Een mooie slagzin…

Soms kan iets toch op een vreemde manier associaties oproepen. Ik zag ergens de datum  1-1-11. Vier enen dus. Niet alleen bedenk je dan dat de laatste keer dat zoiets voorkwam meer dan tien jaar daarvoor was (9-9-99) en dat we over zes jaar 2-2-22 hebben, maar ook dat er op de Haarlemmerstraat 111 in Leiden ooit een winkel was die zich De Drie Enen noemde, een zaak die in behang deed.
Je associeert verder: een ander mooi nummer is Breestraat 123. Vroeger was hier de fotozaak van Wolfslag gevestigd, dus was zijn slagzin: voor foto’s een, twee, drie naar Breestraat een twee drie. Deze Wolfslag was voorzitter van een landelijke club van fotohandelaars. Toen ik een jaar of zestien was ging ik naar de Leidato, een beurs voor de nationale detailhandel, in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Daar had deze club een stand en ze hielden een slagzinnenwedstrijd.

Gevraagd: een slagzin waaruit natuurlijk moest blijken dat fotograferen heel belangrijk was. Tijdens de beurs dacht ik erover na en bij de uitgang vulde ik het formuliertje in. Ik dacht wel een aardige zin te hebben. Ik viel dan ook in de prijzen, al was het dan maar een troostprijsje: een doosje met dameszakdoekjes. Daar kon ik niet zo veel mee dus dat gaf ik aan mijn moeder.
Enkele jaren later kwam de nationale fotohandel met een slogan die jaren werd gevoerd: ‘Foto’s onthouden wat mensen vergeten’. Dat was potverdorie mijn slagzin! Voor de prijs van een doosje zakdoekjes zijn ze zo dus aan deze prachtige slogan gekomen!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, De media, Stad en land en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Een mooie slagzin…

  1. Dwarsbongel zegt:

    Zo’n getallen-associatie heb ik ook: Willem Alexander en Maxima trouwden op 02-02-2002. Dat was exact 20 jaar nadat mijn moeder op 71e verjaardag overleed.
    Ik heb ook wel eens slagzinnen ingestuurd, maar ik denk dat ze bang waren dat die te slim waren voor hun doelgroep… 😉

  2. Ghita zegt:

    Ze hebben dus gewoon jouw tekst gejat. En wat een prijs,een doosje zakdoekjes,niet eens een fotorolletje (toen had je die nog)…..maar misschien hadden ze het woordt troostprijs nogal letterlijk genomen,vandaar die zakdoekjes….
    groetjes Ghita

  3. klaproos zegt:

    nou zeg, ik zou daar tóch even op af stappen….en ze in mooie bewoordingen, ( dat kun jij) zeggen wat ik er van dacht,
    ik vind het een prachtige slagzin,
    top

  4. Ik neem aan dat je tegenwoordig de kleine lettertjes extra goed leest. Maar toch een eer dat je slagzin gebruikt werd.

  5. dat was een gemene streek van die fotozaak, tagrijn!
    een doosje dameszakdoeken is een goedkope vergoeding voor deze winnende slagzin, die niet gewonnen heeft!

  6. hanneke zegt:

    Ik ben geboren en getogen op Haarlemmerstraat 123

  7. Renesmurf zegt:

    Foto`s voorkomen dat mensen vergeten, zou ik willen zeggen. Want mensen vergeten niet als ze de foto`s hebben. Maar het is wel een leuk idee.

  8. Dinnetje krijgt overmorgen een fiets… omdat ze een slagzin had in gestuurd. Sommige mensen hebben het gewoon in zich.

    Love As always
    Di Mario

  9. Thérèse zegt:

    Wat een rotstreek! Maar het zal idd wel in de kleine lettertjes gestaan hebben, bah. Met fotowedstrijden gebruiken ze ook rustig de ingezonden foto’s. Zo sparen ze het salaris van een beroeps uit.

  10. Rietepietz zegt:

    Ja inderdaad, in de wedstrijdvoorwaarden staat dan altijd dat de ingezonden slagzinnen eigendom worden van de organisator, het is om te huilen als je zoiets moois gemaakt hebt ….. en dat wisten ze natuurlijk dondersgoed, vandaar de zakdoekjes!

  11. Villasappho zegt:

    Och met die zakdoeken verkocht je zomaar je intellectuele eigendom. Wel een sterke zin trouwens

  12. Marja zegt:

    Wat een rotstreek. Ik zou verhaal gaan halen.
    Mooie slagzin trouwens.

  13. Kakel zegt:

    Je hebt vast flink je neus moeten snuiten in een zakdoekje…Een oom van me is heel sterk in het verzinnen van slagzinnen (rijmt) en al heel wat prijzen gewonnen: een wasautomaat, een reis naar Australië, bloemen, geld, elke keer weer. Hij maakt veel cryptogrammen, misschien heeft het daar mee te maken. Ik kom nooit verder dan Sinterklaas-rijm. Ik heb me er maar bij neergelegd.

  14. gewoonanneke zegt:

    Dat is een hele mooie slagzin en zeker meer waard dan een doosje zakdoekjes. Dieven…. Heb in 2000 met een slagzin voor een supermarkt 1000,00 (guldens toen nog) gewonnen waarvan ik een mooie nieuwe fiets won waar ik nog jaren met veel plezier op heb gereden. Kon wel de datum traceren in mijn dagboek maar de zin had ik niet opgeschreven haha…….weet nog dat ie eigenlijk best heel simpel was.

  15. logbankje zegt:

    zo wordt jouw creatie verkocht en je beloning is een troostend pakje dameszakdoekjes. Hans

  16. Morgaine zegt:

    Ja slagzinnen, daar deed mijn vorige stiefvader ook graag aan mee toen hij er nog was, en ja als je mee doet zijn ze vrij om het te gebruiken eigenlijk te erg, hahaha wel een hele mooie slagzin!

    Overigens had ik een stiefbroer toen, ja van diezelfde stiefvader een zoon, die geboren was op 3456 😉 Zet zelf de streepjes maar, dat vergeet je NOOIT, hahaha Gezien ik hem al 20 jaar niet meer gezien heb… sinds mijn stiefvader dus overleden is eigenlijk.

    X

Je kunt hier reageren

