Berkendaalstraatje

 In de tijd dat er nog wel eens sneeuw viel in Leiden (2013) maakte ik een foto van het Berkendaalstraatje en toen ik een paar weken geleden een onderwerp voor een schilderijtje zocht, kwam die foto weer tevoorschijn en ging ik ermee aan de slag. Want als moeder natuur haar plicht verzaakt en het vertikt af en toe eens wat sneeuw te laten vallen zal Tagrijn het wel weer doen. Het resultaat zie je hierboven. Het is gemaakt in olieverf op canvas, maat 30 x 40 op een onderschildering van titaanwit met gele oker. Misschien ga ik dit straatje nog eens schilderen maar dan in zomertooi als de bewoners het straatje hebben opgevrolijkt met tientallen staande en hangende bloembakken. Aardig detail: vanaf de plek waar ik (bijna iedere donderdag) zit te schilderen kijk ik recht dat straatje in.
Het is eigenlijk maar een onbeduidend straatje tussen de Langebrug en de Pieterskerkgracht. Het ontstond in 1608 toen de lakenkoopman Jacob Cornelisz van Berckel aan de vroede vaderen van Leiden toestemming vroeg langs zijn bezittingen een straatje te mogen aanleggen. Rond 1724 was in het verlengde ook de Berkelpoort te vinden die doorliep tot aan de Breestraat. Bij uitbreiding van het Rijnlandhuis verdween dit gedeelte. (Meer over de geschiedenis van dit straatje schreef ik hier.)

Dit bericht werd geplaatst in Expo, Stad en land en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Berkendaalstraatje

  1. Thérèse zegt:

    Wat leuk, zo;n winters straatje. En ja, het zou heel leuk zijn om er ook een zomers tafereel bij te schilderen. Of nog drie, dan heb je de vier seizoenen.

  2. klaproos zegt:

    Je weet dat ik een fan van je werken ben,
    dus hoe je het ook doet,
    ik weet dat het goed komt:-)

  3. Ghita zegt:

    ohhh, als ik dit zie verlang ik naar winter…(nog steeds, al heb ik de hoop al bijna opgegeven). Wat een leuk straatje trouwens, ik moet toch eens vaker in mijn eigen stad rondkijken, daar is ook genoeg moois te zien. Ik ben nu al beniewd naar jouw zomer weergave van dit straatje
    groetjes Ghita

  4. boomkruiper zegt:

    Het is een sfeervol geheel geworden Tagrijn. En zo prettig om ook meteen wat geschiedenis mee te kunnen pakken

  5. Villasappho zegt:

    Als ik je had gezien dan had ik over jr schouder staan kijken wat geweldig goed!

  6. Het is inderdaad zowel zomers als ’s winters een prachtig straatje.

  7. RenéSmurf zegt:

    Ja, dat is erg mooi, een winters straatje, en dan precies net zo één maar dan hartje zomer, dat zou mooi zijn.

  8. logbankje zegt:

    De vaak onbeduidende straatje zijn het mooist om te zien, of de tijd er stil staat.
    Een prachtige olieverf schilderij heb je gemaakt, kijk al uit naar de zomer. Hans

  9. Zo straatje waarvan ze eerder misschien dachten, wel makkelijk, die heb je nu mooi geschilderd. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar je nieuwe idee.

    Love As Always
    Di Mario

  10. rietepietz zegt:

    Het is weer een juweeltje en goed plan om ook de zomerversie te schilderen.
    Leiden heeft zóveel schilderachtige hoekjes dat je nog héél lang vooruit kunt met schiilderen.
    Ik blijf erover zeuren, het zó leuk zijn om een expositie van jouw werk op te zetten, Zal zéér de moeite waard zijn en ik kom zéker kijken.

  11. tagrijn zegt:

    Het torentje hoort bovenop de Waalse Kerk aan de Breestraat en ‘piept’ er dus bovenuit. Hoeveel voetstappen? In ieder geval een even aantal tenzij die man uit jouw laatste verhaal erdoorheen is gelopen.

  12. Kakel zegt:

    Je hebt een sfeervol winters tafereel uitgezocht. In plaats van sneeuwvlokken, zie we nu sneeuwklokken. Sneeuw is alleen leuk op tv. Oh, en op schilderijen 😉 Hoe langer ik naar je schilderijtje kijk, hoe meer details ik zie. Zoals een klein stukje van een straatnaambordje.
    Het huis waar je tegenaan kijkt, heeft bovenop nog een “torentje.” Is dat een versiering of piept het bovenstel van een toren er bovenuit? Ik kan het je gerust vragen want jij bent bent een wandelende encyclopedie.
    Tja, wat is onbeduidend? Daar zal Jacob Cornelisz heel anders over gedacht hebben. Ik heb sowieso een zwak voor smalle straatjes (tenzij halverwege “verkeerde figuren” me tegemoet komen lopen…) En denk je eens in: een straatje uit 1608! Hoeveel voetstappen liggen daar?
    Ik ben het met je eens: in zomertooi is het ook prachtig.
    Lieve groet

Je kunt hier reageren

