Beeldhouwer Gerard Brouwer overleden

Op 20 februari j.l. overleed de in Katwijk woonachtige beeldhouwer Gerard Brouwer. Kort daarvoor was een overzichtstentoonstelling van deze kunstenaar te zien in het Duna-atelier in zijn woonplaats. Zijn levendige bronzen beelden zijn in veel plaatsen van ons land te vinden, onder andere in Den Haag, Middelburg, Hulst, Enschede, Katwijk, zijn geboorteplaats Leiden, maar ook in het buitenland. Op de markt in Leiden staan er drie: een bloemenman, een vishandelaar en een lakenkoopman. De eerste twee zie je hieronder.

img_2062t
img_2059t

Uit de grote hoeveelheid beelden in de expositieruimte hieronder nog een aantal.

img_2053t
img_2052t
img_2065t
img_2057t
img_2061t
img_2069t

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Beeldhouwer Gerard Brouwer overleden

  1. Kakel zegt:

    Ik heb nog nooit van de beste man gehoord. Jammer want hij verdient landelijke bekendheid.
    Dat beeld van die paarden: precies zoals ze staan. De een rustig wachtend, de ander ongeduldig. Leuk, die witte roos voor de bloemenman. De haringhappers zijn geweldig en de schaatsers fenomenaal. Ik ben blij dat ik dit log “meepik.”
    Lieve groet.

  2. Renesmurf zegt:

    Ach, wat spijtig dat hij er niet meer is. Gelukkig wel veel moois achtergelaten.

  3. Morgaine zegt:

    Nog nooit van gehoord, RIP. Maar dat eerste beeld? Ja, die mag hier komen staan 😉

    X

  4. gewoonanneke zegt:

    Een mooi eerbetoon. Ik kende hem niet maar die van de haringeters vind ik wel heel leuk eigenlijk om te zien.

  5. Zakina zegt:

    Prachtige beelden heeft hij gemaakt zeg. Ik hou hier van. Ik kende hem niet, maar door je blog nu wel

  6. Wieneke zegt:

    Hij kon er wat van. De haringhappers vind ik geweldig.

  7. Hij heeft inderdaad veel en heel mooi werk gemaakt. Blij dat er in Leiden meerdere van zijn beelden staan.

  8. Mooi werk moet ik zeggen. Ziet er goed uit. Ik hou wel van deze stijl.

    Love As Always
    Di Mario

  9. rietepietz zegt:

    Dat hij ruste in vrede, maar hij leeft voort in zijn werk natuurlijk. Als ik mag kiezen ga ik voor het laatste werk, prachtig die schaatsers!

  10. Corja zegt:

    Wat een prachtige, levendige beelden. Een paar jaar geleden maakt ik in Helmond een foto van een beeld van twee dames met een boodschappentas op wieltjes. Dat móét haast wel van deze beeldhouwer zijn. Die haringhappers, zó mooi getroffen!

  11. Thérèse zegt:

    Mooie enigszins klassieke beelden heeft hij gemaakt en hij heeft succes gehad en misschien ook wel een gelukkig leven, maar ja, het is toch altijd verdrietig, een eind aan het leven.

  12. klaproos zegt:

    RIP meneer brouwer, prachtige beelden laat hij na, de ruitsers spreken mij het meest aan en de haringhappers,
    OT
    je hoeft mijn stemadvies écht niet te volgen hoor Tagrijn 🙂 jij gaat vast gezond verstand stemmen 🙂

  13. Villasappho zegt:

    Bijzondere beelden heerlijk dat typisch Nederlandse. Hij laat mooie dingen na.

  14. Marja zegt:

    Schitterende beelden.

  15. logbankje zegt:

    Hij heeft prachtige beelden gemaakt, je voelt het leven erin.
    door mijn zoons ben ik het gevoel van kunst beter gaan begrijpen.
    Hier zit de ziek van de maker in. Hans

Je kunt hier reageren

