NACHT VAN DE MELANCHOLIE

In de Griffioen, het cultuurcentrum van de VU in Amstelveen, vond afgelopen vrijdag de ‘Nacht van de Melancholie’ plaats, een spektakel dat om 7 uur begon. Omdat er optredens waren op drie lokaties moest er dus een keus worden gemaakt. Na even wat te hebben gegeten in café Uilenstede, belandden we in de kleine zaal, waar Gerard Wortel op zijn draaibaar podiumpje van twee bij twee zijn eigen teksten ten gehore bracht. Die zijn niet echt sterk, maar de nonsens en de performance maakten veel goed. Hierna naar de grote zaal van het theater voor het Concours van het Nederlandse Lied. Dit werd geopend door het Griffioen Smartlappenkoor, dat via het Stijfselkissie op de Amsterdamse Grachten terechtkwam. Bij dit lied begon de zaal mee te zingen en dat verhulde de vele oneffenheden van het koor, dat waarschijnlijk nog niet zo lang bestaat. Na dit optreden vreesden we het ergste voor het gehalte van de overige amateurs en semiprofessionele artisten.
Niet terecht, bleek toen het eerste groepje (Bert, Mark en Rutger) Mijn houten hart van Dik Hout en de Poema’s zong. De drie stemmen passen perfect bijelkaar en deze jongens moeten beslist eigen teksten gaan schrijven:

Ook het volgende optreden was erg verrassend. Suzanne bezit de uitstraling van Karin Bloemen, maar beschikt wel over een veel betere stem dan deze vedette. Hiermee bracht ze een uitstekende performance van Laat me alleen van Rita Hovink, af en toe bijgestaan door de frèle stem van Birgit. We zullen haar vast nog wel eens tegenkomen in het musicalcircuit.

Mark had een stem die soms op Wim Sonneveld, dan weer op Borsato leek. Dat hij had gekozen voor het lied ‘Het Dorp’ van Sonneveld zal dan ook geen toeval zijn. Suzanne droeg haar steentje bij door in onvervalsd Mokums enkele coupletten toe te voegen over ‘de Stad’. Grappig, maar haar stem haalde nu het niveau van haar eerste optreden bij lange na niet.

We waren eigenlijk voor Jaap gekomen, die had beloofd met Ramses de vloer te zullen aanvegen. Jaap zong ‘Laat me’  en daar gooide hij af en toe wat eigen teksten door. Hij zong redelijk, maar dat gesleutel aan een ijzersterke tekst had hij beter niet kunnen doen. Ofschoon de vloer dus niet werd aangeveegd, was het toch een aardig optreden.

Hierna volgden nog twee ballads: Frank zong solo ‘Marguerita’ van Marco Borsato en Birgit liet ‘Als de dag van toen’ van Reinhard Mey horen. Ten slotte werd met groot enthousiasme door alle deelnemers tegen de achtergrond van een zinkende Titanic het lied ‘Schipbreukeling’ van Annie M.G. Schmidt gebracht.
Na de pauze was de zaal nog maar voor een derde gevuld. Alle opa’s, oma’s, tantes, ooms en andere denkbare familiebanden waren na het optreden van de support behoevende artisten inmiddels vertrokken.  En dat was jammer, want het koor ‘Vivre’ was een goed getrainde club, met prima stemmen, uitstekende solisten en een goed ingestudeerde choreografie. Zij brachten de chansons van Shaffy met verve.
Maar daarna volgde echt een verrassende en fikse dot slagroom op de taart: JW Roy die niet met zijn One Night Band maar met een combo was gekomen. Tagrijn moet bekennnen dat hij nog nooit van de man had gehoord, maar googelen levert veel  info op. Hij heeft samengewerkt met Gerard van Maasakker, muziek geschreven voor en gezongen met Ilse de Lange en voor Nynke Laverman. Zijn roots liggen in de rock. Het optreden bevatte ijzersterke liedjes in het Engels, uit de tijd dat hij nog vastzat in en aan het Americana-idioom. De gitarist Ruud vanden Boogaard kwam vooral in de American Blues en de ontroerende Kitchentableblues goed uit de verf. JW Roy heeft een paar jaar terug de overstap gemaakt naar verstilde liedjes in zijn moerstaal Brabants. Dat gaat hem verbluffend goed af. Zo is hij de troubadour van het zuiden geworden in de traditie van Cornelis Vreeswijk. Liedjes als ‘Niemend in de stad’, ‘Rabobank Blues’ en ‘Nie meer goed’ bezorgden de zaal kippenvel. De weglopers tijdens dit optreden waren niet alleen irritant, maar hadden ook ongelijk.
In het café waren inmiddels De 4tuoze matroze met Qithara begonnen. Aanstekelijke en zeer dansbare Arabische ritmes die Nederlandstalige (zeemans)liederen begeleidden. Heel origineel, maar het was deze Nacht van de Melancholie toch vooral JW le Roy die ‘bleef hangen’.
(Wie meer over JW Roy wil weten of er iets van wil zien of horen, kan hier klikken.)

