Tom Poes 75 jaar

Deze maand is het op de kop af 75 jaar geleden dat in Oegstgeest een jonge stripheld werd geboren, die al snel in allerhande vreemde avonturen verwikkeld raakte die in binnen- en buitenland werden gelezen: Tom Poes. Het eerste avontuur verscheen in maart 1941 in De Telegraaf. Het figuurtje van de kat bestond al. De vrouw van Marten Toonder, de geestelijk vader van Tom Poes, Phiny Dick, schreef kinderboekjes waarin een poes Miezelientje voorkwam. Die stond model voor de nieuwe stripheld. De naam van de stripheld ontstond toen Phiny Dick met tompoezen voor bij de koffie thuiskwam en opperde dat dit wel een leuke naam voor de avontuurlijke kat kon zijn.
In het eerste verhaal, Het geheim der blauwe aarde, bindt hij de strijd aan met de laarzenreuzen. Ofschoon het verhaal voor kinderen was bedoeld werd al vrij snel duidelijk dat zijn geestelijk vader Marten Toonder hier de bezetter op de hak nam. Al een paar maanden later ontmoette Tom Poes een vreemdeling die hij zijn leven lang trouw zou blijven: Ollie B. Bommel. In avontuur 171 trouwde Bommel met mevrouw Doddeltje en zo kwam met het Einde van Eindeloos een eind aan de belevenissen van het tweetal. Tom Poes trok er weer alleen op uit. De Bommelsaga was ten einde. Alles was nu verteld, stelde Toonder vast.

Na het overlijden van Toonder deed Dick Matena, die de figuurtje in zijn vingers had en ze ook menigmaal voor Toonder op papier had gezet, nog een poging met Tom Poes en de Paskaart de reeks voort te zetten, maar de Toondertouch ontbrak helaas en de echte Toonderfans zullen dit boekje dan ook links laten liggen.
Vrijwel vanaf het moment dat ik kon lezen nam het Bommelvirus bezit van mij en het heeft me nooit meer verlaten. Ik heb de verhalen gespeld, gelezen en herlezen. Naarmate de saga vorderde verdween het kinderlijke karakter van de verhalen, veranderde de schrijfstijl en kwam het virtuoze taalgebruik van Toonder goed op gang.
Ik was zo’n fan die niet alleen al deze 171 verhalen van Toonder in huis wilde hebben, maar ook Bommelsokken droeg en koffie dronk uit een Bommelmok. Die zijn versleten en gebroken. Wat rest is een keukenklok met een wijndrinkende Bommel, een trommeltje in een keukenkastje en mijn Bommelhorloge dat ik nog steeds draag en ervoor zorgt dat ik nog een beetje bij de tijd blijf.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Tom Poes 75 jaar

  1. Thérèse zegt:

    O ja, ik heb ook vele Bommels gelezen. En zo leuk ook al die figuren uit Rommeldam. En vooral, dat snap je, was ik gek op Terpen Tijn, de kunstschilder. Maar ook al die andere figuren, die een rol speelden, niet allemaal tegelijk natuurlijk. En dan eindigde het altijd weer goed met een eenvoudige doch voedzame maaltijd, opgediend door Joost. Heerlijk!
    IK heb ook een biografie van Marten Toonder gelezen; die was ook heel boeiend.

  2. jullie hadden tom poes,
    wij jommeke! 🙂

  3. boomkruiper zegt:

    Dat tompoezen verhaal kende ik nog niet. Wat leuk om te weten! Zo te horen was er veel humor in huize Toonder. Prachtig ook zoals hij de taal verrijkt heeft met zijn uitspraken

  4. klaproos zegt:

    gezellig waren twee altijd tagrijn, ik heb er niets van in huis, maar ik vind het wel erg grappig dat jij met een bommelwatch loopt 🙂

  5. gewoonanneke zegt:

    Een echte fan dus. Ja jeugdsentiment al heb ik er niet veel van gelezen maar de heer van stand was legendarisch. Leuk blog zo n eerbetoon 👍👍

  6. Nooit geweten dat Bommel in Oegstgeest geboren is.

  7. rietepietz zegt:

    Vreemd genoeg heb ik heb ik maar héél weinig van Tom Poes meegekregen. Misschien wel omdat wij thuis niet de krant lazen waar de strip in stond.

  8. RenéSmurf zegt:

    Ik heb genoten van de tekenfilm Als je begrijpt wat ik bedoel, en van Hoorspel Bommel, ook zeer de moeite waard. De strips, och, daar heb ik weinig mee.

  9. De hema heeft jaren geleden toen een hele serie spullen van ze gehad. Wat zul je daar van genoten hebben.

    Love As Always
    DiMario

    PS.. kinderarbeid is al gestopt..Yaron heeft zijn hand gekneusd bij het spelen… 😉

  10. logbankje zegt:

    Dan is Tom Poes ook al een heer op leeftijd, een mooie ode.
    De uitspraken van dhr. Bommel zijn ook vaak prachtig. Hans

  11. staartje zegt:

    Prachtig horloge. HEerlijk zo’n Bommelfan met sok en mok. Gek is dat. Mij heeft Bommel nooit kunnen bekoren

  12. Marja zegt:

    Enig! Je bent een echte fan.

  13. Wieneke zegt:

    Geweldige verhalen en tekeningen. De heer van stand met al zijn vrienden is nationaal erfgoed. Met uw welnemen!

Je kunt hier reageren

