Herfstkleuren

img_1782tOm nu te zeggen dat de herfst over ons land raast, is sterk overdreven. Maar omdat de natuur nog niet door zware herfststormen werd geteisterd, konden de bomen hun bladeren nog voor een groot deel vasthouden. En juist dat levert een schitterend kleurenpalet op. Bladeren die steeds van kleur veranderen, naarmate de zon gedurende de dag een stukje opschuift waardoor de lichtval verandert. Ook de kleur van de lucht, bepaald door de wolken, speelt er een spel mee.
Een paar jaar geleden werd Tagrijn getroffen door het schouwspel vlak voor zijn ogen in het Roomburgerpark. Een enorme grijze wolkenpartij boven de bomen maar van links een fel schijnende zon. Het is toch fantastisch dat je dat allemaal maar mag bekijken in je leven.
Dat werd dus een foto, daarna verf, penselen en doek gepakt en het als een impressie snel opgezet. Het is dus niet nauwgezet, maar zelfs wat slordig geschilderd. Het gaat om de kleuren. Ligt al wat jaren in een map, maar ik wil het toch eens laten zien.

img_1783t Maar ook in het centrum is het herfst. Hier maakte Tagrijn een herfstig plaatje van het Gerecht in Leiden met een poging de kinderhoofdjes (keitjes) die nog glimmend nat waren na een regenbui, vast te leggen. Hij was toen pas met zijn hobby begonnen en het was zijn eerste werkje op de schilder- en tekenacademie Ars aemula natura. Oordeel dus mild!

Dit bericht werd geplaatst in Expo en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Herfstkleuren

  1. Ghita zegt:

    Mooie schilderijen waar je de herfst sferen hebt vastgelegd. Ik heb vorige week nog even met mijncamera door de stad gefietst om te zien of ik nog wat herfst kon vastleggen, vond het toch nog tegenvallen, veel groen nog, en ook al veel kale bomen…. Het is wel altijd genieten in deze periode, als het zonnetje er een beetje bijkomt heb je zo’n geweldig kleurenpalet…
    groetjes Ghita

  2. gewoonanneke zegt:

    Wat een mooie schilderijen. Ga je ter plaatsen zitten schilderen of maak je eerst foto’s. Ik vind het zo knap als mensen dat kunnen. Mijn teken/schilderkunst is nooit verder gekomen van een poppetje met stokjes als armen en benen……. haha.

  3. Ik vind het PRACHTIG. Milder kon ik me werkelijk niet uitdrukken.

  4. Leo Bol zegt:

    Herfst, alleen de naam find ik al mooi,.de twee schilder stukken zokn heel mooi Tagrijn.
    Ik heb ze bij de andere van je gezet .Bij ons, zijn de bomen al kaal, en wachte wij op de sneeuw.
    beste groeten.

  5. Zakina zegt:

    Ik zou heeeeeel mild zijn 😉 Ik vond het al voor dat ik de tekst las prachtig 😀

  6. De kleuren zijn mooi he maar het begint nu rap kaal te worden. Ik zal mild zijn en niet klagen dat ik het terrasje op de hoek bij Het Gerecht mis, maar misschien was dat er toen nog niet. 🙂

  7. RenéSmurf zegt:

    ja, het duurt nog wel even voor de takken kaal zijn, maar kaal zullen ze worden.

  8. Thérèse zegt:

    Ik vind ze allebei heel mooi. Je hoeft ook niet zo bescheiden te doen, hoor. Niet iedereen doet je het zomaar na.

  9. Ik kan me voorstellen dat je als schilder een feest beleefd aan al die kleuren om je heen. Of ik mild wil zijn. Ha.. dat had je toch niet echt van mij verwacht. Maar.. je kunt zoveel mooier schilderen dan ik. Ik vind het prachtig.

    Love As Always
    Di Mario

  10. Rietepietz zegt:

    Nou dat mild zijn heb je niet nodigTagrijn, echt niet, maar je hebt wél gelijk dat die herfstkleuren een groot cadeau zijn. We genieten ons te pletter buiten en van jouw schilder stukjes zou ik zéker ook binnen kunnen genieten.

  11. klaproos zegt:

    fantastisch Tagrijn, ik ben een fan van jouw kleurtjes,
    ik weet wat je zag…
    ik kan het in een foto niet vangen,
    tof dat het jou wel gelukt is met schilderen, supermooi, aan de muur ermee,,

    plus vite

  12. logbankje zegt:

    Nou Tagrijn, ik ben getroffen door de pracht van je schilderijen, ik doe het je niet na.
    Erg leuk om het met ons te delen, deze dag heeft veel weg van je eerste schilderij, een sombere, maar door herfst gekleurde dag.
    Je mag meer werk van je hand laten zien. Hans

  13. Kakel zegt:

    Oordeel dus mild? Ben jij betoeterd! Ik vind het een prachtig schilderij. Zou het zó aan de muur willen hangen. Dan meen ik oprecht want aan witte voetjes doe ik niet.
    Het schilderij heeft warmte. Door zowel de zon als een bui te zien, het iets verkleurende blad van de bomen en het vocht op de keien en in de lucht, kun je de herfst bijna ruiken! Ik ben fan ♥
    Warme groet.

  14. Corja zegt:

    Toen ik de bovenste foto in mijn reader zag, dacht ik echt dat je (weer) naar Voorlinden was geweest. Prachtig vind ik het!

Je kunt hier reageren

