Leiden weer groots ontzet

Op 2 en 3 oktober vierde Leiden weer uitbundig dat de Spanjaarden, die de stad tijdens de Tachtigjarige oorlog uithongerden, de schans bij Lammen in 1574 hals over kop verlieten uit angst voor de naderende watergeuzen en het stijgende water. Leiden dankte God, maar vooral de watergeuzen die voor de hongerige bevolking haring en wittebrood meebrachten. Nog ieder jaar wordt ’s morgens in de Waag gratis haring en wittebrood uitgedeeld. Nu niet aan de hongerigen maar aan iedere Leidenaar die van traditie houdt.

Een van de vaste onderdelen van de festiviteiten is de optocht. Het is een enorme prestatie van de Drie Octobervereeniging hiervoor ieder jaar weer een ander thema te bedenken. Dit jaar was de titel Parade Royale, een bonte stoet met fraai uitgedoste mensen en voertuigen die tal van beroemde parades en optochten uitbeeldden. Zo kwam binnen anderhalf uur het bloemencorso voorbij, het carnaval uit Venetië, de militaire parade, de Amsterdamse Canalparade, de Disney parade uit Disneyland, het carnaval van Rio, de Brabantse Carnavalsoptocht en de een eeuw geleden niet onomstreden balletvoorstelling Parade uit Parijs. Hieronder een fotoimpressie van een bijzonder geslaagde optocht.

De kermis was ook dit jaar weer druk en duur, maar dat mocht de pret niet drukken. Wanneer het geld op is, ga je gewoon even in de rij om wat geld uit de muur te halen.

Druk was het niet alleen op de kermis maar ook in de oude binnenstad. Evenals in de rest van het centrum waar men weer de handen vol had de zich langzaam voortbewegende menigte met behulp van borden met oplichtende mededelingen boven de straten in goede banen te leiden. Maar vanaf de grote taptoe die op 2 oktober ’s avonds al door de straten trekt en de reveille om 7 uur ’s morgens tot het vuurwerk om half twaalf ’s avonds waren er gelukkig maar weinig incidenten. De stad kan weer terugkijken op een meer dan geslaagd feest, waaraan de weergoden op een enkel buitje in de ochtenduren na, van harte meewerkten.

NB Dit was na een paar weken eindelijk weer een stukje. Met het hercoderen van de duizenden foto’s op mijn weblog vanaf april 2006 ben ik nu gevorderd tot eind maart 2010. Vier jaar hersteld dus. Nog even doorbijten dus…

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur, Stad en land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Leiden weer groots ontzet

  1. Thérèse zegt:

    O sorry Tagrijn. Ik dacht dat ik hier lang geleden al op gereageerd had, Maar nee, zie ik. Heel mooie serie Tagrijn. Maar dat zijn we wel gewend van jou.
    Ik kan mij voorstellen dat dat gedoe met die foto’s veel van jouw plezier in deze verpest. Heb je nog lang te gaan om alles weer boven water te halen?

  2. boomkruiper zegt:

    En Tagrijn is met zijn jaarlijkse sfeer-serie inmiddels ook onderdeel van die traditie geworden. Bravo! Niet hongerig naar de haring en het wittebrood maar … naar beelden 🙂

  3. Zakina zegt:

    Ziet er super leuk uit en nu ik elk jaar Bommen Berend in Groningen vier en dan dit zie, denk ik dat ik tzt toch maar eens Leids Ontzet moet komen vieren 🙂 Misschien leuk als C tiener is ofzo.

    Wat een werk met je foto’s her-coderen.

  4. Kakel zegt:

    Ik vond je al zo stil…Dus dáár was je mee bezig. Achterstallig “onderhoud.”
    Sinds ik jouw blog en dat van Leidse Glibber lees, begin ik zelf ook al uit te kijken naar jullie oktoberfeest. Die derde foto is mooi! En die van de narren. Die had ik bij Glibber ook gezien maar de kostuums blijven me verwonderen. Zoveel mensen en al die aandacht voor de kleinste details… Genoten van je foto’s!

  5. Morgaine zegt:

    Ken jij Gadies.com nog? Zij heeft een heel filmpje staan een vlog over deze dag 😀 Erg leuk om te zien, ze is gestart in de vroege ochtend met het zingen van…

    X

  6. RenéSmurf zegt:

    ja, dat is weer een groot feest en zo blijft de geschiedenis levend. Mooi verslag van een mooi festijn!

  7. Suskeblogt zegt:

    Een mooie fotoreeks heb je ons voorgeschoteld. Ik wou dat ik er eens bij kon zijn. Wel beetje ver weg.

  8. klaproos zegt:

    Het ziet er in ieder geval were héél erg feestelijk uit Tagrijn,

  9. Willy zegt:

    het feest der feesten..in Leiden

    knappe impressie bracht je hier

    nog succes bij de laatste foto’s

    groeten

  10. Villasappho zegt:

    Ik had je al gemist wat een ellende met die foto’s. Leuke fotoserie moet toch eens naar Leiden om dit live te aanschouwen.

  11. rietepietz zegt:

    Je hebt er een mooi en compleet overzicht van gemaakt., zéker de moeite waar om even tussen de herstelwerkzaamheden uit te knijpen;-)

  12. Rob Alberts zegt:

    Mooie foto’s!
    Succes met het verder sorteren van je archief.

    Vriendelijke groet,

  13. gewoonanneke zegt:

    Wat hebben ze er veel werk van gemaakt zeg…… toch eens een keer gaan kijken. Toevallig was het afgelopen week ergens een quizvraag en natuurlijk na het lezen van jouw blogs wist ik meteen het antwoord. Leiden……

  14. Elk jaar zie ik dit en elk jaar kan ik er geen genoeg van krijgen.

    Love As Always
    Di Mario o

  15. logbankje zegt:

    Het is elk jaar weer een grote happening, echt een feest waar de Leidenaren nar uitzien.
    succes met de laatste foto’s. Hans

Je kunt hier reageren

