T.Rex in town

Tijdreizen kan! De spontane medewerking van een dier dat 67 miljoen jaar geleden toen de mens nog lang niet was ontstaan hier op aarde rondliep, maakt het mogelijk.  Ga maar kijken in Naturalis in Leiden waar het indrukwekkende skelet van T.Rex Trix, het grootste dier* dat ooit op aarde heeft geleefd, staat opgesteld.

Leidse archeologen vonden het monster in Montana VS in het gesteente van de Hell Creek Formation en mede dankzij giften van velen (in een groot aantal Leidse winkels stonden bussen waarin werd gevraagd om een tientje voor Trix) kon het bedrag bijeen worden vergaard waar de landeigenaar om vroeg.

En zo kon de Tyrannosaurus rex bot voor bot  en 12,5 meter lang uit de aardbodem worden opgegraven.  Het skelet is wonderbaarlijk compleet, al is wel te zien dat ze lange tijd met vier gebroken ribben moet hebben gelopen die op wonderbaarlijke wijze zijn genezen.


Waarschijnlijk had ze dit opgelopen in een gevecht met een andere saurus, want dat was haar belangrijkste maaltijd. Eten of gegeten worden was het credo. Haar staart is indrukwekkend en ook haar lieve beentjes zijn enorm. Iedere poot kan een gewicht van vijf auto’s dragen.


Voordat je de zaal binnengaat waar het skelet op je wacht, loop je door een grote zaal waar je van alles en nog wat kunt kopen op het gebied van dino’s.

Daarna kom je in een dierentuin waar je de bekendste dinosaurussoorten kunt ontmoeten. Ontzettend knap gemaakt. Niet opgesteld en onbeweeglijk, Nee, ze lijken te leven en lopen en brullen rond, maar ter geruststelling: ze zijn volstrekt ongevaarlijk ondanks die verschrikkelijke geluiden. Mijn foto-impressie zegt misschien genoeg.


Mocht je er een kijkje willen nemen, dan moet je via internet plaatsbespreken. Ook al heb je een Museumjaarkaart. In dat geval is de toegang gratis. Dat gaat heel simpel en zo weet je ook dat je nooit in een verschrikkelijk gedrang terecht komt.
In juni gaat Trix op reis door Europa en wordt Naturalis grondig verbouwd. (Het conflict met de architect is opgelost.)

* Hierop valt wel wat af te dingen. Zie de opmerking van Jos van den Broek bij de reacties. Ik kom hier a.s. maandag op terug.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op T.Rex in town

  1. Kakel zegt:

    67 miljoen jaar geleden…ik kan me er zo weinig bij voorstellen. Maar als ik recht voor Trix ga staan, zal het beslist lukken. Toch groots dat ze in zo’n klein land is gearriveerd.
    Indrukwekkende groet.

  2. rietepietz zegt:

    Die jaartallen zeggen me niet zo veel, het is van vér voor mijn tijd en hoevéél voor mijn tijd boeit me eigenlijk niet. Maar het is wonderlijk dat het Trix van zo lang geleden aan de vergetelheid is ontrukt.

  3. Wieneke zegt:

    Toen Trix nog niet in het museum stond, vond ik het al een geweldige plek. We hebben er in ieder geval onze ogen uitgekeken. Zo mooi opgesteld alles.

  4. dwarsbongel zegt:

    Je kon destijds een voorstel indienen voor een naam. Ik heb “Max” voorgesteld, omdat onze jongste buurjongen een echte dino-deskundige is (zeker bij mij vergeleken), die op zijn vierde al perfect aan de juf wist te vertellen dat hij later paleontoloog wou worden, en dat nog steeds volhoudt, inmiddels 9!

  5. Ik ben er nu drie keer geweest en vind het echt prachtig. Echt voor jong en oud een aanrader om te gaan kijken. http://www.leidseglibber.punt.nl/content/2016/10/T-Rex-en-cocktails-in-Naturalis

  6. Renesmurf zegt:

    Ik vind het schandalig dat zoiets handelswaar is, en men er nog aan meewerkt ook.

  7. Morgaine zegt:

    Oh ik wist niet eens dat er een conflict was, even kijken bij een vriend van mij die er zelf werkt 😉 Hij zat op Live Science ondertussen maar ja….. nu ff niet. Heb jij nog mee gekregen dat men vrijwilligers zoekt of nodig heeft om al die vlinders uit te pakken?

    X

  8. Suskeblogt zegt:

    gelukkig waren er nog geen mensen toen dit beest hier rondliep. Krijg zoiets maar achter je vodden aan.

  9. די מריו zegt:

    Toch mooi dat Trix zo dichtbij is. Wat is ze groot he.

    Love As Always
    Di Mario

  10. Jos van den Broek zegt:

    Trex het grootste dier dat ooit op aarde heeft geleefd? Dat is een groot misverstand! Ook nu nog leven er dieren die veel en veel groter zijn. Weleens een blauwe vinvis gezien? Zelfs Naturalis heeft een dinoskelet dat groter is dan dat van Trix. En fossielen van echt grote knoeperds kun je vinden in Argentinië.

  11. Corja zegt:

    Dit vind ik zoiets wonderbaarlijks, zo’n enorm skelet van een dier dat echt geleefd moet hebben. En dan 67 miljoen jaar geleden; daar kun je je niets bij voorstellen. Tenminste, ik niet. Ook wonderlijk dat dit skelet betrekkelijk gaaf is gebleven. “Veertig eeuwen kijken op u neer” is hierbij peanuts! 😉

  12. klaproos zegt:

    wow, respect Tagrijn, wat een dier zeg….

    vind dat in je achtertuin:-)

  13. Rob Alberts zegt:

    Indrukwekkende foto’s

    Vriendelijke groet,

  14. logbankje zegt:

    Naturalis is wel de schatkamer voor liefhebbers.
    Wat een beesten zijn het ook, kom je liever niet tegen op een donkere avond. Hans

  15. gewoonanneke zegt:

    Ja die staat nog op mijn wensenlijstje om te gaan bekijken. Heb de uitgebreide reportage over het opgraven zelfs twee keer gezien. Je kan soms gewoon niet geloven dat dit hier op aarde geleefd heeft. Heel bijzonder mooie foto’s.

Je kunt hier reageren

