Honderd jaar De Stijl

Door alle aandacht via pers en tv kan het je bijna niet zijn ontgaan: De Stijl werd een eeuw geleden opgericht. Aanvankelijk werd er wat schouderophalend op deze internationale kunstbeweging gereageerd. Wat een onzin al die meetkundige figuren in simpele kleuren. Maar al snel won deze frisse wind toch terrein, niet alleen in kunstuitingen maar ook en vooral in de industrie. Kunstenaars als Mondriaan, Rietveld (zijn beroemde stoel), Van Doesburg en Van der Leck werden internationaal erkend als grootheden. Omdat Leiden de geboorteplek is van deze beweging (hier richtte Mondriaan en Van Doesburg het blad De Stijl op) pakt de stad dit jaar groot uit met een bijlage van twaalf pagina’s in alle grote landelijke dagbladen met de titel Leiden viert De Stijl.
Al is er tot dusver nog niet veel van de Stijl te zien in de stad. Het omslag van het eerste nummer van het blad De Stijl is aangebracht in de bestrating van het Kort Galgewater tegenover het huis van Van Doesburg en sinds een aantal jaren staat het kantoor van verzekeraar Achmea op het Stationsplein.



Maar de door Van Doesburg voor Leiden ontworpen fontein is pas vanaf 23 september op de kruising Morssingel/Stationsplein, te zien. De oude meelfabriek zou in Mondriaanstijl worden overgeschilderd, maar toen ik op Hemelvaartsdag toevallig over de Zijlsingel fietste, zag ik daar nog steeds alleen de twee kwadraten van Lissitsky.

Veel winkels in Leiden hebben hun etalages al aangepast met de Stijlfiguren. Het boekenantiquariaat Klikspaan aan de Nieuwstraat haalden zijn Stijlboeken uit de kast en zette ze voor het raam.


Sinds 18 mei is op de Hooglandse Kerkgracht de openluchttentoonstelling Raakvlakken te zien. Een aantal jonge kunstenaars hebben opdracht gekregen een kunstwerk te ontwerpen dat raakvlakken toont met De Stijl.  Ik ben er dus gaan kijken. Ook een aantal Japanse jongeren liep er, gewapend met fototoestellen, rond te kijken. Af en toe luid schaterend en schouderophalend en mij een plaatsvervangend schaamtegevoel bezorgend.
Toch laat ik een aantal van deze kunstwerken zien. Vaak vond ik de relatie met De Stijl niet, soms was het overduidelijk. Slechts enkele werken konden me echt een beetje boeien. Al bekruipt me dan toch vaak een schuldgevoel, want ach, ze hebben toch hun best erop gedaan. Als het maar met geestdrift is gemaakt.
En over mooi en lelijk valt te twisten. Ik plaats er hieronder een aantal. Oordeel zelf.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Honderd jaar De Stijl

  1. Het is niet mijn stijl, maar leuk dat je al deze stads kunst hier laat zien. Een aantal ken ik wel en vallen ook wel op, maar lang niet alles. Wat mij wel op viel is dat bij veel gebouwen de ramen nu beplakt zijn met rood-geel en blauw….

    groetjes Ghita

  2. Leo Bol zegt:

    Nee, ook voor mij, knudde Rommel, die mensen weten niet wat kust is.

  3. Thérèse zegt:

    Ik vind het wel de moeite; het moet natuurlijk ook weer niet te veel op de Stijl gaan lijken. En ook een goed initiatief van de gemeente Leiden.
    Jammer dat bijna niemand hier het kan waarderen.

  4. Villasappho zegt:

    Ik zou er niet voor afgestapt zijn;) Die gebouwen heb ik al eerder gezien en vind ik wel leuk. Had er alleen geen kunst in gezien.

  5. gewoonanneke zegt:

    Nou ja het kan altijd nog ergens geplaatst worden als speeltoestellen. Heb ooit tegenover een lid van een kunstcommissie gezegd dat ik een kunstwerk niet mooi vond. Ik begreep het niet zei ze toen en dat wilde ik maar zo houden.

  6. Zakina zegt:

    Vreselijke stijl dit. Dan doen ze het in Den Haag leuker. Terwijl Leiden vaak zoveel leukere dingen doet. Misschien doen ze het de rest van het jaar nog beter.

  7. klaproos zegt:

    oh jee Tagrijn, nee dit is niet my cup a tea…. ik kan er weinig moois in ontdekken, het is zó gezocht.. al hebben de mensen er hard aan gewerkt, sorry… ik wil het niet in mijn tuin hebben 🙂

  8. Vanaf vrijdag is er de hele zomer ook een openluchttentoonstelling over de Stijl op het Pieterskerkplein in Leiden.

  9. RenéSmurf zegt:

    ja, zoals met alles altijd, smaken verschillen! En ik vind het wel leuk hoor, al die variatie.

  10. logbankje zegt:

    Leiden is net als veel steden cultureel goed bezig, menig kunstenaar krijgt er een plekje.
    Geeft wel fleur aan een stad en trekt ook weer toeristen. Hans

  11. Thérèse zegt:

    Ik ga het even laten bezinken, Tagrijn. Het lijkt mij ook heel lastig om iets te ontwerpen dat raakvlakken vertoont met de Stijl.We leven (behalve een heleboel lezers hier) al zo lang met deze kunst; het is inmiddels -althans sommige aspecten ervan- al zo gewoon geworden. Maar zoals ik zei: ik kom erop terug.

  12. willy zegt:

    “De Stijl “..tot voor kort kende ik dit niet
    maar ook in Vlaanderen wordt daar heel wat publiciteit voor gemaakt…
    het werk op de derde laatste foto spreekt me het meest aan

    groeten

  13. boomkruiper zegt:

    Ben niet meteen dolenthousiast van dit buitengebeuren als ik eerlijk ben. Ben dan ook meer het type van “In Stijl’ 😀

  14. Morgaine zegt:

    Nog nooit van gehoord De Stijl.. noch gezien op tv of van gehoord :O Het is dat jij er nu over vertelt, hahaha

    X

  15. Kakel zegt:

    Aan mij is deze stijl niet besteed, ongeacht hoe hard de kunstenaars eraan gewerkt hebben. Ik vind het zelfs zonde dat de kunst buiten staat. Het ontsiert de gebouwen. De bestrating is wel mooi!

  16. rietepietz zegt:

    Den Haag was er juist al heel snel bij, tot vervelends toe overal “de stijl”.
    Het is niet echt mijn stijl, al zit er wel eens iets tussen dat aanspreekt. In ieder geval niet als mijn definitie van “kunst.” Uiteindelijk kan iedereen met veel geduld en een goede liniaal een soort “victory bookie bookie” maken , met jouw schilderijen zou het me niet eens lukken iets te maken dat er op lijkt, en over Rembrandt hebben we het dan maar niet eens.. Nou ja, ik ben dan ook maar een kunstbarbaar.

  17. Suskeblogt zegt:

    Mij spreekt het niet aan. Het laat me eerder onverschillig.

  18. zo op zijn tijd heeft het wel iets. Er zitten mooie dingen tussen, maar ik zou het thuis niet willen hebben.

    Love As Always
    Di Mario

  19. Marja zegt:

    Mag ik het eerlijk zeggen? Ik vind het vreselijk.

Je kunt hier reageren

