Koningsdag 2017 in Leiden

Een misschien wat vreemd begin voor een stukje over Koningsdag: veel mensen lijden aan bewaarzucht en dat staat in de meeste gevallen borg voor uit hun voegen barstende schuurtjes en zolders. De afvalcontainer is hun grootste vijand. Want overtollige zaken zomaar wegdoen kan niet: je weet maar nooit of je het niet nog eens nodig hebt of dat het misschien toch nog eens gemaakt kan worden. Dat laatste is natuurlijk als het broeden van een kip op een nest onvruchtbare eieren.
Maar dan, op een dag, koningsdag nadert, vinden ze dat het zo echt niet langer kan. Ze roepen er dan toch maar een kind of kleinkind bij: ‘Ga dat maar verkopen. Al het geld mag je houden.’ Natuurlijk wel na overwegen of het wellicht niet beter naar de kunst- en curiosamarkt kan. Maar opeens is er toch die doortastendheid: weg ermee.


Dus daar stonden al die kinderen afgelopen donderdag weer te koukleumen in hun te dunne oranje jasjes, hun onvoorstelbare hoeveelheid oude meuk uitgestald op wellicht nog oudere vloerkleedjes.


Gelukkig voor hen bestaat er behalve bewaarzucht ook nog zoiets als hebzucht. En dan kunnen ze met het zicht op al die uitgestalde koopwaar de verleiding niet weerstaan. Ze dingen af op een oud EP’tje van Pat Boone of een kromgetrokken pocket van John Irving: ‘Een euro? Mag vijftig cent ook?’ Ze weten het al: meestal mag dat ook.

Tevreden en trots gaan ze naar huis.
Toch maar voor een prikkie dat toch wel grappige vaasje, dat rare jasje of die oude halsketting gescoord. Al na een maand belandt dat dan allemaal in die kartonnen doos van Bol.com in de schuur. Handig dat ze die niet hebben weggedaan.

Het jaar erop gaat de kringloop verder. Want dan ligt die zelfde oude plaat, dat pulletje of dat boek weer op een ander kleedje te wachten op nieuwe hebzuchtige kopers.
Dat ging allemaal door me heen toen ik afgelopen donderdag in Leiden over de Hooglandse Kerkgracht en de Breestraat liep. Dit was een vrij lange inleiding om te zeggen dat ik ook nog wat foto’s heb gemaakt die je laten zien dat het ondanks het koude en soms ook natte weer, gezellig druk was.



Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur, Stad en land en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Koningsdag 2017 in Leiden

  1. Zakina zegt:

    Heerlijk geschreven 🙂 Ik zelf verzamel het hele jaar dingen door die we zouden kunnen verkopen en leg ik apart voor de schoolplein verkoop of Koningsdag. Dan hoeven we niet te zoeken als het zover is.

  2. Thérèse zegt:

    Ik denk dat het verhandelen van de ouwe troep niet meer zoveel oplevert door al die Kringloopwinkels. Mijn kleinkinderen hebben het beter bekeken en maken muziek: Mare dwarsfluit en Rein gitaar. Dat was een lucratieve bezigheid! .

  3. Morgaine zegt:

    Wat mij opvalt, misschien ligt dat wel aan mij, of de tijd, ik weet het niet, maar vroeger kon ik inderdaad nog weleens goed scoren op bijv. Suske en Wiske collectie uit breiden, tegenwoordig zie ik echt hele oude meuk aan boeken liggen van nog voor mijn tijd voor ik bestond liggen, whahahaha Konsalik en zo, dat ik denk, uhhhhhh

    Video recorders met afgeknipte draden en nog meer oude meuk, zelfs video banden dat ik denk.. uh?

    De andere kant, zo grappig, kwam ik twee prachtige grote flessen tegen, ik was bereid, ik vroeg naar de prijs, en ze vroeg er nog meer voor dan de Action doet, heb ik haar ook gezegd, dat is geen Koningsdag prijs! hahahaha 8 euro voor beiden, ik wilde er maar eentje, toen was het 5 euro… right!

    x

  4. klaproos zegt:

    je moet er wel van houden hé Tagrijn…
    ik doe er niet aan mee, niet meer moet ik zeggen, vroeger wel toen ik in Utrecht woonde, mijn god, wat een rotzooi:-)
    handig dat je aan het eind van markt alles mocht aten staan wat je niet wilde meenemen 🙂

  5. Dat zag er gezellig uit, het enige oranje dat ik die dag meekreeg, was in de trein (op weg naar mijn favoriete duingebied)….was daar ook een heel gezellige boel 🙂

  6. Corja zegt:

    Erg leuk blog, dit. Zowel de tekst als de foto’s. De kringloop van de kringloop. De bewaar- en hebzucht houden elkaar gaande.

  7. Wieneke zegt:

    Jaja, heel erg feestelijk altijd, Koningsdag. Kinderen horen naar mijn mening op een groot veld allerlei leuke spelletjes te spelen eventueel samen met hun ouders en niet bij een kleedje afgedankte rotzooi te zitten kleumen om een paar euro op te halen. Ik vind het maar een zielig gedoe.

  8. RenéSmurf zegt:

    Ik mag er altijd graag even over wandelen, en mijn ogen speuren, maar ditmaal was ik met de hond en hield hem in de gaten, Evengoed een mooi verslag van hetgeen Leiden betreft.

  9. Kakel zegt:

    The circle of life! Heb je die foto’s gezien, Tagrijn? Het Oranjezonnetje schijnt!
    Dit jaar de oude meuk overgeslagen. Ook wel eens lekker.
    Ik ben heel goed in dingen weggooien, des droefenis van mijn man.

  10. Villasappho zegt:

    Was in een groot dorp en ja het was een puinzooi. Alles voor de kids alsof ouders niets weg hoeven te doen.

  11. Suskeblogt zegt:

    Altijd leuk om zien zo’n standjes op een rommelmarkt. Ik blijf er weg zodat ik niet in de verleiding kom “rommel” te kopen. Toen mijn kinderen nog klein waren was dat anders. 🙂
    Toevallig zaterdag de zolder van mijn schoonmoeder helpen leegmaken.

  12. boomkruiper zegt:

    Heerlijke foto’s van de Leidse binnenstad Tagrijn. Alleen al voor Pat Boone zou ik de stad ingaan 😀

  13. rietepietz zegt:

    Je bent een scherp waarnemer Tagrijn. Dat “bewaar-gen”heb ik helaas ook wel een beetje maar….. ik val anderen niet met mijn rommel lastig en vul zelf niet aan tijdens de vrijmarkten want dáár loop ik met een grote boog omheen!

  14. Marja zegt:

    Je hebt het raak weten te verwoorden. Leuke foto’s ook.

  15. logbankje zegt:

    Emile heeft al gereageerd, leuke foto’s, zou Amersfoort kunnen zijn.
    Toen de kinderen klein waren, bewaarde we ook meer dan tegenwoordig.
    Zij zaten graag op de kleedjesmarkt. Hans

    Ot, Hier staan aardig wat liedjes met een datum: https://www.9lives.be/forum/archive/index.php/t-726764.html

  16. Heerlijk geschreven Tagrijn en ja wat lag er weer een hoop ouwe meuk. Als ik naar de foto’s ( oa de band) kijk moeten we elkaar bijna gekruist zijn. Ik liep rondom die tijd met burgemeester en Oranje vereniging ook daar rond 🙂

Je kunt hier reageren

