Laatste Oordeel op reis

In universiteitsbibliotheken over de hele wereld liggen boeken waarin zaken uit de Leidse geschiedenis zijn opgeschreven. Via Google Books kun je vaak ongelimiteerd neuzen in deze stof en vaak zelfs hele boekwerken gratis downloaden als de datum voor de auteursrechten zijn verstreken. Zo kun je ze toevoegen aan je eigen digitale bibliotheekje. En dat is iets wat Tagrijn erg graag doet. Gelijk veiligstellen in de cloud zodat het bij een computercrash niet verloren gaat. Zo stuitte ik op een aardig boekje in de bieb van Harvard over een drukkerij in het Leidse stadhuis. Na de val van de toren van de Pieterskerk in 1512 werden de volders die op de Langebrug (voorheen Voldersgracht) werkzaam waren, verplicht te redden wat er te redden viel en zo belandden heel wat zaken vanuit de Pieterskerk, via de woning van de schout, in het stadhuis.

Ik had dit nog nooit in een van de boeken over Leiden gelezen en het was voor mij een openbaring die mij uitnodigde verder te lezen. Een moeizaam karweitje want de scan was op veel plekken niet al te best. Het stadhuis was ook later nog eens een reddingspost voor zaken uit de Pieterskerk. Een paar dagen voor de beeldenstorm in 1566 liet iemand zich ontvallen dat het de bedoeling was alle beelden en andere religieuze uitingen in de toen uiteraard nog roomse Pieterskerk te vernietigen. Daar bevond zich ook Het Laatste Oordeel, het beroemde drieluik van Lucas van Leyden dat dankzij een onbekende klokkenluider op tijd kon worden overgebracht naar het stadhuis, zo werd gered en daardoor tot voor kort in de Lakenhal te bewonderen was. Was, want een grote verbouwing en uitbreiding van dit museum heeft Het Laatste Oordeel voor een tijdje naar het Rijksmuseum in Amsterdam verdreven. Dus wie dit beroemde drieluik wil zien kan vanaf 23 augustus tijdelijk in de Eregalerij van het Rijks terecht.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Laatste Oordeel op reis

  1. Dwarsbongel zegt:

    Kijk ik naar dat schilderij, zie ik personages ergens in de lucht hangen, en denk dan aan van alles dat de laatste tijd mijn oog en geestesoog is gepasseerd: mensen die (al of niet frauduleus) te licht van gewicht werden bevonden en daarom geëxecuteerd werden wegens hekserij, ufo’s maar dit worden geacht bekende personages te zijn, en juffrouw Nifterik, die kon zweven, ondanks haar corpulentie… 😉 Interessante vondst, dat boek!

  2. We geven gewoon alles tijdelijk weg, niet alleen ‘het laatste oordeel’ wordt uitgeleend, ook de T Rex gaat na een half jaartje alweer op reis. 😦

  3. prachtig drieluik, tagrijn!
    ja, het internet is een onuitputtelijke bron, waar het vaak heerlijk drinken is, eh! 😉

  4. Renesmurf zegt:

    Fijn dat er zoveel mogelijk mensen naar kunnen kijken, en zich er over kunnen laten informeren. Hoe fijn kan internet zijn!

  5. Je staat er soms versteld van wat je allemaal op internet kan vinden. Je hoeft maar een onderwerp te kiezen en de mogelijkheden blijven maar doorgaan.
    Leuk voor je als je weer iets vind waarvan je het bestaan nog niet wist.

    Love As Always
    Di Mario

  6. klaproos zegt:

    voor zo’n heerlijke boekenwurm als jij is het paradijs opengegaan tagrijn,
    wat gaaf voor je.

  7. Kakel zegt:

    Ik heb pas een historische roman gelezen over de Tachtigjarige oorlog waarin Leiden breed uit de doeken werd gedaan. Inclusief beschrijvingen van de lakennijverheid. Dat vollers met hun enkels in de urine stonden te werken. Ik vond het een indrukwekkend boek. Ik had de klok wel horen luiden maar wist na decennia niet mer waar de klepel hing als ik aan Alva dacht of 1600 slag bij Nieuwpoort.
    Knap dat je het kunt lezen! Zeer lezenswaardig blog, Tagrijn.

  8. Rietepietz zegt:

    En zelfs als de scan wél goed duidelijk zou zijn is dat oude Nederlands toch een kluif om te lezen, maar wél geweldig natuurlijk dat het in te zien is.

  9. Thérèse zegt:

    Gelukkig dat er zo veel gered is geworden. Ik wilde binnenkort toch al eens naar het Rijks, kan ik Lucas van Leyden’s Laatste Oordeel ook gaan zien. Wel heel leuk vind ik nu dat ik mij de Pieterskerk kan voorstellen omdat ik die laatst uitgebreid bekeken heb tijdens een uitje naar Leiden.

  10. logbankje zegt:

    Het is door het internet mogelijk geworden om zaken te achterhalen die voorheen niet openbaar waren.
    Nu lees ik over de “volders”, na wat zoeken kom ik op een antwoord: Een volder of voller was een ambachtsman in de lakennijverheid.
    Klopt dat? Hans

  11. Morgaine zegt:

    Dat jij je daar doorheen hebt weten te worstelen, nu lees ik graag, ook oude boeken, maar ik heb al moeite met Alleen op de Wereld, expemplaar van mijn oma waar vleesch en mensch nog zo geschreven wordt, hahahaha Dan ben ik constant aan het ontcijferen en omschakelen.

    Wel heel erg mooi, en waar in Amsterdam is dat stuk te vinden dan? In het Rijks?

    X

Je kunt hier reageren

