Zo leven wij morgen…

kr-balVaak bracht ik aan het begin van het nieuwe jaar een bezoek aan mijn waarzeggende buurvrouw Kristel Bol die mij dan haarfijn kon vertellen wat het nieuwe jaar voor ons in petto had. Om dan aan het eind van het jaar te moeten vaststellen dat er maar bitter weinig van klopte. Daarom doe ik het nu maar eens anders.
In 1960 schreef Pierre de Latil het boek ‘Ainsi vivrons-nous demain’, in Nederland verschenen onder de titel ‘Zo leven wij morgen’. Toen ik het gisteren opgroef uit de kast moest ik meteen vaststellen dat hij er met zijn voorspellingen nog meer naast zat dan mijn buuf. boek-tToch werd dit werk als revolutionair gezien al was het volgens velen geschreven door een man met een wel wat erg grote fantasie. Weinig kon men toen bevroeden dat de nieuwste smartphone die je net in de winkel hebt gekocht bij thuiskomst alweer hopeloos verouderd is. De computer, eigenlijk de hele digitale wereld, was nog niet in beeld en hij rept daar dan ook helemaal niet over.
In steden zullen hoge woongebouwen worden neergezet. Die beschikken over meerdere liften. Wellicht kan die lift met een centraal bord bediend worden en is niet voor iedere lift een bediende nodig. In een buurt met dergelijke woningen zal een bakker, een slager en een groenteboer komen, misschien zelfs een drogist en een snackbar. Jumbo, Appie, Dirk e.d. zijn niet in zijn plaatje te vinden. Via de huistelefoon kunnen de bestellingen worden doorgegeven. Wellicht is het mogelijk via de televisie te zien welk vlees de slager te koop heeft.
De TV boekt ook vooruitgang al is een plat scherm of kleur wellicht wat al te verre toekomstmuziek. En dat een bergbeklimmer zijn beelden rechtstreeks van de top naar de aarde kan zenden blijft uiteraard uitgesloten, meent hij. Maar wellicht kunnen mensen die in ver afgelegen streken wonen met een geschikte antenne op dak ook wel tv ontvangen.
latilWat voorziet De Latil verder in huis? Hij schrijft: ‘een boek? de krant? grammofoon? radio? televisie? Deze ontspanningsmogelijkheden zijn in principe niet meer voor verdere evolutie vatbaar. Als men beslist wil, kan men wel een nog niet bestaande combinatie van deze technische vindingen verzinnen: een centrale discotheek, die per telefoon of radio een door u verlangde plaat uit uw luidspreker zou doen klinken; maar wat ons betreft, wij zouden hier niet veel om geven.’ Dus dag Netflix, dag Spotify…
Het is opvallend dat De Latil voorbij gaat aan het fenomeen ruimtereizen en in het heelal nieuwe werelden verkennen. Wellicht was dat zelfs voor hem wat al te ver doorgedreven science fiction!

future

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Zo leven wij morgen…

  1. moneysavingz zegt:

    Het is echt heel anders gelopen als deze man voorspeld had!

  2. Ik denk dat deze man onder een steen geleefd heeft destijds en totaal geen zicht had op de snelle ontwikkeling van de techniek en maatschappelijke veranderingen.

  3. boomkruiper zegt:

    Ik zou deze man zijn gezicht héél graag willen zien zodra hij een computer/smartphone voorgezet krijgt. Nou Tagrijn wanneer begin jij je boek met jouw visie op het jaar 2080 te schrijven? 😀

  4. dwarsbongel zegt:

