Door het oog van Springer

Op een regenachtige zondag ging ik naar Enkhuizen dat met mooi weer zeker ook een rondwandeling waard is, maar mij nu uitsluitend naar het binnenmuseum van het Zuiderzeemuseum wist te lokken. Tot en met 10 april kun je daar namelijk een grote tentoonstelling zien van één van de bekendste negentiende-eeuwse schilders van stadsgezichten Cornelis Springer (1817 tot 1891). De getoonde werken zijn tekeningen, schilderijen en aquarellen van de oude Zuiderzeesteden Kampen, Elburg, Hindeloopen, Enkhuizen, Hoorn, Medemblik, Monnickendam, Edam, Amsterdam, Naarden, Harderwijk en Makkum. Springer schilderde alles zeer minutieus maar als hij het voor de compositie beter vond een muurtje te verplaatsen of zelfs een heel gebouw in een andere stad te zetten, dan deed hij dat. Op latere leeftijd werd hij aan een oog blind. Maar hij liet zich hierdoor niet uit het veld slaan. Ofschoon hij geen diepte meer zag, wist hij toch het goede perspectief in zijn werk te behouden. Niemand merkte er iets van…

Hierboven: Kampen:  markt met stadhuis en ingang van de nieuwe toren. Hieronder zie je de Oosterpoort in Hoorn en daarna nog drie schilderijen van oud Harderwijk en drie uit Enkhuizen.


Oosterpoort in Hoorn


Harderwijk Grote Poortstraat


Harderwijk Hoek Kleine Marktstraat en Hoogstraat


Harderwijk Vischpoort

Enkhuizen Westerstraat nabij Paludanushuis

Enkhuizen Nieuwe Westerstraat

Gezicht op de Breedstraat vanuit de Westerstraat

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Door het oog van Springer

  1. Fred Broné zegt:

    Fred Broné (zelf kunstschilder en restorateur) , het schilderij komt op 12 december bij veilinghuis
    Vanspengen op de veiling.

  2. Fred Broné zegt:

    Zeker een pracht schilderij,ik heb het ook in bezit,maar dan een copy geschilderd van dit schilderij door O. R. De Jongh.

  3. Thérèse zegt:

    O jee, ik durf het bijna niet te zeggen, Tagrijn, maar … wij wisten dat het kwam, wij verheugden ons erop temeer daar wij Enkhuizen en andere Zuiderzeestadjes goed kennen en zo gauw het er was, gingen wij erheen. Wij vonden het mooi ingericht (die twee aparte wanden), leuk om de tekeningen te zien, hoewel het steeds meer bouwtekeningen werden. Na het zoveelste stadsgezicht, begonnen wij steeds meer hondjes te zien, kletsende buurvrouwen, paarden al of niet met karren en tenslotte zei ik tegen mijn gezelschap: “Ik kan geen Springer meer zien. Ik word niet goed…”
    Ik begrijp het wel. Het was een ware broodschilder en normaal zag je in ieder huis maar één Springer hangen (alleen bij de rijkelui dan) en nu hingen er zo godsgruwelijk veel! Knap gedaan van het museum, hoor en reuze knap geschilderd, maar even niet meer. Ja, ik zeg toch maar even hoe ik het ervoer.
    En jij? Helemaal uit Leiden naar hier gekomen? Het was wat veel hè of niet?

  4. Een Russische kennis van ons schildert ook veel stadsgezichten.We hebben onder ander van haar een schilderij van het terrasje aan het water achter Odessa, alleen niemand herkent het. Ze vond namelijk de platte brug bij de Hooigracht niet mooi en schilderde er een oud Hollands bruggetje voor in de plaats.

  5. dwarsbongel zegt:

    Heel mooie, levensechte taferelen! Kan me voorstellen dat je genoten hebt!

  6. RenéSmurf zegt:

    Zo, dat zijn mooie schilderijen zeg.
    En veel ook.

  7. fantastische schilderijen, met tafereeltjes waar ik niet op uitgekeken geraak. 😉

  8. Gaaf die schilderijen. Of er een muurtje anders staat in Harderwijk durf ik niet te zeggen. Ik leefde toen nog niet. Ik vind het wel mooi om te zien.

    Love As always
    Di Mario

  9. Rietepietz zegt:

    Wat een prachtige schilderstukken, in het bijzonder de kleuren zijn heel mooi!
    Van de schilder had ik nog niet eerder gehoord maar ik vind zijn werk dat je hier laat zien gewéldig!

  10. boomkruiper zegt:

    Nou nou daar hangt voor een flink kapitaal aan de muur Tagrijn. En een goede actie van het museum om ook in de wintermaanden voldoende bezoekers te kunnen genereren

  11. klaproos zegt:

    zo intens mooi tagrijn, zulke warme kleuren,
    het lijkt me fantastisch als je zoiets moois kunt maken,
    énorm genoten.

  12. logbankje zegt:

    Prachtige stadsgezichten van Cornelis Springer, je blijft er naar kijken.
    Het leven van toen, is prachtig. Hans

    ot, zo zie je maar dat niet alles een lach op je gezicht kan geven.
    volgende keer beter. 🙂

  13. Suskeblogt zegt:

    Mooie schilderijen waar ik zo bij kan wegdromen.
    Van de schilder zelf had ik nog nooit gehoord.

  14. Marja zegt:

    Je hebt ongetwijfeld staan genieten. Prachtige werken.

  15. Kakel zegt:

    Als ik dit soort schilderijen zie, zou ik zo graag eens teruggaan in de tijd. Even kijken hoe het werkelijk was om toen te leven. De romantiek is natuurlijk ver te zoeken, maar voor een dagje zou het toch op te brengen moeten zijn.
    De Nieuwe Westerstraat in Enkhuizen zou ook in Oudewater kunnen staan. Dit type huizen zie je daar nog veel staan. Wat een talent om dit te kunnen schilderen. Ik ben al blij als mijn foto’s scherp zijn 😉
    Heb je in het museum inspiratie opgedaan voor een eigen schilderij?
    Lieve groet

  16. Villasappho zegt:

    Wat een prachtig werk wel ook nog eens naar Enkhuizen

Je kunt hier reageren

