De tijd gaat niet voorbij; wij gaan voorbij

tekst tijd 1Gisteren weer eens een hele avond tv gekeken. Met die 981 kanalen tegenwoordig is er altijd wel wat, al is het vaak toch nog zoeken naar iets redelijks. Ik bleef hangen bij een groepje jonge mensen dat gebeurtenissen uit de verleden tijd ophaalde. Er werd wat lacherig over uitvindingen uit die tijd gedaan. Die ouwe dingen noemden de mensen toen vernieuwing!
Maar toen een jaartal werd genoemd realiseerde ik me tot mijn schrik dat ik toen een tiener was die iedere nouveauté in de samenleving begroette als een teken dat de wereld almaar beter werd. Die domme oude mensen van toen gingen daar niet in mee en bleven maar rondtollen in dat wereldje dat zij zich tot ‘hun wereld’ hadden gemaakt. Dat was een prima wereld en zo moest het maar blijven. En wij, die hartstochtelijk ‘in Sartre’ waren, deden daar wat meewarig over. Ach, al die oertoestanden uit hun tijd, wat hadden ze daar toch nog mee? Laten ze toch met de tijd meegaan en ophouden met hun moraliserende praatjes dat vroeger alles beter was, vonden we.
Daar zit nu juist het probleem. We kunnen niet met de tijd meegaan. Vijftig jaar geleden was het heden nog de toekomst. En dat is dus de tijd waarin we ons nu bevinden. Op weg naar een nóg nieuwere toekomst. Tijd is statisch, een door mensen voor het gemak bedacht meetlint. En die tijd gaat dus niet voorbij, nee, wij gaan voorbij. En naarmate je ouder wordt lijken we steeds sneller over dat lint te gaan waardoor het ook steeds moeilijker wordt al die nieuwigheden bij te houden. Want soms snap je het gewoon niet. Zoals. Bijvoorbeeld. Vorige week ging ik met de trein naar Hilversum. Iemand zou me ophalen aan de achterzijde van het station. Ik loop naar de uitgang, check uit en kom in de hal. Om aan de achterzijde het station te verlaten moet je een trap af en stuit je opnieuw op afsluithekjes. ‘Ja, maar ik heb al uitgecheckt. Moet ik dan nu weer inchecken?’, vroeg ik een man die er qua kleding blijk van gaf bij de NS te horen. Dat bleek inderdaad te moeten en dan kun je dertig meter verder weer uitchecken. Ik zei hem dat de logica hiervan me straal ontging. Hij keek me meewarig aan, want inmiddels behoor ík tot die groep waar nu meewarig naar gekeken wordt. ‘Tja meneer, zo doen we dat tegenwoordig’, zei hij. OK, ik berust. Als een willoze marionet van de tijdgeest.
Ik doe mijn best, snap veel dingen nu al wat beter en wil niet blijven hangen in de goeie ouwe tijd. Dus what’s app ik maar vrolijk en vooral vaak nutteloos mee met de meute en probeer ik een jongen die niet zingt, maar zijn tekst opdreunt als ik destijds de uit het hoofd geleerde tafel van drie, een beetje te begrijpen. (‘Tafel van drie? Wat is dat?’ vraagt een groep zesser nu.) Je moet je wel aanpassen want ga je niet mee dan ben je al heel snel een achterlijke gladiool. Al hoor ik die uitdrukking, nu ik er even over nadenk, trouwens nooit meer. Gewoon meedoen is dus het parool. Want doe je het niet dan ben je dus een … eh, geen achterlijke gladiool meer. Zal nu wel anders heten.
tekst tijd 2

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op De tijd gaat niet voorbij; wij gaan voorbij

  1. Ghita zegt:

    Haha, wat een leuke blog en herkenbaar want ik krijg ook al te horen dat ik met mijn tijd moet meegaan. Het toppunt (in de ogen van anderen) is mijn mobieltje, ja waar nog tje achter staat omdat ie ook echt klein is, ik kan alleen ermee bellen en SMSsen. Maar iedereen Whats appt tegenwoordig, dus binnenkort moet ik echt een nieuwe mobiel. zonder internet kun je tegenwoordig al niets meer…..
    oh en de tv…hoe meer kanalen, hoe slechter het wordt lijkt wel. Die tijden dat je met het hele gezin op zaterdag avond naar de marmotten van Fred Oster keek is toch echt wel voorbij. 🙂
    groetjes Ghita

