Internexit…

 

Brexit is een ramp voor Europa, maar een Internexit is ook best erg, is mijn conclusie na een lange periode Dependence Days als gevolg van een hardnekkig Internexit, waar KPN en provider XS4All zich sinds 22 mei de tanden op stuk beten. Geen financiële zaken kunnen afhandelen, geen mail verzenden of ontvangen: in één klap ben je teruggeworpen in die leuke romantische postkoetstijd. Aanvankelijk werkte de verbinding nog met de snelheid van een slak met onbehandelbaar oververmoeidheidssyndroom, kapte er soms een uurtje  mee, maar gaf na na enige tijd de pijp toch maar helemaal aan Maarten. Dus contact met de provider die een expert zou sturen die toevallig Maarten heette. Hij kwam, zag, overwon niet, maar stelde vast dat verbinding bagger was en dat modem toe was aan euthanasie. Andere dag nieuw modem ontvangen van XS4All en tot mijn opperste verbazing met kunst- en vliegwerk zelf aan de praat gekregen. Maar geen internetverbinding…  dat was dan toch wel weer jammer…Trots vervloog…

Zonde van mijn tijd…
Dus opnieuw: XS4All bellen, expert kwam weer, nu in gezelschap van een KPN’er in dienst van de provider. Een paar straten verder staat een geheimzinnig kastje waarin ze mijn telefoonlijn aansloten op een nieuwere verbinding. Mooi meegenomen. Als het had gewerkt. Opeens een geniale ingeving. ‘Meneer, we gaan een draadloze wifi-verbinding maken, geen gedoe meer met snoeren en het modem in de meterkast zetten, zo dicht mogelijk bij het punt waar de telefoonleiding binnenkomt. Repeater ertussen om het signaal te versterken en een adaptertje om het door te geven.’  Dus  liet ik een electricien opdraven om een stopcontact in de meterkast aan te leggen. Alles na een paar dagen volgens plan afgehandeld, maar het leverde slechts op dat nu mijn mobiele telefoon in de huiskamer geen wifi meer had en dat interaktieve tv het vertikte. ‘Zo’n mobiel is ook niet voor in huis’, bromde de KPN’er. Die na een half uur zei: ‘Ik ben hier mijn tijd aan het verdoen. Ik ga ervandoor. Zonde van mijn tijd. Dag meneer, bedankt voor de koffie.’ En weg was ie. Zo dan.

Wanhoopsvlagen
“Weet je’, sprak de ‘expert’ van XS4All, ‘misschien is dat nieuwe modem ook wel niet goed. Ik ga weer een ander bestellen’.  Gelukkig heb je die dingen in bruikleen en hoef je ze niet te betalen. ‘Lekkere koffie heeft u’, stelde die expert de dag erop tijdens het installeren van het tweede nieuwe modem vast.  ‘Ja, maar de cupjes raken op dus als ik niet snel internet heb kan ik geen nieuwe bestellen’, dreigde ik. Het dreigement bevorderde de gang van zaken niet: ook het tweede modem had het niet naar zijn zin bij mij en gaf geen sjoege. De door mij geproduceerde vlagen van wanhoop dreven nu in groten getale zichtbaar door de kamer.
‘Het zou zomaar de dsl-kabel kunnen zijn’, zei de expert opeens op experterige toon. ‘Mm’, reageerde ik, want weet ik veel. Internet is een handig fenomeen maar het moet wel werken. Wat mijn technische ontwikkeling betreft sta ik nog altijd dichter bij de trekschuit dan bij de auto.

Nutteloze aanschaf
Afijn, vier dagen later weer een nieuw gezicht op het toneel: een alwetende KPN’er. Eerst alles maar eens opmeten en daarna naar de kelder waar zich nog een telefoonkastje bleek te bevinden die naar verluidt nog door Einstein was geïnstalleerd. Een oerwoud met kronkelende lianen zou jaloers zijn op zo’n wirwar aan kleurrijke draadjes. Maar de monteur viste er feilloos die van mij uit, rommelde er wat aan om daarna vast te stellen: ‘We moeten ondergronds, meneer. Daar zit sluiting. Ga ik regelen. Waar staat dat modem eigenlijk?’ Ik wees hem naar de meterkast. Hij schoot in  de lach. ‘Dus u wilt echt een wifiverbinding door die dikke betonnen muren heen?’ riep hij uit. ‘Man, dat kan toch niet? Dat haalt ie toch never nooit!’ Contactdoos voor niets laten aanleggen, nutteloze adapter van 40 euro aangeschaft en modem weer op z’n oude plek… Over de vermeende sluiting nooit meer iets vernomen.

