gaat er nu écht wat aan doen! We hebben elkaar in Parijs schone beloften afgedwongen en afgesproken dat we nu allemaal ons steentje gaan bijdragen. Wij gaan de wereld redden. Wij leggen onze aarde aan het beademingstoestel en dan komt het allemaal wel weer goed. Als dat geen schitterende en hartverwarmende kerstgedachte is…
Toch verenigen de haarklovers zich nu al weer. En ze hebben wel een beetje gelijk. Dat klimaatakkoord lijkt prachtig, maar een wat gematigder euforie zou hier wel op zijn plaats zijn. Want het is natuurlijk ook maar een doekje tegen het bloeden: ieder land dat over vijf jaar meent er maar niet meer aan mee te moeten doen, mag er dan zo weer uitstappen. En dan smelten al die plannen weg. Als, komt ie weer…, sneeuw voor de zon. En zo modderen we dan weer door. De inmiddels 77-jarige actrice Jane Fonda zei eens: ‘We springen met deze wereld om alsof we nog een reserve in de bagageruimte hebben liggen.’ Het is een wijsheid die geen filosoof haar kan verbeteren.
We gaan zo meteen het jaar uit als kijkers naar een griezelige zich snel afspelende horrorfilm waarin we zelf ook figureren. Maar lees drie dagen geen krant, kijk drie dagen geen tv en je bent volslagen ontregeld. Sneller, sneller moet het. Enkele items zijn vastigheidjes: het klimaat, angst voor de IS, argwaan jegens vluchtelingen, in eigen land de kosten voor de zorg, een kabinet vol sjoemelliberalen met hun halve waarheden die graag de rit uitzitten maar achter het stuur in slaap zijn gesukkeld… Cliffhangers genoeg om ook in 2016 weer getuige te kunnen zijn van die spannende geschiedenis op dat prachtige kleine blauwe bolletje in het heelal. Bij iedere uitzending van het Journaal zie je Astrid Kersseboom verbaasd en met steeds hoger opgetrokken wenkbrauwen naar haar schermpje kijken: wat moet ik nu toch allemaal weer voorlezen.
Maar zelfs al lijkt het een griezelscenario, er zullen toch ook echt wel weer heel veel leuke dingen gaan gebeuren. Nee, ik ben geen wijsneuzerige futurist, maar dat gebeurt gewoon ieder jaar. Hou die vooral in het vizier en laten we die optimistische gedachte maar hoog in het vaandel schrijven. Dat helpt al ontzettend.
Dit is mijn laatste stukje van dit jaar. Ik wens iedereen hele fijne kerstdagen en hoop dat het voor volgend jaar op alle terreinen heel veel geluk, hoop en liefde voor de mensheid zal sneeuwen.
Let it snow! Let it snow! Let it snow!

Dit bericht werd geplaatst in Diversen, Stad en land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Let it snow!

  1. Plato zegt:

    Ik bedacht van de week een logje (moet ik nog wel even opschrijven) en vandaar uit bedacht ik me dat als we nu gewoon over de hele wereld de stroom afsluiten, de wereld een stuk overzichtelijker wordt. Mensen zullen zich 24 uur per dag moeten gaan bezig houden met overleven en hebben geen tijd meer zich aan misdaden over te geven. Lijkt me heerlijk om iemand wanhopig met een senseo zonder stroom koffie te zien maken. Zulke dingen…. op een of andere manier brengen dit soort gedachten bij mij rust teweeg. De mens is goed, slecht, ja hij is van alles, maar zonder stroom….. heerlijk.

  2. Min zegt:

    Wel het is nu 2016 en het weer bepaald een groot deel van de gespreksonderwerpen. Hier in het zuiden zitten we nog steeds zonder weer wat winters genoemd mag worden. Ik wens je een heel fijn 2016 toe.

  3. Hanny zegt:

    De sneeuw schijnt er na nieuwjaar (dus te laat) aan te komen. Er komt een koudefront aan. Jammer dat het niet met kerst is, maar ik denk dat velen niet op het witte spul zaten te wachten.
    Heel gezellige dagen gewenst!

  4. Kakel zegt:

    Regelmatig sla ik een dag het nieuws/journaal over en dat bevalt me prima. Daar ga ik in het nieuwe jaar mee door. Ik probeer zo milieu- en mensvriendelijk te leven en verder laat ik de dingen die ik niet kan veranderen maar los… En ook in 2016 zullen er vast leuke dingen gebeuren!
    Fijne dagen en lieve groet xx

  5. Thérèse zegt:

    Mooi stuk Tagrijn om zo het jaar af te sluiten. En ja, laten we vooral hopen op leuke en fijne dingen, want het lijkt wel of er steeds méér ellende komt. Een mooi schrijfjaar gewenst en verder ook alle goede wensen voor jou!

  6. Renesmurf zegt:

    Misschien krijgen we wel een witte Pasen. De wereld staat in brand, de wereld staat altijd in brand, en gelukkig is daar serious request.

  7. ik zing luidkeels met je mee, tagrijn:

    “let it snow, let it snow, let it snow ..”

    en dat die sneeuw dan mag bestaan uit warmte, liefde, geluk, .. voor jou en voor de hele wereld!!

    fijne feestdagen!

  8. Het was een roerig jaartje en het zal volgend jaar ook wel weer roerig worden, dus houd je vooral vast aan de leuke dingen in het leven.

  9. rietepietz zegt:

    Waar ik zelf invloed op kan hebben probeer ik te benutten en verder laat ik “het grote geheel”toch een beetje aan me voorbij gaan. Maar je hebt gelijk, er gebeuren óók altijd weer leuke dingen, voorbeeldje? Zo’n maand of twee geleden pakje Tagrijn het loggen weer op, als dát niet leuk is!!

  10. Suskeblogt zegt:

    Jane Fonda reeds 77 jaar ? Waar is de tijd van haar gloriejaren in de film ?
    Het klimaat laat zich niet vangen, het kan alle richtingen uit en niemand kan echt voorspellen hoe en waar het zal aflopen. En afwachten ook of IS ooit aan onze voordeur zal aanbellen. Met al die berichtgevingen zou je inderdaad nachtmerries krijgen.
    Fijne eindejaars.

  11. Een ding weet ik zeker, volgend jaar worden we geen Europees Kampioen voetbal. Weet je nog… iets van 1978 of zo.. dat we op de schaats over de weg naar school gingen, zo koud was het toen.

    Love As Always
    Di Mario

  12. Ghita zegt:

    De sneeuw moeten we weer missen deze Kerst, het is nog maar de vraag of er deze winter nog sneeuw komt. En in 2010 (dus niet eens zo heel lang geleden) kon ik lopend naar mijn werk omdat er vlak voor Kerst zo’n pak sneeuw was gevallen dat fietsen niet meer ging, de bussen reden niet meer….kortom..Nederland was ontregelt….dus laten we dan hopen dat Kerst 2016 een witte Kerst wordt. In ieder geval fijne Kerstdagen en een goed en gezond 2016.
    groetjes Ghita

  13. logbankje zegt:

    Denk dat de mens zichzelf aan het ondersneeuwen is, weet dat het anders moet.
    wie goed doet wie goed ontmoet, of is het toch na de ijstijd warmt de aarde op.
    Soms is afstand nemen niet zo slecht en zelf beginnen met veranderen.
    Wens je ook hele fijne kerstdagen toe. Hans

Je kunt hier reageren

