Sneeuwwitje verklaard

snww-1tVandaag eens een wetenschappelijke bijdrage. Iedereen kent de sprookjes van Moeder De Gans of Grimm wel. Als kind nam u alles maar aan voor zoete koek maar vele geleerden hebben zich al gebogen over de herkomst van allerlei facetten van die sprookjes. Daarom ontleed ik vandaag voor u na eindeloos veel speurwerk een deel van het sprookje van Sneeuwwitje, gebaseerd op historisch vastgelegde feiten.

Er was eens (omstreeks 1759) een meisje (Sneeuwwitje) dat samen met haar moeder, de koningin (familienaam onbekend; de vader vertrok met de noorderzon, (op: 7.32 u. en onder 19.41) in een paleis (37 kamers, uitgebouwde keuken, toilet boven en beneden) aan de rand van een bos (waarschijnlijk Duitsland) woonde (toestemming Bureau Huisvesting 21 maart 1758).
Op zekere dag (4 mei, 10.23 u.) stierf de koningin en enige jaren later (12 augustus 1762) besteeg een nieuwe koningin de troon (doublé, zie Antieke Curiosa, blz. 213). Ze was jaloers op de maten van haar prachtige stiefdochter Sneeuwwitje (86,61,86). Dus ging ze voor de spiegel staan (overdrachtelijk, waarschijnlijk is bedoeld Der Spiegel) en vroeg wie de mooiste van het land was. Der Spiegel antwoordde (in de rubriek ‘mit Fragen kommt man durch die Welt’ , 11e jaargang nr.9 blz 17), dat Sneeuwwitje mooier was en dus ontbood zij (11 september 1762) de jager (Ludovicus van Maerle – zie ook: ‘het roemruchte geslacht Van Maerle’ – die later met de grootmoeder van Roodkapje is getrouwd). Wat dan weer blijkt uit ‘Analogie der sprookjes’ van Dreutjes en Dribbelman.
Hij moest Sneeuwwitje doden en haar hart in een kistje doen (eenvoudig notenhouten kistje, 17x24x12) nog te zien in het Museum te Dresden.
In het bos kreeg hij medelijden met het meisje (een totaal andere lezing treft u aan in De beproeving van de jager, blz. 2213 prof. O.H. Balletjes) en hij doodde een zwijn (sus scrofa), (jachtseizoen open 1 september… sic!) en deed het hart in het kistje. Sneeuwwitje vluchtte en vroeg de vogels een schuilplaats hetgeen blijkens drs. J. Zwetser in ‘Kunnen dieren spreken?’ niet geheel valt te verklaren.

snww-2Ze wezen haar een piepklein huisje dat nu verlaten was, maar waarin zeven dwergen woonden (zie: Communes in de 18e eeuw van K. Zemel). Sneeuwwitje werd overmand door slaap (al 23.45 uur) en ging over drie bedjes (veren; geen binnen) liggen. Zo vonden de dwergen bij thuiskomst het beeldschone meisje en vroegen zich vertwijfeld af wat zij moesten doen. (‘De dwergen verleid?’ van Havelock is knap weerlegd door Dr. T Klätser in ‘Homofilie bij dwergen, kobolds en elven’)
Enz.enz.enz. En omdat sprookjes altijd eindigen met een lang en gelukkig leven, kun je het verhaal van het plaatje hieronder zelf wel bedenken.

met-prins-t

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur, Diversen, Over de grens en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Sneeuwwitje verklaard

  1. Zakina zegt:

    Wat het einde betreft, maak je je met een Jantje van Leiden ( 😉 ) vanaf 🙂 Aangezien je een Disney-plaatje gebruikt, had het verhaal nog verder aangedikt kunnen worden. 😀 … want het is Disney zijn schuld (wel fijn overigens), dat de sprookjes allemaal zo zoetsappig en gezellig zijn geworden.

    Sprookjes waren van oorsprong gruwelijke vertellingen en heb genoten van je grappige verhaal met veel tussen-haakjes-toevoegingen. Maar dat van die jager die trouwt met de grootmoeder van Roodkapje is vergezocht. Het verhaal van Roodkapje is namelijk veel ouder en komt uit de eerste eeuw en uit het Midden Oosten. Van daaruit is het verhaal de wereld over gegaan. In het Chinese verhaal (Chinese schreven overigens hun sprookjes eerder op, dan de Europeanen) wordt roodkapje niet opgegeten door een wolf, maar door een tijger :).

  2. boomkruiper zegt:

    Ah nu weet ik het … Tagrijn je heet eigenlijk Grimm … en werkt sinds enige tijd voor het Meertens :D. Leuk verhaal Tagrijn!

  3. Hahaha!! Mooie uitleg over het sprookje! Ik heb ooit een andere gelezen. De strekking daarvan was dat Sneeuwwitje eigenlijk een nymfomane was (vandaar die 7 dwergen – elke dag 1) maar deze uitleg vind ik bijna net zo aannemelijk!

  4. Suskeblogt zegt:

    Nu word me een en ander duidelijk over dit sprookje. 🙂

  5. RenéSmurf zegt:

    Nou, gelukkig maar, want mijn hoofd is er vol van, wat een getallen!

  6. Ah nu ga ik dan eindelijk het sprookje snappen 🙂

  7. Ik denk niet dat het hier thuis wordt geaccepteerd als ik het op deze manier ga vertellen.

    Love As Always
    Di Mario

  8. klaproos zegt:

    oh jee tagrijn ik hoop dat je me niet gaat overhoren op de jaartallen, want daar ben ik niet zo best in 🙂
    wel leuk geschreven

  9. Rob Alberts zegt:

    Dank voor deze uitgebreide studie.

    Vriendelijke groet,

  10. rietepietz zegt:

    Whahahaha, o sorry, hier valt natuurlijk helemaal niéts te lachen na deze uitgebreide achtergrond van het sprookje Sneeuwwitje. Waarschijnlijk je proefschrift om te promoveren in de “grimmige geschiedenis”. Wat mij betreft ben je cum laude geslaagd.

  11. Corja zegt:

    Geniaal! Wat ontzettend leuk om te lezen! Eindelijk, ein-de-lijk, het sprookje verklaard, zodat ik de moeilijke vragen van mijn kleinkinderen niet meer hoef af te wimpelen met: dat vertel ik je later nog wel eens, is nu te moeilijk voor je, etc. 🙂

  12. Marja zegt:

    Prachtig. Ik heb genoten.

  13. logbankje zegt:

    Ha, ha wat een prachtig verhaal, wetenschappelijk onderbouwd, ga vandaag mijn klassiekers eens bestuderen. Hans

Je kunt hier reageren

