De nachtmerrie

Hinnikend galoppeerde ze zonder kloppen mijn slaapkamer binnen om vlak voor mijn bed tot stilstand te komen. Dat ik heel verbaasd keek, is iets te zacht uitgedrukt. Een paard in de gang, ja, dat kende ik wel, zeker nu in carnavalstijd, maar in je slaapkamer verwacht je zo’n dier toch niet zo snel.
‘Ik ben je nachtmerrie voor vannacht’, zei ze. Dat moest dus een droom zijn. Het was nu zaak wakker te worden, voordat die knol zijn vijgen voor mijn bed zou laten kletteren. Maar het lukte niet. En als je in je droom iets denkt gebeurt het meteen. Dat had ik kunnen weten. Het beeld van de slaapkamer veranderde snel. De wanden verdwenen, er groeide van alles uit de grond, kortom de merrie stond nu waar hij hoorde, in zijn knollentuin. Er speelden zelfs twee haasjes heel parmant. ‘O nee, geen muziek in het holst van de nacht’, dacht ik. Maar de droom interpreteerde mijn gedachte opnieuw onmiddellijk. Een van de haasjes blies de, ja, inderdaad, de fluitefluitefluit en de ander, heel goed, die sloeg de trommel. Hoe wist je dat? Ongegeneerd ging de merrie ondertussen door haar blijkbaar niet te stelpen voorraad vijgen te lozen. Ik kokhalsde van de stank. ‘Pak er een op en bijt er in. Dan gaat het over’, adviseerde ze. ‘OK, het is een paardenmiddel, maar het helpt wel. De smaak valt wel mee want Hero maakt er zelfs vijgenjam van. Je kunt ze ook aan je oren hangen, maar dat is pijnlijk. Oorvijgen kunnen soms verrekt hard aankomen.’
De irritante merrie begon nu toch steeds meer op een echte onvervalste nachtmerrie te lijken. Ze grinnikte/hinnikte: ‘Je zou me nu natuurlijk het liefst een hengst voor mijn kop geven. Ten eerste kan dat niet want paarden hebben geen kop maar een hoofd en bovendien als ik een hengst zie word ik altijd wat gruizig en dan heb je dát gedoe ook nog in je slaapkamer.’ Met die uitspraak was de knollentuin op slag verdwenen en stond ze weer gewoon bij mijn bed.
‘Ik ga maar weer’, zei ze. ‘Vannacht geen eer aan jou te behalen. Tot ziens. Ik hoop dat je me toch een beetje aardig vond.’ ‘Ja hoor’, zei ik. ‘Je bent echt het paard van mijn dromen’. De haasjes hadden inmiddels ook het hazenpad gekozen dus opgelucht ging ik dan ook op mijn zij liggen en viel in slaap.
Toen ik de andere ochtend wakker werd, herinnerde ik me de vreemde droom. Ik grinnikte, stapte het bed uit, maar lag onmiddellijk op de grond. Uitgegleden over een bergje verse vijgen… Ook zonder fluitefluitefluit en zonder trommel voelde ik me nu toch behoorlijk het haasje.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op De nachtmerrie

  1. RenéSmurf zegt:

    Ja, soms heb je van die dromen, en soms ook niet.

  2. heerlijk verhaal, tagrijn! 😀

    ik wens je nog heel wat nachtmerries als deze! 😉

  3. Thérèse zegt:

    Oh ik wou dat ik ook eens zo droomde. Als ik een nachtmerrie droom, ben ik altijd koffers aan het inpakken, mijn (inmiddels) volwassen kinderen aan het zoeken, mijn paspoort kwijt enzovoort en dan doodop wakker worden. Geef mij maar zo’n merrie met van die mooie paardenvijgen en al , alleen die haasjes, dat vind ik zo zielig, daar kan ik niet zo goed tegen, bèèè *snikt voluit* Tot kijk Tagrijn.

  4. Kakel zegt:

    Het verhaal vind ik geweldig, maar vooral van de woordspelingen heb ik gesmuld. Té mooi om van te dromen.
    LIeve groet

  5. Wieneke zegt:

    Hoog Mister Ed gehalte 🙂

  6. Weer mooi gespeeld met woorden en gezegdes. 🙂

  7. boomkruiper zegt:

    Ben bang dat jij met zoveel pk in je slaapkamer alleen nog maar hazenslaapjes doet Tagrijn 🙂
    Heerlijk zoals jij de boel op de kop kunt zetten.

  8. logbankje zegt:

    Een paard in de gang, nee in de slaapkamer.
    De knollentuin met het haasje en knollen viel nog wel mee, maar een nachtmerrie op je kamer is toch minder gezellig. Hans

  9. klaproos zegt:

    da’s een heel gezellige merrie….. geen nachtmerrie, Tagrijn, zo wil ik er wel een 🙂

    OT
    de foto op mijn blog is onbewerkt, alleen omgezet naar zwart wit

  10. Suskeblogt zegt:

    Mooi verhaaltje voor het slapen gaan.

  11. Rietepietz zegt:

    O héérlijk, wat een verhaal! Op en top Tagrijn, logisch natuurlijk want het is jóuw droom!
    Ik heb genoten!

  12. Hahahahaha, heerlijk verhaal… ik droomde even met je mee.

    Love As Always
    Di Mario

  13. Marja zegt:

    Wat een heerlijk verhaal. Dank.

Je kunt hier reageren

