Het nieuws van 28 november 1916

In november 1916 werd volop strijd geleverd in de wereld. Nederland was neutraal. Wat niet wil zeggen dat ons land niets van de wereldoorlog merkte. Nieuwsberichten uit die tijd spreken voor zich. Maar ook eind november 1916 natuurlijk veel aandacht voor Sint, zeker in de advertenties in de kranten.
Ik ging maar weer eens 100 jaar terug in de tijd en dook in het digitaal krantenarchief van het Leidsch Dagblad en de Leidsche Courant van 28 november 1916.






image10 image12a

image11

 

image8

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Diversen, Over de grens, Stad en land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Het nieuws van 28 november 1916

  1. Kakel zegt:

    Alleen al om het “briefhoofd” (ik weet geen beter woord) van de krant te zien, vind ik leuk.
    Het straalt toch iets uit!
    Haha: “De solliciterende juffrouw.” Maar dat ze binnenkort als eerste vrouwelijke taxichauffeur in Amsterdam haar diensten zag gaan aanbiedingen, klinkt een beetje dubieus (-:
    “Versche Regeerings-Schelvisch.” Wat een mooie spelling. En mensen maar klagen dat de taal verandert: het is nooit anders geweest.
    Zonnige groet!

  2. boomkruiper zegt:

    Een vrouwelijke taxi-chauffeur het moet niet gekker worden :D. Topvangst Tagrijn!

  3. Suskeblogt zegt:

    Er is zoveel veranderd in die 100 jaar. Soms vraag ik me af hoe de wereld er binnen 100 jaar zal uitzien.

  4. Mooi die oude berichten. Ik neem aan dat Thalia theater de latere Rex is en dat de kerk zwembad de Overdekte werd.

  5. dwarsbongel zegt:

    Het jaartal 1916 herinnert me aan het geboortejaar van mijn vader en plaatst dit in de context van de eerste wereldoorlog, en de angst van zijn vader, mijn opa, voor “de bolsjewieken” die hij tot in de jaren 1950 bij zich droeg, toen mijn vader al lang overleden was.
    In een Leidsche krant zal mogelijk eind 1906 / begin 1907 het vertrek van mijn andere opa als onderwijzer zijn bekendgemaakt. Ik dacht altijd dar die grootouders elkaar in die omgeving hadden leren kennen, maar ontdekte onlangs, dat ze daarvoor in Sauwerd (Gr) aan dezelfde school hadden gewerkt als onderwijzers…

  6. RenéSmurf zegt:

    ja, toen was er in Nederland nog nooit een bank overvallen. En toch was er van alles aan de hand. En sint in het land.

  7. Apart he.. die taxichauffeuse is natuurlijk ook geweldig om te lezen. 100 jaar.. wat gaat het snel he.

    Love As Always
    di Mario

  8. klaproos zegt:

    Nou Tagrijn ik ben blij dat jij de oude kranten bewaarde:-)
    zo kan ik ook nog lezen wat er toen speelde,
    best wel spannend:-)
    heerlijk hoe de wereld veranderde, toen… nu vind ik het wel erg heftig gaan soms…. of zou ik gewoon oud worden 🙂

  9. rietepietz zegt:

    Geweldig die oude berichten, die taxichauffeuse doe me denken aan de buurvrouw die we rond 1948 hadden. haar man had een autoverhuurbedrijf en zij was een bezienswaardigheid in de buurt omdat zij een rijbewijs had. In die tad hadden de meeste mannen niet eens een rijbewijs en voor vrouwen was dat dus helemaal nog bijzonder.

  10. logbankje zegt:

    Leuk om de berichten en het taal gebruik uit die tijd te lezen, de vrouwelijke taxichauffeur zal men tegenwoordig anders omschrijven. Hans

Je kunt hier reageren

