MORE: Modern Realisme in Gorssel

Sinds kort is in het Gelderse dorpje Gorssel in het vroegere gemeentehuis het museum MORE gevestigd. Het herbergt schilderijen die samen de grootste verzameling werken van modern realisme vormen. De verzameling is verworven door Hans Melcher en is grotendeels afkomstig uit de collectie van het museum van Dirk Scheringa.
Naast de vaste collectie waarin de kunst van onder andere de grote vijf van het neorealisme is te vinden (Willink, Koch, Hynckes, Ket en Schuhmacher) zijn er ook wisselende exposities.

Bij mijn bezoek was dat het werk van de Berlijnse kunstenaar Johannes Grützke (1937). Hierboven zijn bekende zelfportret en hieronder nog een aantal van zijn werken. Omdat WordPress heel goed is in het verwijderen van afbeeldingen met expliciet bloot (een schilderij van Rubens werd ooit om die reden van dit blog verwijderd) toon ik geen werken met fors uitgestalde mannelijke zaken. (Wie het werk van Lucien Freud kent, begrijpt wat ik bedoel.)



Tot slot nog een paar werken uit de vaste collectie.


Sal Meijer (1877-1965) die zeer detaillistische stadsgezichten schilderde. Hierboven Delft.


Jan Mankes – bomenrij


Wim Schuhmacher – vrouwenportret


Carel Willink: de zeppelin


Edgar Fernhout – portret van Charley Toorop

Deze expositie is nog tm 11 juni te zien. MK is geldig maar met toeslag van drie euro.

(De afbeeldingen hierboven zijn foto’s die ik in het museum van de werken heb gemaakt en met een fotobewerkingsprogramma ‘uit de lijst zijn gesneden.’ Daardoor komen sommige werken helaas wat flets over.)

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op MORE: Modern Realisme in Gorssel

  1. boomkruiper zegt:

    Heerlijk dat uitbundige van Grutzke, maar het verfijnde en dromerige werk van Jan Mankes steelt mijn hart. Ach waarom moest zoveel talent zo jong al sterven …

  2. Zusje zegt:

    Grützke is woensdag overleden las ik, 79 geworden.

    Groetjes, zusje

  3. Villasappho zegt:

    Wat een akelige schilderijen! Dit is duidelijk niet mijn style

  4. Kakel zegt:

    Ik houd van de variatie van de getoonde werken.
    Het tweede schilderij vind ik maar een rommeltje. Ik zou het niet kunnen evenaren, hoor.
    Delft vind ik heel mooi net zoals de zeppelin. De damesportretten trouwens ook.
    Idioot om een Rubens te verwijderen! Heeft vast een blinde stagiair gedaan…

  5. Thérèse zegt:

    Prachtige foto’s hoor Tagrijn. En zonder lijst vind ik veel beter. Het is ver weg, dacht ik, dit museum. De vaste collectie van Scheringa heb ik wel gezien een tijd geleden, toen het museum nog dicht bij ons was. Van sommige schilders houd ik niet zo van, bijvoorbeeld het werk van Willink, Charlie Toorop en Fernhout kan mij niet zo bekoren. Sal Meijer heb ik in het Joods Historisch Museum gezien. Van zijn huizen met al die steentjes word je een beetje gek (sorry Sal) maar wat maakt hij aparte poezenschilderijen, prachtig. De anderen zou ik graag zien; misschien als ik in de buurt kom, maar het duurt niet zo lang meer, zag ik. Een mooie reportage, Tagrijn.

  6. klaproos zegt:

    Fantastische serie Tagrijn, bijzonder ook, mooi om daar live voor te staan denk ik, geen problemen met fotograferen in het museum zelf?? sommige doen daar zo moeilijk over

  7. RenéSmurf zegt:

    ja, je moet er van houden. Leuk om zo online even te zien, dat wel.

  8. Belachelijk wat ze zo nu en dan verwijderen. Zitten mooie schilderijen tussen. Ben je trouwens zaterdagmiddag naar ons nieuwe schilderijtje van Van Doesburg gaan kijken. Kost maar 1,9 miljoen voor de helft zou ik het ook wel gemaakt hebben hoor 🙂

  9. Suskeblogt zegt:

    Een stroming en kunstenaars die ik niet ken. Wel leuke schilderijen.

  10. rietepietz zegt:

    Het één nog mooier dan het ander, een tentoonstelling die me zéker de moeite waard lijkt.

  11. Jokezelf zegt:

    Prachtig! Ik wil ook nog gaan. Moet ik wel opschieten 😉

  12. Marja zegt:

    Ik vind het heel knap werk, maar wij zijn zo ouderwets dat hier alleen maar landschappen op oude wijze aan de muur hangen.

  13. Nee…. een Rubens… dat is toch vreemd. Dat is cultuur, daar hebben die wordgasten duidelijk niets mee te maken.

    Love As Alwyas
    Di Mario

  14. logbankje zegt:

    Lijkt facebook wel, daar verwijderd men ook maar iets wat naar bloot riekt, maar niet hun eigen advertenties.
    Ken het werk van Lucian Freud niet, maar vind hem wel heel realistisch schilderen. Hans

  15. Rob Alberts zegt:

    Een Rubens verwijderen?
    Wat een zotternij.

    Verbaasde groet,

  16. Rob Alberts zegt:

    Een Rubens verwijderen?
    Wat een zotternij.

    Verbaasde groet,

Je kunt hier reageren

