GEEN GELUL, GEBAK VAN KRUL…

Het is een puur stukje historie: bakkerij Krul in Den Haag. De prachtige lunchroom in Jugendstil waar de chique dames een kopje thee kwamen drinken met een ‘taartje’ erbij. De Haagse bevolking bedacht de alleszeggende slogan ‘geen gelul, gebak van Krul’, want dat waren geen woorden die de geachte cliëntele of Krul zelf in de mond zouden nemen. Familie Krul bezat het predikaat Hofleverancier want het gebak van het Koninklijk Huis werd door Krul gemaakt.
De nazaten van deze bakker zijn nu boos. Want er is hen iets vreselijks aangedaan: bakkerij Krul is opnieuw opgericht en is nu te vinden in de Amsterdamse Jordaan:

Rechts op de foto dochter Charlotte, die we ook kennen als de dochter in ‘Kinderen geen bezwaar’. Inderdaad, bakker Krul is omgebouwd tot tv-serie. En als het zich in hartje Jordaan afspeelt, moet je ook lullen als een Jordanees. Nou, die Céline Purcell heeft veel in huis, maar ze spreekt net zo Jordanees als een Chinees met een Franse tongval. Niet dus.
Tagrijn heeft nu twee afleveringen gezien: a. om er over mee te kunnen praten en b. om te zien of het in godsnaam beter werd. Want deze zooi is de Vara, die tot dusver toch altijd kwaliteitscomedy’s afleverde, volstrekt onwaardig. Wat bezielt een omroep, die ‘verschillig’ wil zijn, om bij gebrek aan eigen creativiteit naam en slogan klakkeloos te jatten ? De Annie MG Schmidts liggen weliswaar niet voor het oprapen, maar er zijn toch tal van tekstschrijvers die een beter product zouden kunnen afleveren. Dit onbenullige gedoe is dan ook nog met een allochtoon sausje overgoten om toch in ieder geval nog een béétje progressief over te komen.

Progressief, zei je?
Hieronder een paar van het tv-scherm afgeplukte plaatjes om een kleine indruk te krijgen van het half uur volks vermaak voor de vrije zaterdagavond. Want zelfs een béétje progressief lukt niet als er, zoals in de slapstickjaren dertig met taarten wordt gesmeten, in stellingen met gebak wordt gevallen, als er tien keer per aflevering wordt gestruikeld en dan, natuurlijk, bij voorkeur precies in de slagroomtaart. Of je valt gezellig met z’n tweeën van de trap achter het vuilnis aan. Maar dan komt toch alles weer goed, want op de meest onverwachte en idiote momenten, barst het gezelschap plotseling in luid gezang uit en gaan gezamenlijk een liedje zingen met teksten waarvoor ieder amateurdichter zich op sinterklaasavond diep zou schamen. En of het niet op kan, gaat het gezelschap als apotheose dan ook nog tussen de gebaksdozen een dansje maken.
Dus Vara, haal deze troep van de buis en wees alsjeblieft verschillig. Ga weer eens op zoek naar een vonkje talent en draag er niet aan bij dat de domheid op de buis voorgoed zal triomferen.

Dit bericht werd geplaatst in De media. Bookmark de permalink .

30 reacties op GEEN GELUL, GEBAK VAN KRUL…

  1. Thérèse zegt:

    Hallo Tagrijn, ik loop weer eens achter: a. ik heb jouw logje gemist b. ik heb deze serie helemaal niet gezien. Lijkt mij inderdaad vreselijk.

  2. Vreselijke serie. Zee traag verloop van de verhaallijn.

  3. Esther zegt:

    Rara wat is mijn achternaam ?? XD
    Maar even over het onderwerp: stomme serie =D

  4. Judith@work zegt:

    Gelukkig kijk ik nooit tv 🙂

  5. fijnegozer zegt:

    Oeps, die reactie was hierboven van mij. De url van m’n andere weblog stond er nog onder.

  6. Chaval zegt:

    Al meer dan een jaar wordt er hier geen tv meer gekeken en we missen het geen moment. De laatste jaren werd het kijken al steeds minder, net als de kwaliteit van de programma’s. Was de tv voor die tijd al niet bijzonder, na de introductie van programma’s als “Big Brother” was de verloedering echt een feit.

  7. Pasula zegt:

    Ik heb een halve aflevering gezien en besloot toen dat het tijd was om mijn kostbare tijd ergens anders in te stoppen.

