Een goed gesprek

 

Zeven maanden per jaar breng ik mijn donderdagen door in een van de ateliers van Ars aan de Pieterskerkgracht. Rond het middaguur wil even ontsnappen aan de lucht en dampen van verf en terpentijn en loop dan het centrum in.
Op de Nieuwstraat liep ik vorige week donderdag achter een echtpaar dat duidelijk niet uit Leiden kwam, want rondkijkend en fotograferend. Nog een vrij reizen te goed dus dan maar eens een gezellig dagje Sleutelstad. Ze praatten nogal luidruchtig zodat ik weinig moeite hoefde te doen hun interessante en diepgravende conversatie te volgen.
Hij: Kijk, een hek.
Zij: Ja, nou en?
Hij: Met een poort.
Zij, Ja, nou en?
Hij: Daar kun je onderdoor.
Zij: Natuurlijk, nou en?
Hij: Kijk, daar boven, een soort van kasteel.
Hij wees naar de oude burcht die daar al ongeveer negenhonderd jaar op de opgeworpen heuvel staat.
Hij: Even kijken. Hij trok het initiatief naar zich toe en wandelde onder de met een leeuw getooide poort richting Burchtplein. Ze volgde.
Zij: Ja, en wat nu?
Hij: Misschien kun je wel naar boven.
Zij: Ja, nou en?
Hij: Dan kun je misschien over de hele stad uitkijken.
Zij: Ja, nou en?

Ik liep achter hen aan het burchtplein op waar het terras voor het Koetshuis op deze eerste zonnige lentedag toch nog niet helemaal vol was.
Hij: O kijk, er is een trap.
Zij: Ja, nou en?
Hij: Dus je kunt daar naar boven.
Zij: Ja, nou en?
En hier houdt het verslag van deze interessante conversatie op. Ik vond het wat al te opvallend om achter hen op dat pleintje te blijven staan en liep dus door om via het Van der Sterrepad op de Oude Rijn te komen.
Het was een wijs stel. Zij beseften maar al te goed dat je je huwelijk kunt redden zolang je maar on speaking terms blijft.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land, Verhalen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Een goed gesprek

  1. Zakina zegt:

    hahaha wat een vrouw. Hij kan beter een gezellig maatje zoeken om steden mee te bezoeken, zij was duidelijk niet mee voor de lol. En dat terwijl Leiden zo mooi is. Wij liepen er laatst weer eens doorheen onderweg naar de Dino en naar de Koninginnen van de Nijl https://www.flickr.com/photos/zaqina/33064140674 we aten een ijsje bij een brug, want C zijn voeten deden zo’n zeer 😀

  2. Leo Bol zegt:

    Zo lang je maar spraaksaam blijft. he ? Tagrijn.

  3. rietepietz zegt:

    Het was in ieder geval beschaafd ABN, maar toch, haar woorden roepen wél vragen op;-)
    Heel verstandig om alle verfluchtjes even de rug toe te keren.
    De foto’s roepen bij mij natuurlijk ook mooie herinneringen op. Wat wás het er gezellig nu alweer ruim 10 jaar geleden.

  4. Ghita zegt:

    ohh, wat erg die vrouw, totaal niet geinteresseerd, pffff dan vraag ik mij af, is ze altijd zo geweest en hoe heeft hij het zolang uitgehouden 🙂
    De burcht, een van de mooiste plekjes van Leiden vind ik.
    groetjes Ghita

  5. Thérèse zegt:

    Ik denk dat het misschien wel is zoals Wieneke zegt, dat zij niet helemaal in orde is. Dan bewonder ik het geduld van de man.
    Jij schildert iedere donderdag, Tagrijn. Naar model en/of onder leiding van iemand of wat?

  6. Morgaine zegt:

    Wat erg, je zult er maar zo eentje hebben, pfffffffffffff waarom ga je dan nog erop uit trekken samen als alles nou en is… echt hoor, hahahaha

    x

  7. Kakel zegt:

    Die dame klinkt als een kapotte grammofoonplaat. Zo’n ding dat in een groef blijft hangen.
    Mooi foto’s, Tagrijn. Ik houd van oude burchten en oude gebouwen. Leiden is een bijzondere stad.
    Leuk om te lezen dat je zoveel tijd in een atelier doorbrengt.
    Lieve groet.

  8. Wieneke zegt:

    Mevrouw was waarschijnlijk aan het dementeren of heeft een hersenbloeding gehad of iets dergelijks.

  9. Corja zegt:

    Ah, wat leuk! Het Van der Sterrepad! Genoemd naar mijn oom Piet van der Sterre, die nogal wat restauraties op zijn naam heeft staan, daar.

  10. Heerlijk ik zie het helemaal voor me en helaas bestaan ze echt dit soort cultuur minnaars 🙂 Moet opeens denken dat ik in Epheze, de bewaarde stad van 1500 voor Christus, was en stond voor de bibliotheek uit 1500 voor Chr. Sta een foto te maken hoor ik naast mij, heee Jan heb je nou mijn of dat ding 🙂

  11. RenéSmurf zegt:

    Ach jee, soms kan de één een beetje moe worden van de ander. En dat is alleen maar grappig, zolang ze maar geen ruzie maken en dingen samen ondernemen.

  12. Conversatie is belangrijk in een relatie. We overleggen vaak met elkaar en daarom hebben we besloten deze keer de week door te zagen in Cordoba, de stad in Andalucia met die mooie Mesquita kathedraal. Het is niet de eerste keer dat we er naar toe gaan. Daar gaan wij dus drie dagen onze benen strekken. We nemen de AVE, de hogesnelheidstrein. Grtz Mara

  13. Suskeblogt zegt:

    Conversatie is het enige dat je relatie levendig kan houden, maar in hun geval heb ik mijn twijfels.

  14. Marja zegt:

    Een prachtig stukje Leiden, maar hij had haar thuis moeten laten.

  15. די מריו zegt:

    Je zou er toch moedeloos van worden. Dan praat ik toch maar wat minder in de relatie.

    Love As Always
    di Mario

  16. Villasappho zegt:

    Prachtige Leiden maar of die vrouw er van geniet vraag ik me af.

  17. Rob Alberts zegt:

    Het is een mooi stukje van jouw stad.

    Vriendelijke groet,

  18. logbankje zegt:

    Een frisse neus en de benen strekken tussen de middag doen het wel.
    Het lijkt inderdaad op een langdurig huwelijk, ja, nou en.
    Net wat je schrijft zo hou je het lang vol. Hans

Je kunt hier reageren