    Geschreven in 1960 zei je? Toen begon mijn loopbaan. Bij het NatLab van de RUG. Ik werkte deels als assistent van de amanuensis en deels als beginnend elektronicus. Een aparte schriftelijke opleiding voor elektronicus was er nog niet, je deed radiotechniek.
    De apparatuur, ook op de universiteit, werd opgebouwd met “radiobuizen”, waarvan nu al menigeen niet meer weet wat je bedoelt. De transistor was nog maar pas uitgevonden en verkeerde in een primitief stadium.
    Eind 1962 begon ik full-time met elektronica, bij een vooruitstrevende werkgroep. Daar werd zoveel mogelijk gebruik gemaakt van halfgeleiders. In 1966 stapte ik over naar het bedrijfsleven, en we werkten in signaleringssystemen met eenvoudige transistoren en mechanische relais om lampen in te schakelen. Pas begin 70er jaren kwamen de eerste eenvoudige “chips”, die hooguit een tiental transistoren vervingen. Pas vanaf 1980 kwamen er Personal Computers op de markt, die het niveau van hobbyïsme ontstegen.
    Toen ik eind 2000 stopte, had ik schakelingen ontworpen die in chips (ASIC’s, niet te verwarren met het sportmerk) met duizenden transistoren werden gebakken en microprocessoren geprogrammeerd die waren opgebouwd uit tienduizenden transistoren.
    En daarna is het alleen maar steeds sneller gegaan met de techniek. En dan heb ik het nog niet eens gehad over display’s en beeldschermen.
    In 1990 deed ik met een groep van bijna 50 Ericsson-medewerkers een fietstocht door Nederland. Bij de gratie Gods kreeg de groep 1 (één!) mobiele telefoon mee – bij een van de spelers op de “mobiele” markt van dat moment…
    Deze tekst had ik nú op een tablet of smartphone kunnen schrijven.
    Relativeer de kritiek op die schrijver dus maar een beetje: vanuit het nu lijkt zijn voorspelling misschien belachelijk, maar vanuit het toen was het best vooruitziend!

  5. Suskeblogt zegt:

    wel leuk om achteraf te zien hoe de man zich vergist heeft.

  6. Ongelooflijk, wat zat die man ernaast!

  7. Thérèse zegt:

    Ik vind de voorspellers allebei toch nog wel knap, hoor. Ik zelf zou waarschijnlijk dingen voorspellen die van z’n levensdagen niet uitkomen. En daarbij zo heb je het ene ding voorspeld of zo denk je al aan het volgende, want net als alles zo snel gaat, zo moeten de hersenen van de voorspellers wel even snel gaan. Het is een moeilijk beroep, dat is zeker.

  8. Morgaine zegt:

    If man can survive… lol….

    X

  9. Corja zegt:

    Vermoedelijk had hij niet genoeg durf om een echt spectaculaire speculatie op papier te zetten. Eerlijk gezegd kan ik ook niet zo goed een voorstelling maken van hoe de wereld er over vijftig jaar uit zal zien. Het gaat allemaal zo snel. Ik hoop wel dat het echte menselijke contact blijft bestaan. Dus niet alleen maar communicatie via schermpjes. 🙂

  10. RenéSmurf zegt:

    Alles is altijd aan verandering onderhevig. En veranderingen zijn niet altijd verbeteringen, en toch doen ze het. Vaak zonde.

  11. Je kunt nog zoveel voorspellen.. of je er nou naast zit of niet. We moeten het toch doen met datgene wat we tegenkomen.

    Love As Always
    di Mario

  12. gewoonanneke zegt:

    Dan was George Orwell meer een ziener. Daar moet ik nog wel eens aan denken hoor tegenwoordig met alle media van big brother is watching you. Zo’n indringend boek was dat zeg.

  13. klaproos zegt:

    wat j e vandaag koopt is als je de deur uitgaat al weer oud, ik vraag me wel eens af waar het stopt, je komt er ook steeds meer achter dat de vooruitgang niet alleen maar goed is hé

  14. rietepietz zegt:

    Ik hoop dat hij in een beetje ruime kist is begraven zodat hij álle ruimte heeft zich om te draaien in zijn graf;-)

  15. Kakel zegt:

    In dat opzicht zat George Orwell met 1984 er in 1948 dichterbij.
    .

  16. logbankje zegt:

    Je waarzeggende buurvrouw en vele voorspellers moeten nog maar eens goed oefenen.
    Maar de ontwikkelingen gaan ook razend snel, de telefoon is iets meer dan 100 jaar terug uitgevonden en kijk nu eens wat er mogelijk is.
    Eigenlijk is het gewoon niet voor te stellen. Hans

  17. Zakina zegt:

    Hij had niet genoeg fantasie die man 🙂

  18. Marja zegt:

    Een man met weinig visie.

Je kunt hier reageren