  8. Boomkruiper heeft gelijk: de domheid triomfeert al lang. Ik ben er dan ook al lang aan gewend om in de hoedanigheid van kijker, luisteraar, lezer, consument of burger als een kleuter bejegend te worden. Dus niet alleen bij expliciet slechte series als deze en ook echt niet alleen maar op de tv. Herstel: ik zal er nooit aan wennen om als een kleuter te worden aangsproken. Daarom laat ik de media zoveel mogelijk progressief liggen.

  9. Thérèse zegt:

    Het heeft ook zijn voordelen als je niet veel TV kijkt: ik had er nog niks van gezien. En ja, je gaat Broodje van Kootje toch ook niet in Maastricht laten spelen; dat alleen al.
    Krijgen we die R nog te horen??

  10. J@ntje zegt:

    helemaal gemist!
    klinkt smakeloos !
    om een bakkerij met geschiedenis zo te gedenken….is smakeloos!

  11. Elmar zegt:

    Ik ben het helemaal met je eens je reinste bagger is het! Absoluut niet het kijken waard!Ik ga wel blogjes lezen, die zijn veel beter van kwaliteit ;-)!
    groetjes,
    Elmar

  12. boomkruiper zegt:

    Dus ik heb niks gemist? De domheid triomfeert allang …is zelfs Koning op de buis en het erge is dat die op hun beurt weer prinsjes krijgen en die motten ook zo nodig een baan bij de tv. Vanwege de verdiensten;)

  13. rietepietz zegt:

    Je hebt het nog lang volgehouden Tagrijn , ik heb aflevering 1 uitgekeken om een eerlijk oordeel te kunnen geven …. tenenkrommend …..

  14. klaproos zegt:

    ik heb het gelukkig niet gezien tagrijn,
    laat maar zitten ook dan 🙂
    nu heb ik hélemaal gegeten en gedronken 🙂
    groetjes
    klaproos

  15. paco zegt:

    Ik heb het gehoord.Niks gemist

  16. eva zegt:

    Gaan die nazaten er nu werk van maken?
    Van hett tv-programma heb ik flarden gezien, al genoeg om er niet naar te hoeven kijken.
    Wat vind je trouwens van Het vrije schaap.
    Daarvan denk ik ook wel eens: die acteurs die daar in mee doen zijn er te goed voor.
    Maar ja…het slaat weer door naar een andere kant, zo dat het toch weer leuk wordt.
    gr eva

  17. Belinda zegt:

    Zo te horen heb ik niets gemist!

  18. Brimstone zegt:

    In de Varagids werd door de schrijver zelf, ik dacht Haye van der Heyden, al twijfels geuit over de kwaliteit. Dat moedigde al niet aan om te gaan kijken.

  19. Zakina zegt:

    Gelukkig heb ik er niets van gemist, dat weet ik nu door dit logje 🙂

  20. PaulHUzzz zegt:

    Hmja ik heb er ook eens een kort stukje van gezien… idd niet erg bijzonder, om het maar even voorzichtig uit te drukken… en dan is het idd erg jammer dat daarvoor zo’n beroemde naam wordt misbruikt…

  21. nanos zegt:

    Ik zag alleen een aantal keren de aankondiging, en dat was genoeg.

  22. spijtig dat het programma zo tegenvalt?
    het had zo mooi kunnen zijn??

  23. Renesmurf zegt:

    “de Vara, die tot dusver toch altijd kwaliteitscomedy’s afleverde” ?????
    Oke, All Stars was een goede comedie.
    Maar de rest? Zeg ns aaa was matig, oppassen, kinderen geen bezwaar, en nog wel meer dingen, De VARA kan het gewoon niet, cabaret zijn ze wel weer goed in.

  24. beuzeblaadje zegt:

    Ik heb er niets van gezien en het
    trekt me eerlijk gezegd ook niets!
    Doeiiiii,
    beuzeblaadje

  25. ECHT het slechtste programma wat de VARA ooit op de buis heeft gebracht.
    Ben het met je eens, snel verdwijnen deze serie.

  26. Dwarsbongel zegt:

    Ik kende de kreet, heb daarom dus opgemerkt dat die weer in de roulatie was. Geen trigger gehad om daadwerkelijk te gaan kijken, geen gemis dus. Probeert de VARA misschien om het PVV en TON-gepeupel te lokken?

  27. Vedat zegt:

    De serie ken ik niet, maar ik ben het helemaal met jou eens Tagrijn. Het ergste van al vind ik nog, dat ze de zak van Krul in de Amsterdamse Jordaan hebben geplaatst. Dit doe mij, als Hagenees… Ach, ik heb er geen woorden voor.

  28. Hanny zegt:

    Ik heb dus blijkbaar niets gemist.

  29. kamira zegt:

    Ik vind er ook niets aan anderhalf keer gekeken niet ……..ergenis

Je kunt hier reageren