Wat gebeurde er 150 jaar geleden?


Dit is het Leidsch Dagblad van 23 mei 1866, dus precies anderhalve eeuw geleden. Voor nog geen twee gulden, dus minder dan een euro, lag hij gedurende een kwartaal vijf dagen per week bij je in de bus. Kom daar nu maar eens om! De krant was iets groter dan een A4-tje en telde slechts vier pagina’s. Lees hieronder wat het nieuws beheerste en wat de adverteerders 150 jaar geleden te bieden hadden.






Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, De media, Stad en land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Wat gebeurde er 150 jaar geleden?

  1. Leo Bol zegt:

    Heel mooi Tagrijn groeten.

  2. Thérèse zegt:

    geweldig om die oude kranten te lezen en voor jou is die van leiden natuurlijk het interessantste. wat verandert er dan veel in 150 jaar. heel graag zou ik ook eens willen lezen hoe er over 150 jaar (of korter) tegen ‘onze’ tijd aangekeken wordt. dat kan natuurlijk niet; weet ik wel, maar toch… wat kon ik mijn oma lang geleden ook plagen met haar interesse in het dorpskrantje, foei toch!

  3. Wieneke zegt:

    Wat opvalt is de nuchtere berichtgeving van de feiten. Ik wou dat dat nu ook nog eens gebeurde.

  4. Kakel zegt:

    Een krant uit 1866, dat is me nogal wat! Wat betreft het ongeluk met het paard is er weinig veranderd in het leven. Al zal het slachtoffer na het hechten van de wond niet per rijtuig naar zijn woning gebracht worden.
    De overtocht naar Surabaja zie ik wel zitten. Alhoewel…op dergelijke schepen ben je je leven niet zeker.
    Wat me opvalt: het taalgebruik is ouderwetsch maar in 150 jaar tijd minder verandert dan ik dacht.

  5. Plato zegt:

    Ik wil ook een pianino. NU!!

  6. boomkruiper zegt:

    Wie wil er vandaag de dag niet zo een mooie Pianino in huis hebben staan. Kan ontzettend genieten van krantenarchieven. Heb genoten van jouw selectie Tagrijn!

  7. met plezier gelezen, deze 150j oude krantenknipsels, tagrijn! 🙂

  8. Dat hij zo goedkoop was komt natuurlijk omdat toen mijn pagina er nog niet in stond 🙂

  9. klaproos zegt:

    Prachtig Tagrijn, het nieuws van toen staat me veel beter aan dan het nieuws van nu, en ook de prijzen 🙂

  10. DAt is toch wat.. het koste me zelfs moeite om te lezen. Je komt er wel doorheen, maar je moet echt wel opletten.

    Love As Always
    di mario

  11. RenéSmurf zegt:

    Wat een deftige taal he, heel formeel. En al de ruimte wordt gebruikt voor nieuwsmededelingen, geen opfleuronzin.

  12. rietepietz zegt:

    Geweldig weer die oude berichten, wat me opvalt is er dat bij ongevallen nog geen “dode of gewonden vielen” maar dat er keurig staat wat er gebeurde bij het treinongeval “bij dit treurige onheil beide beenen gebroken”.Ook aan het taalgebruik is natuurlijk goed te zien dat de krant 150 jaar geleden geschreven werd.

  13. logbankje zegt:

    Prachtig een krant van 50 jaar terug in te zien.
    Het abonnement was ook best wel pittig voor die tijd. Hans

Je kunt hier reageren

