Koningsdag 2016 in Leiden

Koningsdag 2016 in Leiden: nat en koud. Daarmee is eigenlijk al heel veel gezegd over de sfeer. Toen ik na het Zwolse tv-gebeuren naar de oude Leidse binnenstad fietste om dit weblog van wat plaatjes te kunnen voorzien, zag ik het al direct. Weinig feestgedruis. Een eenzame man met een telefoontje als enige bezoeker op het terras van Anne en Max en een vrij rustig pleintje bij het Gangetje. Ik hoorde een paar honderd meter verder op de Garenmarkt een bandje spelen als opwarmertje voor de jaarlijkse show van DJ Armin van Buuren die wat later zou beginnen.


Aan de Nieuwe Rijn, waar het aan beide zijden meestal gezellig druk is op zulke dagen was nu alleen op de Botermarkt wat te beleven: de reguliere woensdagmarkt. Maar aan een meisje in een oranje outfit zag je dat het toch echt feest was.
 Vertwijfeld liep ik door. En zowaar, een aardige massa voor de Korenbrug die luisterde naar een band die zich lekker verdekt had opgesteld.


 Via de sinds de sluiting van V&D wat stille Maarsmansteeg bereikte ik de Breestraat om daar even over de kindervrijmarkt te slenteren.

Maar ook hiervan kan ik alleen zeggen dat het erg rustig was in vergelijking met andere jaren; mensen slenterden zonder enige belangstelling langs de spulletjes en ik kreeg medelijden met al die kleumende kinderen die hier een paar eurootjes zakgeld hoopten te verdienen.
 Een plaatje uit de Nieuwstraat op weg naar de Hooglandse Kerkgracht  waar de vrijmarkt zich ook bevond.


Op de Hooglandse Kerkgracht was het rustig en rond de kerk nogal winderig. Daarvan hieronder ook twee plaatjes.


 De grap van de foto hieronder is dat je op een rijtje ziet:  een oude boom, een oude lantaarnpaal, een oud bruggetje over de Oude Rijn en – op de achtergrond – een oud geveltje.

Deze mensen hadden het goed bekeken door een vuurkorf op te stellen.


Maar nauwelijks een minuut later kregen de bezoekers een ongezouten lading natte sneeuw over zich heen. Ik haastte me richting fiets, langs het pleintje voor de kerk aan de kant van de Nieuwstraat, waar ook plek was voor de kindervrijmarkt. Zegge en schrijven één jongetje vocht met zijn ouders om het zeil waarop zijn handel was uitgestald in bedwang te houden. Verder was het plein totaal uitgestorven…

Tot zover deze impressie. De aangekondigde antiek- en curiosamarkt heb ik niet kunnen ontdekken… