A…E…I…O…U…

 Toen Tagrijn deze week zijn logje schreef over de Sequoiahof, viel hem plotseling iets merkwaardigs op. Kijk goed: SEQUOIA…
Een woord van zeven letters, waarin alle klinkers van het alfabet een keer voorkomen: a, e, i, o, u en maar twee medeklinkers.
Tagrijn was opeens wel heel erg benieuwd of er nog meer van deze korte woorden in het Nederlands voorkwamen. Alsof hij niets beters te doen heeft…
Als je je dat vroeger afvroeg, zat er niets anders op dan de hele dikke Van Dale van voren naar achteren doorbladeren. Daar beginnen we dus niet meer aan. Tegenwoordig kan dat veel eenvoudiger. Met het invoegen van * en/of ? en een grappig stukje software dat eigenlijk thuishoort in de sfeer van de puzzelboeken, kom je een heel eind. Voorwaarde is wel dat de woorden in de Van Dale voorkomen. Met Van Dale op je pc, kom je trouwens ook een heel eind met deze speurtocht.
Dus eerst maar eens zien wat het kortste woord is waarin de klinkers op de goede volgorde staan. Dat blijkt LATEIHOUT te zijn. Vier medeklinkers in plaats van twee. Maar wel negen letters.
Met zeven letters werd alleen nog DOUARIE gevonden.Voor zover na te gaan zijn er dus maar twee woorden van zeven letters in onze taal die de vijf klinkers bevatten.
Met acht letters zijn er meer: zo was AGIOTEUR, AUTODIEF, AUTOREIS, EQUATION, EQUIVOCA, OLIESAUS en QUOTATIE te vinden.
Er zijn er vast nog meer en wie nog andere woorden weet, Tagrijn houdt zich aanbevolen. En wie, net als Tagrijn, niet de betekenis van alle woorden kent, mag dat even zelf opzoeken in het woordenboek!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

33 reacties op A…E…I…O…U…

  1. Borrelis zegt:

    De avonturier reed enthousiast met een courtisane in een kiepauto.

    Voor als iemand hier nog naar kijkt, na 15 jaar.

  2. Borrelis zegt:

    De avonturier reed enthousiast met een courtisane in een kiepauto.

    Voor als iemand hier nog naar kijkt, na 15 jaar.

  3. taaltovernaar_fons zegt:

    Ben sinds begin dit jaar aan het letten op klinker stapelingen, medeklinker stapelingen, palindromen, anagrammen en ga zo maar door. Nu was ik al een tijd aan het letten op woorden die alle klinkers bevatten en zag ineens ‘communicatie’ zo zie je maar dat dit soort worden helemaal niet ver hoeft te zoeken.

  4. Jan zegt:

    Tientallen jaren geleden was er ook zo’n discussie in de Volkskrant – meen ik. Toen werd er gesteld dat het Nederlands het van het Frans verloor: oiseau (vogel). Zelf zag ik net: Oeraluil.
    (ook een vogel in Blijdorp.).

  5. Levi zegt:

    Ik dacht aan SOA-urine of SOA-uier 😀

  6. Judith zegt:

    Ik moest meteen hieraan denken toen ik dit logje las:
    http://taal.web-log.nl/taaladviesdienst/2008/09/finlande-six-po.html
    De Finse band die wordt genoemd is overigens een van mijn grote favorieten 😀

  7. Zakina zegt:

    Bah wel weer vervelend dat ik zelf de betekenis op moet gaan zoeken hahahhaa… sorry, maar ik laat mijn van Dalen wel in de kast nu en op de pc heb ik hem niet. Maar wel weer een leuk weetje 🙂

  8. Di Mario zegt:

    Hahaha, jij krijgt het soms ook zo op je heupen he.
    Love As Always
    Di Mario

  9. eva zegt:

    Grappig, dat je dat hebt opgezocht.
    Maar ik vind sequoia toch het leukst!
    Maar wat betekent het eigenlijk?
    Of heb je dat niet opgezocht?
    gr eva

  10. HUUB zegt:

    leuk onderwerp… nooit over nagedacht zo…

  11. J@ntje zegt:

    vind je zoektocht bewonderingswaardig….
    maar wat betekenen die woorden in vredesnaam??
    en hoe spreek je ze uit??
    is het nederlands??
    naja…
    fijn weekend
    groetjes Janneke

  12. Pasula zegt:

    Ja jij bent wel een woordenpuzzelaar, erg leuk om het te lezen, het heeft ook mijn interesse.

  13. Dwarsbongel zegt:

    Ik vind dergelijke informatie over taal en “taalgrappen” ontzettend leuk. Zelf kom ik er vrijwel nooit aan toe om zoiets uit te pluizen.
    Maar ken je de “Opperlandse taal & letterkunde” van Battus? Daar staat ook heel veel interessants in.

  14. Hermien zegt:

    Pff, ik ben 24 uur aan het zoeken geweest 😉
    Het kleinste woord met alle klinkers: oiseau.
    Als je ook de y erbij neemt: noyautiez (= gebiedende wijze/3e p. meerv. van noyauter = infiltreren).
    Dan nog wat langere woorden: chiropracteur, contradicteur, croustillantes, grandiloquents, insupportable, insurmontable.
    Ik heb geen woord gevonden waarin de letters op volgorde staan….maar ik zoek naarstig verder.

  15. Renesmurf zegt:

    haha, ik zou nooit woorden gebruiken waarvan ik de betekenis niet ken.
    Denk ik.
    Hoewel.
    abcoude is wel een leuke plaatsnaam trouwens.

  16. Vedat zegt:

    Je wilt toch niet beweren, dat je woorden in een logje schrijft waar je de betekenis niet van kent of ken je die woorden inmiddels wel? Zo ja… Ach laat ook maar, Tagrijn. als ik ze een keer in ene of ander logje tegen kom, dan zoek ik de betekenis wel op.

  17. Annemarie zegt:

    Gaaf zo’n spelletje met taal!
    Wat leuk dat je dat weer laat zien. 🙂
    En met autodief en reis.. Ik was er niet opgekomen!

  18. klaproos zegt:

    pffffffffffffffff tagrijn:-))
    ik ben al geen taalwonder en heb mijn woordenboeken met de verhuizing de deur uitgedaan, de komst van de pc heeft veele vorodelen….
    maar niet zóveel:-))
    leuk gevonden, maar ik zit wat krapjes in mijn vrije tijd…. wat denk je daar van 🙂

  19. rietepietz zegt:

    Als jij al niets meer hebt kunnen vinden zal ik toch zeker mijn hoofd niet pijnigen voor meer woorden…. die zijn er gewoon niet meer !Leuk onderwerp weer , dan wel!

  20. plato zegt:

    Interessant, want ik houd van taalspel. Maar ik laat jou graag de eer.
    Waar Sylvester op doelt weet ik niet. En een dourier bestaat volgens mij niet. Een douariëre wel. Dat is een adellijke weduwe.

  21. Oh jee, snel wegwezen hier. Dit soort uitdagingen is besmettelijk en ik ben er, eenmaal aangestoken, niet gauw weer vanaf. Dat heb ik van mijn beide grootvaders. Alleen even zeggen dat ik dit altijd zo mooie zin vind: the quick brown fox jumped over the lazy dogs.
    PS Bedoelt Sylvester soms douanier? Daar zitten wel alle klinkers in. Vast een typefoutje van hem.

  22. f r e d zegt:

    wat een gedoe…..; ik doe mooi niet mee!

  23. boomkruiper zegt:

    Leuke gedachtensprongen maak je maar als je het niet erg vindt spring ik even niet mee 😉

  24. tagrijn zegt:

    @Sylvester: mooi woord, maar waar is de i?
    @Hermien: met het door jou genoemde ‘equivalent’ ben je er al bijna. Als je op z’n Frans gaat kan ik even snel alleen oeuil bedenken, maar ja, geen a…En patrouille is veel te lang.

  25. lenie zegt:

    tedoeme ..daar vraag je me wat ..
    denk dat ik het atelier maar weer induik ;))

  26. cindy zegt:

    Hee Tagrijn!
    Ha, ha; jij bent dus net zo’n onderzoekend/speurend typje als ik! Ik kan ook uren zoet zijn met het zoeken naar iets waar ik nieuwsgierig naar ben, terwijl het van nul komma nul belang is :-))
    Ik heb echter geen Nederlandse woorden kunnen vinden die nog niet vermeld waren.
    Groetjes,
    Cin
    p.s. was idd een hazelworm! Ik las later dat ze in gevangenschap zo’n 28!! jaar oud kunnen worden. Maar dat woog, naar mijn inzien, toch niet op tegen een korter leven in een prachtig bosgebied, met hazelwormen partners en, wie weet, hazelwormen baby’s…
    Dus hij scharrelt nu weer lekker rond in het bos 🙂

  27. Je bent ook een echte talenfreak he ? Geweldig zoals jij met woorden kunt toveren of anderen weet te vinden die dat doen.Die creativiteit ontbreekt mij ten enen male 🙂

  28. Min zegt:

    Ik geniet gewoon van taal. En dat ik dan in een woord als dominee echt veel meer zie dan een man die preekt ligt toch echt aan mij…

  29. Hermien zegt:

    Ik vind dat jij er al genoeg gevonden hebt Tagrijn. Zal ik eens mijn licht over Franse equivalenten laten schijnen?

  30. paco zegt:

    Daar moet ik over nadenken

  31. sylvester zegt:

    Douane is zo’n woord (zonder te googlen of de dikke van Dalen te gebruiken)

  32. nanos zegt:

    Wat een moeilijke woorden, Tagrijn!

  33. Jeetje Tagrijn wat een speurtocht naar woorden.
    En dan te vbedenken dat ik al moeite heb met het woord viaduct hahahahahah.
    Off topic, de film Fahrenheit komt morgen (vandaag) op tv om 20:30 op Ned 3, maar bedankt voor het aanbod hem van je te mogen lenen.

Je kunt hier reageren