Gebed zonder end
Ik ga nu maar even tijdreizen om je het verslag van nog meer ellende en talrijke vrijwel dagelijkse bezoeken van een leger experts te besparen en zap nu een tijdje door naar maandag 20 juni: een nieuwe KPN-expert stelt vast dat telefoon en snel internet nooit door dat ene dunne kabeltje kunnen en rapporteert dus aan XS4All dat zij een nieuwe kabel moeten aanleggen. Dinsdagavond om 21.00 uur een sms van de provider. Neem contact met ons op. Afspraak maken met een kabelaar, veronderstelde ik. XS4All: ‘Wij gaan geen nieuwe kabel aanleggen maar morgen uw snelheid verlagen. Dan moet ie het halen hebben we gemeten.’ Gevolg: bijna de hele woensdag een klapperend modem dus nul procent toegang tot internet…  ‘@#$%^&**..’, riep ik uit (of een woord van gelijke strekking) en ik stond in dubio: de hele mikmak uit het raam donderen of toch maar weer de provider bellen. Het verstand won uiteraard, dus sloeg XS4All die inderdaad de snelheid had verlaagd, weer aan het meten en zei toen telefonisch: ‘door die verandering van snelheid is er natuurlijk wel een en ander gebeurd met uw verbinding. Moet zich nog ‘inlezen’ in het modem, dus trek de stekker er eens uit en doe hem er na tien seconden weer in.’ Na een paar minuten geknipper had het modem er inderdaad opeens zin in… En deed bijna zes uur zijn uiterste best met (uit)vallen en opstaan  in de lucht te blijven. Juist toen ik in een hoerastemming begon te komen, viel hij weer doodmoe in diepe slaap als de Phileas ergens op een stuk steen in de ruimte.
Dan op 28 juni weer verscheen Michel, een nieuwe ZZP’er die voor XS4All werkte.  Zucht… Maar geen idee wat hij allemaal gegoocheld heeft, maar tot nu toe werkt het, al is het traag: WiFi in de huiskamer, interactieve tv en internet.
Duim je mee?

Update 5 juli 0.53: En weer ligt het er sinds vanmiddag om de tien minuten uit… Heeft een kleine week goed gewerkt. Om gek van te worden. Of misschien ben ik dat inmiddels al, maar heb ik dat zelf nog niet door… Morgenochtend voor de allerlaatste keer XS4All bellen. Geeft ze nog één kans. Daarna is het dan helaas toch echt bye, XS4All…

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Diversen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Internexit…

  1. Pingback: Er welt een traan… | tagrijn

  2. Plato zegt:

    Ik kan me voorstellen dat je er op den duur een fors !@#$!@#$! uitgooit. Man wat een gesodemieter. Toch vreemd, ik heb jaren bij XS4all gezeten en nooit problemen gehad. Ik werd pas pissig toen bleek dat ik veel te veel betaalde en dat als je ging dreigen met opzeggen, je zo maar 50% korting op de jaarprijs kon bedingen. Als mijn dochter mij niet had ingelicht…. enfin, geld geïnd en toen naar de concurrent gestapt. Ook nooit problemen, behalve dan dat eindeloze updaten van dat vervloekte horizonkastje waardoor ik soms delen van films of wedstrijden kwijt ben.
    Enfin… ’t is elders dus ook niet vlekkeloos. Ik hoop dat je vanaf nu weer zorgenloos kan internetten.

  3. gewoonanneke zegt:

    Wat een gedoe zeg met dat internet. En ik zat al te mopperen over 1 dag zonder….Maar moet zeggen ik had een doortastende man van KPN die het zo verholpen had op de goede manier maar balen is het wel zoiets.

  4. Wieneke zegt:

    Sjonge, wat een verhaal. Ik snap er de helft niet van, want ik ben zo technisch als twee die het niet zijn, maar ik begrijp dat jij een geduldige natuur hebt. En ook dat als ik in Leiden ben koffie bij jou moet gaan drinken 🙂

  5. Ghita zegt:

    jeetje wat een verhaal, dat het zo lang heeft geduurd en al die experts het gewoon niet goed hebben gedaan, ik moet er niet aan denken…..wij hadden eind mei een weekend geen internet, dan pas merk je hoeveel je online bent en dat je eigenlijk al niet meer zonder kan….
    groetjes Ghita

  6. wat een ellende? 😡
    sinds 22 mei????
    ’t is vandaag 5 juli??? 😯
    tuurlijk ga ik voor je duimen, tagrijn; neee, niet zo’n icoontje, maar lekker ouderwets met mijn duim in de lucht! 😀

  7. Echt belachelijk dat dit allemaal zo lang heeft moeten duren. Neem aan dat je bij diverse buren nagevraagd hebt of die ook zo’n ellende hebben. Hier gaat de wifi dwars door het beton heen hoor vanaf de hal waar de stoppenkast zit.

  8. RenéSmurf zegt:

    Ja, bijna niet te vatten, zo`n gedoe allemaal. Het is ook ook allemaal wat natuurlijk, knap ingewikkeld, vooral als je er geen verstand van hebt. Mensen met verstand er van zouden zoiets snel kunnen fixen lijkt me.

  9. Dwarsbongel zegt:

    En dat terwijl XS4ALL altijd bekend stond als een dure, maar toch een van de beste providers. Al die mannetjes, waren dat misschien ZZP’ers, die voor KPN en XS4ALL de kastanjes uit het vuur mogen halen en maar zien hoe ze hun opdrachten zodanig uitvoeren dat ze genoeg klanten “afwerken” om voldoende inkomsten bijelkaar te scharrelen…?

  10. Je zou het toch eruit gooien en ergens anders eens gaan kijken of ze het daar wel kunnen.

    Love As Always
    Di Mario

  11. Kakel zegt:

    Dit is echt een situatie waar je strontchagrijnig van wordt. Wij hebben eens twee weken geen internetverbinding gehad. De eerste dag overleed mijn schoonmoeder en we konden niemand bereiken per e-mail. Ook onze vaste telefoonverbinding deed het niet. Het had niet op een “beter” tijdstip kunnen gebeuren. Allerlei kerels over de vloer gehad. KPN trok ten strijde en was voor geen enkele reden vatbaar… Ik leef heel erg met je mee. Reken maar dat ik voor je duim. Tot de vellen erbij hangen (-:
    Hang in there!
    Lieve groet

  12. Suskeblogt zegt:

    Hopelijk blijf je nu voorgoed online. Je zou voor minder heel de zwik door het venster gooien.

  13. Marja zegt:

    Je hebt alle ellende weer prachtig en vol humor weten te verwoorden. Chapeau!
    Ik moet er niet aan denken dat ons zoiets overkomt. Ik kan echt niet zonder internet.

  14. Rietepietz zegt:

    Wát een doffe ellende, heb je nog haren op je hoofd of zijn die er allemaal uitgetrokken ondertussen! Verschrikkelijk, en dan al die “experts” ,die er niets mee kunnen, je zou ze de internetkabel om de nek draaien, lekker stevig aantrekken natuurlijk.
    Op het moment dat ik een storing (of een kapot apparaat”heb is altijd het éérste wat ik denk”gelukkig doe ik helemaal niéts via internet dat belangrijk is. geen bankzaken, geen burgerzaken enz…. juist omdat ik niet verplicht wil zijn altijd een oed werkende internet verbinding te hebben want dáár heb ik zelf helaas weinig invloed op.
    Evengoed is je verhaal natuurlijk weer top!

  15. logbankje zegt:

    Internexit op deze manier is ook wel een kriem, wat een gedoe zeg.
    Vind niet alle opmerkingen van de kpn monteur even slim overkomen.
    Je hebt het verhaal gelukkig met smaak geschreven, kan ook niet anders want je hebt te veel tijd gehad om er over na te denken. Hans

  16. Rob Alberts zegt:

    Binnenkort schrijf ik over mijn internetproblemen.

    Mijn KPN-contacten blijven mij maar met onmogelijke opdrachten op pad sturen. Bij jou schijnen ze vooral voor de goede koffie langs te komen.

    Als het bij jou blijft werken ga ik ook vertellen dat ik goede koffie schenk.

    Vriendelijke groet,

  17. Villasappho zegt:

    Wat een drama zeg pfff
    Maar ontzettend leuk geschreven

  18. Thérèse zegt:

    Mijn hemel, wat een doffe ellende, Tagrijn. ik ga onmiddellijk hard duimen, dat het blijft werken. Om één ding ben ik blij, dat jou zelf niks mankeert, want aan zo’n langdurige storing of wat het dan ook was, had ik van zijn levensdagen niet gedacht. je hebt het overigens met veel humor beschreven, wat al een enorme prestatie bij zulke pech. zie de moed maar eens erin te houden. Ik was eens twee dagen uit de lucht en toen was ik al totaal onthikt.

Je kunt hier reageren