  2. Frans zegt:

    Hoe jij je moet voelen is mij niet onbekend 😉
    Hoor regelmatig de opmerking je loopt achter, wat is dat die telefoon is antiek.
    Gelukkig is hij kapot en dus mijn eerste smartphone krijg je weer pa je bent 70 weet je wel hoe dat werkt?
    Ze vergeten echter dat ik met mijn tijd ben meegegaan en de eerste computer al in de jaren 80 in huis had maar bij mij gaat het pas weg als het niet meer werkt 😉

  3. boomkruiper zegt:

    Ja heel herkenbaar Tagrijn. Hoe kun je tegenwoordig nog parkeren bij een treinstation bijvoorbeeld. Snap er helemaal niets meer van 🙂

  4. klaproos zegt:

    🙂 tja Tagrijn, het kan snel gaan hé,
    maak je maar geen zorgen we komen daar allemaal een keer aan 🙂 op dat punt bedoel ik 🙂

  5. Villasappho zegt:

    Ik ben nog een jonkie en zelfs ik herken dit.

  6. Thérèse zegt:

    En… ik moet zeggen: het is een uitkomst die smartphone. Bijna iedereen ploft neer en grijpt dat ding. Vroeger deed men niets anders dan bellen en nog eens bellen. Nu is het heel rustig geworden zelfs.

  7. Thérèse zegt:

    Een goed stuk heb je weer geschreven, Tagrijn. Ja, ik val ongeveer in dezelfde leeftijdsklasse en maak zo ook het een en ander mee. Ik vind het wel meevallen eigenlijk. Dat in- en uitchecken bij de trein vind ik nu heel gewoon. Ik heb nog geen smart-phone, maar dat zal wel een keertje komen. Op de computer weet ik mij elementair te redden, omdat ik het leuk vind, want dat scheelt een hoop. Ik moest wel even lachen bij Sartre. Dat was in mijn katholieke omgeving enigszins verboden en daarom des te spannender. Mijn broers en zus en ik droegen veel zwart.Achteraf wel een leuke tijd.

  8. Snap je nu waarom ik niet meer met de trein ga, zou bij elk station discussie over de onzin van in en uitchecken hebben 🙂

  9. whatsapp… ik hoop wel dat je je berichten dan inspreekt in plaatst van typen of swypen, anders loop je echt achter.

    Love As Alwyas
    Di Mario

  10. RenéSmurf zegt:

    Jammer dat jij zo`n willoze marionet bent.
    Nee, ik ga niet dingen doen uit angst om oud gevonden te worden.
    En al helemaal geen rare dingen normaal vinden.
    Ik blijf juist scherp, en dat is iets anders dan terug in de tijd willen.

  11. logbankje zegt:

    Zoveel tv kanalen is niet altijd de keuze die je leuk vind.
    Merk wel dat tegenwoordig veel ouderen best met de tijd meegaan, mensen van bijna 90 actief met de pc zijn.
    Je moet je wel aanpassen en meegaan, meer dan vroeger, anders kun je niet eens met de bus of trein. Hans

  12. Kakel zegt:

    Zelfs m’n dochter van 19 kan ik amper bijhouden. Ik hoor haar termen uitspreken en weet werkelijk niet waar ze het over heeft. Ik merk het ook aan oude opmerkingen die ik maak. Die moet ik haar dan uitleggen 😉 Ik weet het al een tijdje heel zeker: ik word oud…
    Lieve groet

  13. gewoonanneke zegt:

    Ik probeer inderdaad ook nog wel dingen bij te houden zoals appen inderdaad en ook dingen zelf aan te sluiten. Maar soms hoor ik mijn zoon ook en dan denk ik waar heb je het over haha. Ja inderdaad over 20 jaar loop ik volgens mij ook helemaal achter. Maar zoals je zegt dat krijgen we allemaal op een keer. Vroeg me trouwens opeens af wat Tagrijn nu eigenlijk betekende en zocht het op het had iets met de scheepvaart te maken las ik. Apart.

  14. rietepietz zegt:

    Tja, wie ben ik om je tegen te spreken, ik pin zelf nog steeds niet. Niet omdat ik het niet zou kunnen, maar gewoon omdat ik het niet wil en contant betalen veel prettiger vind. Internetbankieren zelfde verhaal, ik heb dus geen computer , wél een reuze leuk speeltje en een handige tekstverwerker.!

  15. Marja zegt:

    Zo voelen wij ons ook regelmatig.

Je kunt hier reageren

