Leids Detail 223

In deze aflevering van Leids Detail de bovenkant van een poortje, een gedenksteen en een watertje. Na de derde foto kom je alles weer te weten.

De eerste foto is er eentje waar je nu nog maar even goed naar moet kijken. Het is de Sint Jorispoort aan de Doelengracht. Volgende week zal de hele poort worden gedemonteerd en voor restauratie worden overgebracht naar de werkplaats van de firma Burgy. De smeedijzeren hekken zijn al verdwenen en worden onder handen genomen door smederij Van de Geijn   op de Oude Varkenmarkt.
De Sint Jorisdoelen werden in 1812 afgebroken, maar de poort uit 1645 is blijven staan. Op deze plek werd geoefend door de schutterij. Bovenop de poort zien we Sint Joris te paard. Aan de bovenkant van de poort zien we twee handbogen.

De steen waarvan de tekst voor zichzelf spreekt, is te vinden op de zuil hoek Stadhuisplein, Koornbrugsteeg.

Tot slot de derde foto. Dit watertje loopt door het Blekerspark aan de achterzijde van de Blekerskade. Hier gezien vanaf de Oude Herengracht.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

15 reacties op Leids Detail 223

  1. Prachtig! Bijna met schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik nog nooit in Leiden geweest ben. Aan je foto’s te zien mis ik veel. Daar moet ik toch maar snel verandering in brengen… Weet je wat? Ik beloof mezelf dat ik dit jaar nog een “rondje Leiden” ga doen!

  2. Jaco zegt:

    Ik ben erg benieuwd naar de restauratie!

  3. staartje zegt:

    Wat leuk dat die ude poort is/wordt behouden!

  4. Heerlijk om via jouw log meer te weten te komen over Leiden. Jammer dat het komend weekend zulk matig lenteweer is met de opening van het vaarseizoen in Leiden op zondag.
    Ondanks het weer wens ik je een fijn weekend. Mijn vrijgezelle leven bevalt me wel.
    Grtz
    Albert

  5. wat een mooie poort.

    die na de restauratie nog mooierdersterd gaat zijn!

    ik kijk al uit naar je blogje hierover, tagrijn! 😀

    fijn weekend,

  6. boomkruiper zegt:

    Wat een mooie verlichting op de zuil. Dit soort schoonheid is helaas hier in het Noorden veel moeilijker te vinden

  7. renesmurf zegt:

    Wat een mooie zuil, erg bijzonder zo. Een beetje overdreven, maar die zuil kan dat wel hebben.

  8. annespike zegt:

    Dat vaartje! Geweldig.
    Koppen intrekken als je erdoor vaart, hihi.

  9. platoonline zegt:

    Deze aflevering roept bij mij een lekenvraag op:
    Die schutters oefenden daar schrijf jij en dat is inderdaad te zien aan die handbogen (en de geweren). Maar zo te zien is daar overal water. Zijn die watertjes pas later ontstaan? Of hebben die schutters te midden van die brugjes geoefend. Ik lees dat er ook de doelen later zijn afgebroken. Ik probeer me een beeld van vroeger te vormen. Maar dat lukt niet erg.
    Nu ben ik zo nieuwsgierig hoe het er ten tijde van die oefeningen heeft uitgezien.
    En zijn daar nog oude schilderijen van?

    Met onkundige groet van Plato 🙂

  10. Caecil zegt:

    YEAH, ALLE DRIE GOED!!!!!!!!!!!!!!!! (ja, duh!)
    @Di Mario: Tagrijn kan je heel goed rondleiden! En anders kent hij misschien nog wel een leuke gids……
    Fijn weekend, Tagrijn, en tot woensdag!

  11. Hanny zegt:

    Dit zijn weer mooie details uit jouw prachtige stad.

  12. Thérèse zegt:

    Mooi allemaal. Op die derde foto staan ook heel bijzondere lantaarns (Jugenstil misschien?) en wonderlijk dat daar juist dat watertje stroomt. Het lijkt daar zo steeds.
    Groetjes Th.

  13. de derde zat ik fout.
    Denk dat het echt mooi wordt als de poort is gerestaureerd.

  14. klaproos zegt:

    Prachtig Tagrijn,
    Leiden is en blijft héél mooi om te zien door jouw ogen 🙂

  15. Di Mario zegt:

    Ik moet maar goed gaan opletten, want waarschijnlijk kom ik in augustus naar Leiden en ik moet er toch iets over te vertellen hebben…..

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

