Cabomba


Na de zoveelste fotosafari door eigen stad streek ik een paar dagen geleden neer op een van de weinige vrije stoelen op een bootterras in de Nieuwe Rijn. Een vlotte bediening zorgde ervoor dat ik al snel iets te drinken kreeg.
Ik besloot net wat foto’s te gaan bekijken en keek op het schermpje van het toestel toen een doffe plof op de stoel tegenover mij verraadde dat er iemand ongevraagd tegenover me was gaan zitten. Niet vreemd, want er waren geen andere vrije plekken meer.
Doorgaans klinkt er dan een ‘goedenmiddag, vindt u het goed dat ik hier ook even ga zitten’, maar deze man introduceerde zich met: ‘u mag wel uitkijken’.
Ik keek hem vragend aan. ‘Ja’, vervolgde hij, ‘want u zit zo dicht op het randje van de boot. En tja, als u in de plomp valt…’
‘Dan word ik nat’, vulde ik aan.
‘Dat is echt het ergste nog niet, meneer. Maar daar dreigt de cabomba…’ Hij keek erbij of hij hoopte dat dit zo snel mogelijk zou gebeuren. Maar och, de cabomba. En wat dan nog?
‘U weet hopelijk toch wel wat dat is, hè?’
Ik wist het niet, maar wilde dat liever niet laten merken, want ik had geen trek in de wijsneuzerige uitlegdrift van de man. Zo’n figuur die het van groot belang vindt dat hij op deze wereld aanwezig is. Maar: ‘Dat weet je niet hè?’
Oei, de tutoyeertour, nu uitkijken… ‘Kijk, de cabomba is een waterplant en niet zo’n minkukeltje uit een aquarium van Stol hier tegenover, maar echt een joekel. Met lange, gevaarlijke groene slijmerige tentakels en die trekken je zo naar de bodem van de Rijn. En dan kun je misschien nog net dag zeggen met je handje, maar dat kan niemand zien. Zou toch zonde zijn’.
Het klonk onheilspellend en even zag ik het beeld voor me dat die groene grijpers me langzaam naar beneden trokken, terwijl de mensen op de boot luid lachend toekeken, dachten dat ik een kunstje deed en dat ik straks ongetwijfeld met de pet zou rond gaan. Maar ik vermande me en zocht naar het juiste weerwoord. Helaas, hij was me voor.
‘En wat zo vreemd is: die Wilders verzet zich tegen de komst van vluchtelingen uit allerlei Verweggistannen, maar over die cabomba die weet ik veel waar vandaan komt, zegt ie niks. Exoten noemen ze dat. Wist u niet, hè? Stond van de week nog in de krant: gevaar cabomba wordt onderschat. Zulke vreemdelingen mogen allemaal maar vrij ons land binnenkomen. Ben je hier wel eens het Van der Werffpark in gelopen? Honderden halsbandparkieten. Komen uit de Himalaya. Rare schildpadden, tijgermuggen en niet te vergeten de rode waternavel. Mag allemaal maar ons land in. Welja, jongens, sinterklaasje kom maar binnen met je knecht. Want we zijn immers een gastvrij land.  Zo is ons regeringsbeleid. En die cabomba en dat andere tuig, grote bedreigingen voor onze samenleving,  laten ze met rust. Zo wordt ons land straks overgenomen, niet door robots maar door waterplanten. Let op mijn woorden’.
‘Wie had dat ooit kunnen denken’, zei ik. Ik wenkte de bediening en rekende af. Toen ik terug naar huis liep, bedacht ik me opeens dat een kabinetsformatie best wel eens zou kunnen stuklopen op de cabombabestrijding. Want dat zou Klaver nooit kunnen uitleggen aan zijn achterban.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Stad en land en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Cabomba

  1. gewoonanneke zegt:

    Ik heb deze week nog een emmer cabomba uit mijn vijver verwijderd……haha het zijn trouwens wel goeie zuurstofplanten voor de vijver onmisbaar maar ze woekeren wel als een gek. Tja die formatie ze zullen eerst nog wel op reces gaan dus zo rond de kerstmis verwacht ik wel dat het klaar is. Maar houdt moed ik hoorde pas een Belg waar het een keer bijna een jaar geduurd heeft en in die tijd dat er geen regering was boerde het land juist heel goed. Dat zeg wel wat natuurlijk……

  2. Suskeblogt zegt:

    Een Cabomba als eerste minister, ik zie het al voor me.