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

15 reacties op NACHT VAN DE MELANCHOLIE

  1. Hanny zegt:

    De muziek van JW Roy doet inderdaad heel sterk aan Cornelis Vreeswijk denken.
    Je zult vast een plezierige avond hebben gehad, ook al was het ene optreden beter dan het andere.

  2. renesmurf zegt:

    Tja, ik kan ook niet anders zeggen dan, een prima avond, want zo is het!

  3. Geertje zegt:

    Al met al dus een prima avond!
    Mooi verslag Tagrijn; deze mensen ken ik geen van allen.
    Ik ga eens kijken of ik iets van JW le Roy kan vinden!

  4. Annemarie zegt:

    Jij bent in elk geval je avond/nacht doorgekomen! 🙂
    Geloof graag dat het een super avond was! En schipbreukeling is geweldig…

  5. Kan me indenken dat het een heel mooie avond is geweest.
    Off topic, ja zonde dat die hal gesloopt wordt als je ziet wat er allemaal voor leuks in kan gebeuren.

  6. Befana zegt:

    Wat zoekt een Leidenaar in Amstelveen? Het lijkt me een geslaagd avondje en ik denk dat ik stiekem een beetje jaloers ben, dat ik daar neit bij ben geweest.

  7. tagrijn zegt:

    @Rietepietz: Het was in Amstelveen…
    @Fred: Ik zat midden in de zaal en dat redt mijn flitser niet!

  8. rietepietz zegt:

    Je hoeft je in Leiden écht niet te vervelen geloof ik .
    Bij Glibber óók al zoveel evenementen , komt de échte Leienaar “nog wel in bed?
    lieve groetjes , Riet

  9. !0eke zegt:

    Dank voor dit verslag, en snel ben ik ook met reageren hè 🙂 Je schrijft het zo op dat het lijkt of ik er een beet bij was.
    Gr 10

  10. Tjan zegt:

    Ook ik heb nog nooit van JW Roy gehoord. Je verlag klinkt goed – zal er binnenkort eens wat van gaan beluisteren. Ook alle andere namen zijn mij onbekend. Een hoog tussen-de-schuifdeuren-gehalte, als ik het zo inschat…

  11. paco painter zegt:

    Zo te horen toch een zeer geslaagde avond

  12. f r e d zegt:

    vraag je een flitser voor je vaderdag???

  13. sylvester zegt:

    Dus al met al toch een leuke avond gehad, ik ken weinig namen die je noemt, natuurlijk wel Van Dik Hout en Annie natuurlijk, het nummer “laat me” staat op internet, maar dan het orgineel, dit is de link: http://www.youtube.com/watch?v=mJmDoBcRLvE

  14. Judith zegt:

    ff OT, maar ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt:
    Lieve Tagrijn, we kennen elkaar niet persoonlijk maar ik wil je graag bedanken voor je reactie(s) op mijn blog. Ik ben je ongelooflijk gaan waarderen en heb echt iets aan jouw reacties en jouw kijk op de dingen.
    Ben blij dat ik je op de virtuele snelweg heb leren kennen!
    Liefs van Judith xxx

  15. Pasula zegt:

    Geweldig verslag Tagrijn, geeft een goed beeld zo.

Je kunt hier reageren

