Een slaapverwekkende zwerftocht


Vandaag nodig ik je uit voor een slaapverwekkende zwerftocht door ons land waarbij je je wandelschoenen niet aan maar uit moet trekken. Het is een medicijn dat niet in het pakket van je zorgverzekeraar is opgenomen maar ook niet je voorraadje melatonine aantast. Het is een gratis remedie tegen slapeloosheid. Niet dat ik er zelf veel last van heb. Vroeger dacht ik altijd: ‘Later, als ik groot ben, kan ik lekker de hele nacht in bed liggen lezen.’ Want waarom je tijd verdoen in bed als je ook kunt verliezen in de spannendste avonturen. Toch is dat er nooit van gekomen. Ik ga nu meestal ergens in de kleine uurtjes naar bed en val dan bijna altijd snel in slaap. Maar lukt het eens een keer niet dan maak ik gebruik van de hiervoor genoemde remedie en echt, dat werkt als een speer. In ieder geval beter dan het beroemde schaapjes tellen. Want bij mij struikelde er dan altijd een over een hekje en dan buitelde de hele kudde eroverheen. Echt weer iets voor mij om net de domste kudde uit te zoeken. ‘Kun je dat ook al niet?’, brieste de herder dan. Maar ja, ik had mijn ogen dicht, bovendien een lichte vorm van nachtblindheid en kon het dus niet zo goed meer zien allemaal. De herder was helaas nooit gevoelig voor die argumenten en trok verder over de grote stille heide. Ik moest dus iets anders bedenken om in slaap te vallen.
Vroeger was er op de radio een spelletje dat, dacht ik, Haak In heette en waarbij je de laatste letters (minimaal twee) van een woord moest gebruiken als begin van een volgend woord. De kunst was zo ver mogelijk te komen. Dus: weblog, logboek, boekomslag, slagroom, roomkaas enzovoort. Maar veel uitdagender en lastiger  is natuurlijk om een onderwerp te kiezen, bijvoorbeeld Nederlandse plaatsnamen.
Laten we dat eens proberen. Je kunt natuurlijk beginnen met de plaats die je zelf wilt, maar bij Alkmaar begon de victorie dus die stad nemen we vandaag maar eens als startpunt. We proberen zo ver mogelijk te komen en twee keer dezelfde plaats mag niet. Daar gaan we. Alkmaar – Aarlanderveen – Veendam – Amsterdam – Damwoude – Oude Pekela – Laren – Renswoude – Woudenberg – Bergen – Gennep – Epen – Enkhuizen -Enschede -Denekamp – Kampen – ….. enzovoort. Slaap je al bijna? Prima, zie je wel dat het werkt!
Waarschuwing: wie wil beginnen met Tuitjenhorn (je weet maar nooit) of Maastricht valt niet in slaap maar komt van een koude kermis thuis.


Rectificatie: Vorige week schreef ik dat WordPress afbeeldingen die naar hun mening aanstootgevend zijn, verwijderde. Dit wordt echter niet door WordPress gedaan, maar door Photobucket.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Diversen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Een slaapverwekkende zwerftocht

  1. boomkruiper zegt:

    Na een start in de provincie Groningen met Doodstil of Slaperstil kom ik de provinciale grens niet meer over snurk, snurk 😀

  2. Weer een leuk staaltje toveren met woorden, ik vind het knap hoor, probeerde net zelf na de “roomkaas”verder te gaan…..maar kwam na twee woorden al niet verder.. 🙂
    of ik hiermee in slaap val, denk dat ik beter schaapjes kan tellen..

  3. Kakel zegt:

    Van Luns – secretaris-generaal van de NAVO – weet ik dat hij alle landen van de wereld op alfabetische volgorde ging opnoemen als hij niet kon slapen. Bij de Q liep hij vaak vast en twijfelde hij om op te staan om het op te zoeken of te blijven liggen en verder te gaan met de R.
    Wat een gewoontes mensen al niet ontwikkelen. Bij mij helpt gewoon helemaal niets!
    Dat je na Tuitjenhorn vastloopt, doet me deugd. Wat een naam (-:

  4. Morgaine zegt:

    dit zijn hier eerder leuke woordpellen voor een lange auto rit, dat is lang geleden, hahahaha ik lees wel in bed, is toch vruchtbaarder 😉

    X

  5. klaproos zegt:

    prachtig tagrijn, je kunt mij nooit vervelen:-)
    heerlijk en slapen doe ik nu ook weer redelijk… lekker hé..

  6. gewoonanneke zegt:

    Ik was na 3 al vertrokken haha. De enkele keer dat ik niet kan slapen ga ik altijd liggen denken wat ik zou doen als ik de staatsloterij zou winnen. Dan slaap ik ook zo…

  7. RenéSmurf zegt:

    Ik heb er gelukkig nooit problemen mee, maar het is leuk om te vermaken, dat zeker.

  8. Gelukkig val ik meestal snel in slaap, ik heb alleen meer moeite met wakker worden 🙂

  9. Thérèse zegt:

    Ik las toevallig dat Grützke net overleden was. Over de eventuele slapeloosheid: ik ga ook nogal laat naar bed en slaap dan tamelijk snel. Wel heb ik dat soort dingen eens gedaan als ik niet kon slapen, maar ik werd er juist nog méér wakker van; dat was mijn indruk in elk geval. Maar toch bedankt voor de tip. Je weet maar noit.

  10. Ik word er al moe van als ik het zo lees… ik ga zo maar eens mijn bed in.

    Love As Always
    Di Mario

  11. Suskeblogt zegt:

    Ik val meestal meteen in slaap, maar toch bedankt voor deze tips. Je weet nooit of ik ze ooit kan gebruiken.

  12. rietepietz zegt:

    Met aardrijkskundige namen kom ik niet zo ver maar ik doe het wel eens anders, met spreekwoorden . Waarbij er dus steeds één woord uit het vorige spreekwoord moet zitten en de lidwoorden tellen dan natuurlijk niet mee. Dus….. eigen haard is goud waard…… het is niet alles goud dat er blinkt enz…. werkt óók!

  13. logbankje zegt:

    Dat spelletje “Haak In” ken ik nog wel, zo deden mijn broer en ook wel rekensommetjes.
    Waarom beheer je trouwens niet je foto’s op je weblog? Hans

Je kunt hier reageren