  3. willy zegt:

    de woekerende Cabomba….
    ik wist niet eens dat die bestond…
    maar voortaan kijk ik er wel voor uit..

    groeten

  4. Je gaat toch wel makkelijk voorbij aan de Cabomba. Ik heb begrepen dat Amsterdam bij ons Cabomba planten komt halen om hun toeristenoverschot te reguleren. Plantjes de gracht in , toeristen er achteraan en probleem opgelost. 🙂

  5. RenéSmurf zegt:

    Angst is altijd een slechte raadgever, onwetendheid kan soms beter zijn. Maar ja, dingen lopen zoals ze gaan. En hoe de wereld hoort, niemand die dat echt weet, de natuur, waar de mens ook onderdeel van uitmaakt is altijd al in de war geweest, dat hoort zo.

  6. Thérèse zegt:

    Arme Tagrijn, zit je daar net lekker, komt er zo’n pedante kwast tegenover je zitten en als hij nu zijn mond nog hield, maar nee, hoor. Troost je, het kan geen echte bioloog zijn; die zijn niet zo spraakzaam óf ze kunnen juist leuk vertellen. Maak je maar geen zorg, hoor.

  7. klaproos zegt:

    Ohoh Tagrijn, jaha.. da’s een hele les, ik wist zelfs van het betsaan niet af, weer wat geleerd:-)

  8. Wieneke zegt:

    Jij bent een beetje bang van dit soort meneren, he? 🙂 Gauw afrekenen en wegwezen, terwijl je zoveel van zo iemand kunt leren….. tsssss 🙂 Gemiste kans!

  9. rietepietz zegt:

    De Cabomba, bijna net zo erg als klaver, en helaas is het klavertje vier, dat zoveel geluk zou brengen, nérgens te vinden. Waarschijnlijk helemaal overwoekerd met Cabomba.
    Misschien een onbeschaafde man, maar waarschijnlijk is er gewoon een klein steekje los bij die meneer, je hebt wel meer mensen die te pas en te onpas hun angsten hardop ventileren omdat ze zich niet gehoord voelen.

  10. logbankje zegt:

    Normaal vraag je altijd even of de plek vrij is, gewoon normaal gedrag.
    Maar als jij op het randje zit, zit hij er ook niet ver vanaf.
    Tja, moet je met cabomba en hem? Hans

  11. Cabomba caroliniana is verboden, de rest in principe niet, maar deze wordt niet meer in de handel aangeboden. Al even en dat is jammer dat wij het zo ver hebben kunnen brengen. Hoe vaak ik niet mensen hoor, dan gooi ik het wel in natuur…. Het overleeft daar misschien wel, maar hoort daar niet.

    Love As Always
    Di Mario

  12. Marja zegt:

    Wat een vreselijk irritante kerel. Toch weer iets geleerd over de woekerende Cabomba.

  13. Corja zegt:

    Soms heb je enorm leuke gesprekken met onbekenden, maar dit is alleen maar opdringerig. Dat soort mensen is altijd op zoek naar slachtoffers om hun ‘kennis’ te kunnen ventileren. Jammer.
    De berenklauw moet ook bestreden worden en de tijgermug. En zo is er vast nog wel meer flora en fauna wat hier niet thuis hoort. En inderdaad, het zou Klaver (Trifolium ochroleucon) best moeite kosten om hier uit te komen….

  14. Rob Alberts zegt:

    Dat weinigen dit verhaal maar lezen.
    Die formatie loopt al moeizaam genoeg …..

    Bezorgde groet,

Je kunt hier reageren

