High five! Big smile!

high5tOok dit jaar was hij er weer niet. Hij zal zijn missie misschien als beëindigd hebben beschouwd. Je kon hem steevast iedere eerste zaterdag van het nieuwe jaar vinden in de drukste winkelstraat van Leiden, de Haarlemmerstraat. Een kilometer lang koopplezier, zoals de winkeliers het graag noemen. De eerste keer dat ik hem daar zag raakte ik een beetje van slag. Een kleine, wat  te dikke jongen van een jaar of achttien. Hij had het syndroom van Down maar bij zo’n vrolijk joch paste de benaming mongooltje eigenlijk veel beter. Het klinkt toch wat vriendelijker. Hij liep in het midden van de straat en wie naar hem keek, kreeg met een brede smile een high five en ‘gelukkig nieuwjaar’ toegewenst. Iedereen beantwoordde zijn wens ook met een big smile op het gezicht en liep een beetje vrolijker dan ervoor, door. Ik hoorde dat hij die dag de straat vele malen heen en weer liep en dat de hele zaterdag vol hield.

Geen mens wist wie hij was en waar hij vandaan kwam. Maar het was voor vele Leidenaars wel een feestelijke start van het nieuwe jaar. Maar ook dit jaar was hij er dus weer niet. De Haarlemmerstraat was een heel stuk minder vrolijk. We misten het licht dat de jongen verspreidde en moeten het gewoon weer doen met de wat fletse feestverlichting van links naar rechts tussen de winkelpanden boven het plaveisel. Het zij zo. Hierbij bedank ik een vrolijke, onbekende jongen voor het geluk en  het plezier dat hij jarenlang heeft verspreid. Met een brede smile en een high five wens ik u allen een zonnig 2017!

img_0186t

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Diversen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op High five! Big smile!

  1. Villasappho zegt:

    Klinkt wel heel lief zeg. Hij is vast leuker dan die vent die in zn scootmobiel Eindhoven centrum doorrijdt en over God en Jesus schreeuwt.

  2. Thérèse zegt:

    Het was een leuk, vrolijk en blijmakend gebeuren, maar ik zou hem niet gaan zoeken, als ik in Leiden woonde. Misschien is hij verhuisd of is hij er te moe voor of heeft er doodgewoon geen zin meer in. Het zou wel leuk zijn als hij wist hoe het gewaardeerd werd.

  3. Suskeblogt zegt:

    Zo’n lieve figuur zou ik ook missen rond deze tijd. Gelukkig blijft de herinnering aan deze leuke verschijning.

  4. gewoonanneke zegt:

    Je verhaal gaf mij een heel warm gevoel, niet zo raar natuurlijk omdat mijn overleden dochtertje ook het syndroom van Down had. Hier in het dorp woont een meisje met een verstandelijke beperking. Altijd als ik haar tegen kom op de fiets of lopend. Ik zie ze nooit anders dan lachend en altijd gedag zeggend. Daar kunnen veel mensen waaronder in nog wel eens een voorbeeld aan nemen.

  5. klaproos zegt:

    ahhhh wat lief Tagrijn…..
    ik hoop dat het goed met hem gaat, zo’n jongen, om te smelten, en meer is er vaak niet nodig om mensen bij elkaar te brengen hé.
    ik hoop echt dat je eerdaags hem weer ziet… dat wens ik je..

    lieve groet, en de beste wensen voor 2017

  6. Misschien kan onderzoekbureau Tagrijn met samenwerking met hij komt overal LG dit eens tot aan de bodem uitzoeken.

    Love As Always
    di Mario

  7. Nu je het zegt, nou ja schrijft, ik mis hem ook al weer een paar jaar. Geen idee waar hij gebleven is.

  8. RenéSmurf zegt:

    Dat is heel gek, maar sommige mensen herken ik duidelijk en die horen er helemaal bij, maar bij afwezigheid mis ik ze ook niet. Wat geweest is is geweest.

  9. Morgaine zegt:

    Dat is ontzettend leuk en ja… ik snap dat jij je dat gaat afvragen ik hoop dat hij gewoon verhuisd is misschien en elders dit nu doet, wie weet kom je er ooit nog achter!

    En jou wens ik een heel mooi nieuwjaar toe, dat al je wensen en dromen uit mogen komen.

    X

  10. Kakel zegt:

    Zou hij wel in Leiden wonen, als jij deze bijzondere jongen niet kent? Dan zou je verwachten dat je hem wel vaker tegen zou zijn gekomen. In ieder geval scheen zijn licht over de drukste winkelstraat. Wat mooi dat één persoon op een heel simpele manier zoveel anderen een glimlach wist te ontlokken. Ik hoop dat meer mensen hem gemist hebben.
    Ik wens je voor het nieuwe jaar toe wat jij jezelf toewenst. Dan doe ik je nergens tekort mee (-:
    Warme groet.

  11. Zakina zegt:

    Bijzonder, dat die jongen dat deed en mooi hoe je er over schrijft. Misschien kom je er nog achter. Dankjewel voor je mooie reactie op mijn blog. En de beste wensen ook voor jou in 2017 xxx

  12. boomkruiper zegt:

    Ik hoop toch zo dat hij of familie van hem dit stuk van je leest Tagrijn. Hartverwarmend! … en dan bedoel ik zowel dat heerlijke joch met zijn gulle lach maar ook jou Tagrijn door dit op papier (nou ja) te hebben gezet

  13. Marja zegt:

    Wat een heerlijk joch. Misschien dat iemand weet waar hij gebleven is …

  14. logbankje zegt:

    Dat zijn mensen die je mist als ze er niet meer zijn.
    Deze mensen geven zoveel geluk weg. Hans

  15. rietepietz zegt:

    Soms héb je van die bijzondere mensen die er passen en de sfeer maken. Wat jammer dat je niet weet waar hij vandaan komt en waarom hij er nú niet is. Het is wel bekend dat mensen met Down vaak hartproblemen hebben en dus relatief vaak jong overlijden. Nou ja, wie weet leest er iemand die deze vrolijke noot kent dit logje en wordt het raadsel van zijn verdwijning alsnog opgelost.
    Jij ook alles dat wenselijk is voor 2017, het mag nog nét!

Je kunt hier reageren

