Even uit m’n nek kletsen…

Als je er een beetje oplet, hoor je jezelf en anderen soms de merkwaardigste dingen zeggen. Zo zei iemand me gisteren: ‘dat is nu eenmaal een ongeschreven wet’. Opeens vroeg ik me af: hoeveel ongeschreven wetten zijn er eigenlijk? En waarom is nog nooit iemand op het idee gekomen die toch eens allemaal op te schrijven? Zo’n wetboek wordt een bestseller.
Een ander zei: daar wil ik haring of kuit van hebben. Die haring kan ik me dan nog wel voorstellen maar wat moet je in hemelsnaam met die kuit?
Ik weet waar Abraham de mosterd haalt, zei iemand. Nou en, fijn voor je, dacht ik. Ik weet waar mijn oom Kees zijn kaas koopt. Maar waarom zou een ander dat ook moeten weten.
Wie met iemand nog een appeltje te schillen heeft, kan dat niet in België; je kunt daar nog wel een eitje met hem pellen.
De miljonair koos eieren voor zijn geld, las ik in de krant. Even rekenen: daardoor hij zit hij nu dus met vier miljoen eieren opgescheept. Sufferd.
Die kerel heeft een luizenleven…. Maar wat heeft een luis voor een leven dat dat zo fijn is?
Als je naam haas is, ben je altijd het haasje maar gelukkig weet je van niets.
Dat is een waarheid als een koe. Hoezo? Wat is er zo waar aan een koe? En waarom niet als een paard of als een varken?
Lang zal hij leven in de gloria. De gloria? Waar leeft hij dan?
Jan ziet er geen been in. Nee, en ook geen arm of knie of rug. En Piet ziet er geen brood in. Zeker nog nooit in een bakkerswinkel gekeken.
Waar slaat dit op? En waarom zien onze zuiderburen er wel been in, maar geen graten? En welk been is nu eigenlijk dat verkeerde been waarmee je uit bed kunt stappen? Links of rechts?
Als je het buskruit niet hebt uitgevonden, ben je niet zo snugger. Maar geen enkele aardbewoner van vandaag heeft het buskruit uitgevonden. Dus wat een onnozelaars zijn we toch met z’n allen.
Misschien vind je nu dat ik toch behoorlijk uit mijn nek klets. Als een spreker dat doet moet hij met zijn rug naar de microfoon gaan staan.
En zo zou ik best nog even kunnen doorgaan. Op dit stukje heb ik vanmiddag peentjes zitten zweten, dus vanavond eet ik hutspot.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Diversen. Bookmark de permalink .

15 reacties op Even uit m’n nek kletsen…

  1. Ghita zegt:

    Weer een heerlijk vermakelijk stukje om te lezen.

  2. Thérèse zegt:

    Heerlijk hè om zo met taal te kunnen spelen? Jammer dat er altijd mensen blijven die de spelling bijvoorbeeld moeten gaan verbeteren en dat daarom veel mensen gaan denken dat taal alleen maar moeilijk is, terwijl voor veel mensen juist de taal hun ding is. Mooi stukje Tagrijn.

  3. klaproos zegt:

    fantastisch tagrijn, jij mag graag uit je nek kletsen voor mij zo ik geniet er van,
    humor van de bovenste plank als je het zo leest , terwijl het toch dagelijks gebruikte uitspraken zijn,

    ga maar door jongen,
    je doet het goed 🙂

  4. Jokezelf zegt:

    Ik mag dit soort ‘onzin’ graag lezen. Ga zo voort en gij zult spinazie eten (geen idee waarom, maar dat zij mijn moeder altijd).

  5. Ze zijn geweldig en ja als je er bij na gaat denken zijn er een hoop gezegdes totaal belachelijk 🙂

  6. Hahahaha,dit is duidelijk tageriaans… Dat kan er maar één op zo’n manier.

    Love As always
    Di Mario

  7. Kakel zegt:

    Zoals jij uit je nek kletst, zo kletsen sommigen nog niet met hun mond. En dat klopt als een zwerende vinger. Alleen weet ik niet of het sluit als een bus.
    Ik ben gek op dit soort “onzin.” Dat zeg ik heus niet om een wit voetje bij je te halen. Dat zou niet eens kunnen want ik zie jou nooit en stel dat dat toch gebeurt, waarom zou ik dan mijn schoenen en sokken uittrekken?

  8. Plato zegt:

    In het recht kent men het gewoonterecht. Maar het moet ergens opgeschreven staan want de rechter houdt er rekening mee. Die ongeschreven wetten zullen inderdaad behoorlijk uitgebreid zijn, hoe uitgebreid? Joost mag het weten. Welke Joost? Wie is Joost? Daaromtrent zijn ook al heel wat theorieën, van Vondel tot aan de Chinezen. Maar hoe het werkelijk zit: de Duivel moge me halen als ik het weet.
    Had ik al gezegd dat dit een leuk stukjes was? O nee…. nou, bij deze 🙂

  9. Morgaine zegt:

    Whahahaha ja die waarheid als een koe houdt mij ook al tijden bezig, en die luis dus ook en eigenlijk alles wat je aanhaalt 😉

    Ik hoop dat die hutspot lekker is? met haring? Dat hoort toch in Leiden 😛

    X

  10. logbankje zegt:

    Het is een ongeschreven wet, lekker makkelijk kun je alle kanten mee op.
    Na het lezen van je log, zie ik door de bomen het bos niet meer. Hans

  11. Rietepietz zegt:

    Er zijn vast wel mensen die dit “gezwam in de ruimte ” noemen, dat is dan misschien méér van toepassing dan uit je nek kletsen;-) Maar je kent me je mag mij, dit soort logjes…? “je mag me er onder begraven” !

  12. Marja zegt:

    Leuk in elkaar geknutseld. Ik dacht dat “hom of kuit” was …

  13. Rob Alberts zegt:

    Uit je nek kletsen?
    Het zal mij worst wezen.

    Dat smaakt ook uitstekend bij jouw hutspot.

    Vrolijke vakantiegroet,

Je kunt hier reageren

