De Stijl in Openluchtmuseum De Lakenhal

Evenals veel voorbijgangers waren er maar weinig lezers die enthousiast konden worden over de op de Stijlgroep geïnspireerde beelden op de Hooglandse Kerkgracht in Leiden die twee weken geleden op dit weblog stonden. Voor deze beelden had de gemeente een aantal jonge kunstenaars uitgenodigd een op De Stijl geïnspireerd werk te maken.

Stedelijk Museum De Lakenhal heeft het totaal anders aangepakt. Wegens verbouwing zal dit museum geruime tijd zijn gesloten, maar men meende toch niet te kunnen voorbijgaan aan het Stijljaar. Dus dan maar in de open lucht.

In de jaren 1917 tot 1931 zorgde De Stijl voor een radicale verandering die overal in de wereld in vele vormen tot uiting zou komen. Zowel in de industrie als in de architectuur zorgde De Stijl voor een nieuw uiterlijk in gebouwen, meubels, kleding en reclame. Zonder het te beseffen had iedereen op een gegeven moment wel iets van de Stijl in huis. Zo ontstond een wereldwijd netwerk van deze kunstenaars. De Leidse Lakenhal verzamelde twintig van deze kunstwerken uit alle windstreken van de wereld. Ze zijn nu te zien op het prachtige Pieterskerkhof in Leiden. Een plein vol geometrische figuren en niet uitsluitend in de drie primaire kleuren.

De gratis toegankelijke expositie ‘100 jaar na De Stijl’ is nog tot en met 27 augustus te zien.


.

Loop je daarna de Muskadelsteeg door dan kom je op het Gerecht. Met het oude Gravensteen als achtergrond is hier een maquette nagebouwd van Theo van Doesburgh.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op De Stijl in Openluchtmuseum De Lakenhal

  1. Wat grappig om zo de kunst ‘buiten’ te zetten. Leuk blog!

  2. boomkruiper zegt:

    De Lakenhal maakt weer veel goed in Leiden 🙂 Ben benieuwd hoe het uit de renovatie gaat komen. Leuk dat je ook wat mensen mee hebt gepakt op de foto zodat we een idee krijgen hoe groot de blok-kunstwerken zijn.

  3. Thérèse zegt:

    Zeker de moeite om deze tentoonstelling te gaan bekijken, maar …of het ervan komt? Het is voor mij nogal ver. Maar wie weet? Ik vind het ook zeker belangrijk dat er aandacht aan besteed wordt, omdat dit alles, de Stijl dus, tot op de huidige dag merkbaar is, zoals jij zegt in allerlei facetten. Hoe zou de wereld eruit zien als dit er NIET geweest was? Dat vraag ik mij wel eens af.
    IK heb nog twee vraagjes, Tagrijn. Heeft de lakenhal deze kunstwerken in bruikleen van andere musea? En zou het vandaalbestendig zijn?? Want zo in de open lucht…? Het is wel een prachtig gezicht, al die kleurige objecten tegen de achtergrond van oud Leiden. De tegenstelling kan niet groter zijn en dat is precies de idee, denk ik dan, van De Stijl.

  4. Ik vind de tentoonstelling op het Pieterskerkplein ook mooier dan op de Hooglandsekerkgracht, maar weet dat er Gelukkig ook mensen zijn die dit net andersom vinden.

  5. Villasappho zegt:

    Dit staat me meer aan. Leuke wandjes voor een fotoshoot

  6. RenéSmurf zegt:

    ja, dat is weer echt kunst he, weer iets wat nooit eerder was en men denkt dan dat het beter kan. En dan werkt verwonderen toch beter dan ergeren.

  7. Kakel zegt:

    Van de eerste foto krijg ik schele ogen, dus ik ben snel verder gescrold.
    Foto twee vind ik oerlelijk. Nou ja, het “kunst”werk op de foto dan.
    Dat mooie oude Gravensteen…zetten ze er zo’n lelijk blok voor… Maar goed dat ik de minister van kunst en cultuur niet ben (-: Het zou een saaie boel worden.

  8. rietepietz zegt:

    Het kunstwerk op de eerste foto heeft wel iets en tja…. de rest , je kent me, geef me een liniaal en paar potten verf en dan maar hopen dat ik geduld genoeg heb om netjes te werken.

  9. willy zegt:

    toegankelijke kunst voor iedereen lijkt me….

    knappe foto’s

    prettige dag

  10. Suskeblogt zegt:

    Altijd leuk om kunst in openbare plaatsen te integreren. Of je er nu van houd of niet maakt niets uit. Je kan er niet omheen. Interressante log in ieder geval.

  11. klaproos zegt:

    ’t valt ook niet mee, om voor sommige wat j e noemt kunst warm te lopen tagrijn…

  12. Die laatste vind ik echt wel iets speciaals. Ik zag bij ons in het museum ook iets met stijl. Misschien moet ik er toch eens tijd voor vrij maken.

    Love As Always
    Di Mario

  13. Corja zegt:

    Leuk blog hoor, daar niet van. Een goed en duidelijk foto-verslag. Maar ik vind het allemaal een beetje te bedacht. De Stijl was een beweging, een reactie. En zo krijg je het niet meer, tegenwoordig. Alleen in krakkemikkig ‘Nederlands’ op twitter of facebook. Waarom moet dat er honderd jaar later weer met de haren bijgesleept worden, vraag ik me af.
    Waar ik wel aangenaam door verrast was, is de tentoonstelling: Casa Romana in Het RMO. Zeer bijzondere opstelling. Ik vind het een aanrader! Zou je beslist een blogje aan kunnen wijden.
    En in Het Stedelijk in Amsterdam verraste Chris Beekman, als afvallige van De Stijl mij enorm. Ook een aanrader.

  14. logbankje zegt:

    Elk jaar wordt Leiden opgesierd met kunst die voor iedereen toegankelijk is, vind het een leuk project. Hans

  15. Morgaine zegt:

    Hier zitten zeker kunstenaars bij door wie ik mij laat inspireren, in de jaren ’80 al in mijn agenda’s hahahaha

    X

  16. Rob Alberts zegt:

    Mooie sfeerfoto’s

    Vriendelijke groet,

Je kunt hier reageren

