Cees de Lange: een vergeten komiek

De kranten en de bladen zwegen erover en radio of tv besteedden er evenmin aandacht aan. Toch was het op 26 augustus honderd jaar geleden dat Cees de Lange onder de naam Cornelis A. P. Michielsen werd geboren.  Ik durf er iets onder te verwedden dat de meeste lezers van dit weblog nog nooit van deze in 1974 overleden  man hebben gehoord. Waarmee maar weer eens is aangetoond hoe snel roem vergaat. Want jarenlang was hij wereldberoemd in Nederland. Als je eens een keer flink wilde lachen dan zette je op dinsdagavond vanaf 1947 de radio aan, want de conferencier Cees de Lange zat in De Bonte Dinsdagavondtrein van de AVRO. Later switchte hij naar de VARA waar hij op zaterdagavond schitterde in het amusementsprogramma de Showboat, vaak samen met zijn toen al even bekende vrouw Lucie Steyn.
Hoogtepunt in zijn carrière werd de conference over de koe. Ook trad hij op voor Nederlandse emigranten in Amerika en Zuid-Afrika. Hij zat ook een aantal malen in het panel van het spelletje Wie van de drie. Op de planken hanteerde hij een eenvoudig genre. Het moest allemaal niet te moeilijk zijn en vooral geen politiek. Ofschoon hij weinig glamour uitstraalde wist hij toch een groot publiek aan zich te binden. In het land trad hij op in grote en kleine zalen, vaak ook om  met zijn grappen de leegtes op te vullen tussen de andere optredens. Maar hij noemde zichzelf geen conferencier; hij vond dat hij cabaretier was tooide zichzelf met de naam Personality-speaker. In 1954 kon hij voor de Vara de overstap maken naar de tv, maar deze show werd geen groot succes.
Zijn grappen zouden nu niet meer kunnen. In de loop der jaren is de humor anders geworden. We lachen om andere dingen. Maar overtuig jezelf. Hieronder kun je een paar van zijn moppen lezen die hij in 1973 heeft verzameld in zijn boekje ‘De Moppenkoffer van Cees de Lange’.

Een man komt bij een groot gat in de grond, kijkt naar beneden en roept tegen de aanwezige arbeiders: ‘Hé, wat doen jullie daar?’
‘Wij zijn hier de metro aan het bouwen.’
‘O, en hoe lang duurt dat nog?’
Nog anderhalf jaar’, klinkt het uit de diepte.
‘Dat duurt me te lang, dan neem ik wel een taxi’.

Arie komt te laat op school en de onderwijzer vraagt waar ie zo laat vandaan komt.
Arie: ‘Ik moest de koe naar de stier brengen’.
Onderwijzer: ‘Had je vader dat niet kunnen doen?’
Arie: ‘U schijnt erg slecht voorgelicht te zijn, zoiets kan alleen de stier.’

A: ‘Kunt u me zeggen hoe laat het is?’
B: ‘Over tien minuten is het twaalf uur.’
A: ‘Het kan me niet schelen hoe laat het over tien minuten is, ik wil weten hoe laat het nú is.’

Heer in  restaurant: ‘Ober, waar blijft nou die biefstuk die ik heb besteld?’
Ober: ‘Heeft u die besteld bij die kelner met dat grijze haar?’
Heer: ‘Dan kan wel zijn, maar toen ik het bestelde was ie nog zwart!’

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur, De media en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Cees de Lange: een vergeten komiek

  1. Lucie de Lange zegt:

    Wat bijzonder om dit alles te lezen. Natuurlijk herinner ik me Cees de Lange ( spreek uit Kees met een K) Hij was mijn vader. Ik wat 16 toen hij overleed. Volgend jaar op 10 februari 2024 is dat 50 jaar geleden. Ik ben nu zelf al 5 jaar ouder , dan dat hij ooit geworden is. Het was een fijne vader. Mis hem nog dagelijks. Heb veel van hem en mijn moeder Lucy Steijn meegekregen.

    • Plato zegt:

      Maar je was toch zelf ook jarenlang een prima actrice met een uitgesproken komisch talent?

    • Harm Wiersma zegt:

      Hallo Lucie, toevallig lees ik dit bericht en daarom mijn reactie. Vanmorgen reageerde ik op een Nieuwjaarswens van Eeuwe van der Duin, die o.a. met veel WOB verzoeken het gebrek aan openheid van onze ‘bedenkelijke’ overheid heeft aangetoond.

    • Harm Wiersma zegt:

      Het plakken en knippen via de mobiel lukt niet zo goed en daarom nog een keer:
      Je vader had een buitengewoon goed gevoel voor humor. Van hem kwam de Nieuwjaarsgrap: ” Ik wens je het dubbele van wat je mij toewenst” dan zit je immers altijd goed.

  2. Dwarsbongel zegt:

    Ik herinnerde me hem niet, maar misschien kwam dat omdat de draadomroep allen werd aangezet voor het nieuws en programma’s van de NCRV. Ik heb nog wel een paar geluidsfragmenten gevonden: http://www.beeldengeluidwiki.nl/index.php/Audio:_Cees_de_Lange

  3. Nee, ik heb ook nog nooit van hem gehoord maar dat hij gevoel voor humor had is duidelijk. Mop nummer 2, haha!!

  4. De naam komt me ergens bekend voor uit m’n jeugd. M’n moeder was een fan van hem.
    Salu2 babyboomer Albert

  5. gewoonanneke zegt:

    De naam kwam me wel bekend voor maar had niet kunnen vertellen wat hij deed. Leuk die oude herinneringen aan artiesten.

  6. Sorry, maar ik had nog nooit van de beste man gehoord. Gelukkig heb jij dat bij dezen recht gezet!
    De vierde mop vond ik eigenlijk wel origineel. Weer eens wat anders dan een vlieg in de soep. Maar de leukste vind ik nummer twee 😀

  7. RenéSmurf zegt:

    ja, ik vind het erg jammer dat mensen alleen bestaansrecht schijnen te hebben als ze daadwerkelijk door mensen herinnerd worden. En zo glijdt alles naar de vergetelheid. Terwijl het juist erg interessant is allemaal, en jij logt er gelukkig over! Een goede zaak! Lang leve de vrijheid van het webloggen.

  8. ik vind het knap van je dat jij deze grote mijnheer wèl herdenkt, tagrijn!

    en hoe!
    mooier dan met zulke moppen had jij het niet kunnen doen! 😀

    fijn weekend,

  9. platoonline zegt:

    En of ik Cees de Lange kende. Voor de bonte dinsdagavondtrein was ik te jong maar de ‘showboatshow’ daar luisterden we in gezinsverband naar. Ik herinner me nog de stem die al de medewerkers van de show opnoemde: ‘Andre Meurs en Herbert Joeks, de Wama’s, Cees (met een C-klank) de Lange… etc. Maar ik was kennelijk nog te jong om iets van zijn werk te onthouden. En cabaretier zou ik hem nooit genoemd hebben. Eerder een amuseur.

  10. Thérèse zegt:

    Ook mij komt hij maar vaag bekend voor. Maar… dat komt door mijn moeder. Bijna nooit mocht de radio aan. Dat vond ze zo’n storend geval. Alleen bij mijn oma luisterde ik naar die programma’s. Ik kan er nog best om lachen, hoor.
    En Rietepietz bedoelt Kees Schilperoort; tone had ik een eigen radio.
    Toch leuk dat je zo’n ‘vergeten’ figuur eens naar voren haalt.

    • rietepietz zegt:

      Ah… bedankt voor het meedenken , klopt, ik zit inderdaad 2 mensen “door elkaar” te gooien.
      had ik kunnen weten want Tagrijn zou nooit zo onvolledig zijn;-) Wel grappig dat er steeds meer herinneringen boven komen de reacties van bijv. Plato, zo kan ik me inderdaad nu ineens herinneren hoe Herbert Joeks zich altijd in de tune presenteerde.al laat zich dat niet makkelijk beschrijven omdat ik de rest niet meer weet maar het was ongeveer “en Herbert Joeks die zegt Ta da

  11. Heel vaag komt de naam mij bekend voor, maar ben bang dat ik er net te jong voor ben.

  12. Hans zegt:

    Ken Cees de Lange inderdaad niet, ik was 16 jaar toen hij overleed, toen was ik meer met radio Veronica bezig. Hans

  13. Hanny zegt:

    Zeker weten dat ik me hem nog herinner.
    De mopjes mogen dan misschien tegenwoordig niet meer kunnen. Toen hebben we er toch echt om gelachen.

  14. Di Mario zegt:

    De eerste drie kunnen nog zeker jaren mee hoor. Ik kan er nog om lachen. Die vierde vind ik net iets te flauw. Maar zo zie je maar. Ik ken hem inderdaad niet. Maar sommige humor gaat nooit verloren.

    Love As Always
    Di Mario

  15. rietepietz zegt:

    Maar natúúrlijk ken ik Cees de Lange ! In het laatste jaar van “de bonte dindagavondtrein “mocht ik er wel eens voor op blijven en de showboat ken ik ook nog wel !
    Hij heeft in z’n latere jaren nog spelletjes op de radio gedaan zoals “geen ja en geen nee” .Tussen alles door trad hij op met “de boertjes van buutn” op klompen en met een rode zakdoek om de hals. in wat we nu een soort dweilorkestje zouden noemen denk ik. .De mopje kunnen nog bést hoor ,daar kan ik nog best een glimlach voor opbrengen al is het maar om “het verleden” .

    • Canon zegt:

      ik vermoed dat je Cees de Lange verward met Kees Schilperoort.Want die laatste presenteerde het door jou genoemde programma en optreden.
      Cees de Lange had m.i. de beste”radiostem”, die Nederkand ooit gekend heeft.Zo’ n warme stem, nadien nog nooit geëvenaard. Ik mis het.

  16. klaproos zegt:

    grappige simpele humor tagrijn:-)

    die zal iedereen wel begrijpen:-)

  17. Marja zegt:

    Leuk dat je hier aandacht aan besteedt. Ik heb nog vage herinneringen aan hem. Vermoedelijk van eind jaren 60.

Je kunt hier reageren