Eén ei is geen ei….

 

Eén ei is geen ei… Hier klopt iets niet, maar je hoort het wel vaker rond pasen. Veel uitdrukkingen in onze taal zorgen ervoor dat een zin gaat wringen. Ik heb vandaag maar eens wat van die zinnetjes geconstrueerd die wel kloppen maar dus toch ook weer niet.

Pfff, al die visite: Als je jarig bent ben je nog niet jarig.
Ik ben er vierkant tegen, daar kom ik rond voor uit.
Tijdens de koude oorlog kon het er heet aan toe gaan.
Tijdens de Noordpoolexpeditie gingen alle deelnemers naar de Filistijnen.
Door de felle zon in zijn ogen ging hij de mist in.
Toen hij een ton had gewonnen, had hij het niet meer.
Van dat pastarecept kan ik geen chocola maken.
Als iemand je een oor aannaait voel je je toch bij de neus genomen.
Kun jij uitkomen met je inkomen?
Als je in de kast zit kun je maar beter niet uit de kast komen.
Want als je daar uit de kast komt, berg je dan maar.
De chirurg zag geen been in het amputeren van een arm.
Als je op zwart zaad zit kan bruin het niet meer trekken.
Laat er geen gras over groeien want anders maaien ze je het gras voor de voeten weg.
Toen de boot lek raakte ging hij het schip in.
Hij liep paars aan toen hij over de rooie ging.
Toen de jager schoot was het konijn het haasje.
In de stal vervelen die koeien zich stierlijk.
Ik stem ‘nee’, zei de Turkse man. ‘Reken maar van yes.’
Toen hij me de mantel uitveegde stond ik in mijn hemd.
Man zei: ‘zo, kat in ’t bakkie’, maar hij had een kat in de zak gekocht.
Toen de miljonairsdochter haar oog op hem liet vallen viel hij met z’n neus in de boter, want daar had hij wel oren naar.
Toen hij een pak op z’n duvel kreeg, werd hij des duivels.
Wat moest hij nu? Goede raad was duur en snelle raad doet zelden baat. Maar raad na daad komt te laat. Hij wist zich echt geen raad. Dus sloeg hij alle goede raad maar gewoon in de wind. Al wist hij niet uit welke hoek de wind waaide. Enzovoort enzovoort.

                 Volgende week geen stukje, dus ik wens iedereen hele fijne paasdagen.


Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Eén ei is geen ei….

  1. Wat zijn ze leuk en ontzettend knap dat je dit soort taal dingetjes kan verzinnen. Met veel plezier zitten lezen.
    groetjes Ghita

  2. Zakina zegt:

    Heerlijk dit, die taalkronkels van jou. Fijne Paasdagen kerel.

  3. Thérèse zegt:

    Wat knap van jou Tagrijn en reuze geestig. Heel fijne Paasdagen ook voor jou.

  4. Morgaine zegt:

    Whahahahaha het is weer Subliem bij elkaar gevonden Tagrijn! En ook voor jou een hele fijne Pasen!

    X

  5. Oh heerlijk weer hoe je het bij elkaar gezocht hebt, wat is Nederlands toch een raar taaltje eigenlijk he. Off topic, die film gaan ze zodra de rechten binnen zijn beschikbaar maken voor het grote publiek. Hij is echt heel leuk, een soort Alleman maar dan over Leiden.

  6. gewoonanneke zegt:

    Nou je hebt je aardig uitgeleefd, zitten hele leuke bij haha.. Fijne Paasdagen ook voor jou

  7. RenéSmurf zegt:

    Het is leven is smurfig als er gesmurfd wordt!

  8. Kakel zegt:

    “Toen hij een ton had gewonnen, had hij het niet meer”
    Dit vond ik de leukste. Ik zag het voor me en heb hard zitten lachen. Heel sadistisch, ik geef het toe. Jammer dat je een week overslaat, maar het is je gegund. Kun je extra inspiratie op doen.
    Dit blog is een succesnummer!

  9. Villasappho zegt:

    Lekker blogje wat is onze taal toch mooi.

  10. Suskeblogt zegt:

    mooi zulke taalkronkels. Sommigen zijn echt grappig.

  11. Marja zegt:

    Heerlijke taalkronkels. Je hebt wel twee keer de mantel uitgeveegd. 😉
    Fijne dagen, met of zonder ei.

  12. JasMien zegt:

    prachtig deze woordspelingen! deze vind ik de beste 🙂
    “Als iemand je een oor aannaait voel je je toch bij de neus genomen.”

  13. rietepietz zegt:

    Oh wat heb je er weer een heerlijke logje van gebrouwen. Ik hou ervan!
    Jij ook fijne Paasdagen , nou ja, dat wordt vast “een eitje”.

  14. Rob Alberts zegt:

    Met of zonder eieren, fijne Paasdagen.

    Zonnige groet,

  15. logbankje zegt:

    Valt dit onder dichterlijke vrijheden, of de levendige taal?
    Zo kreeg ik de vraag “wat was er eerder de kip of het ei”, donderdag is het antwoord te lezen. Hans

Je kunt hier reageren

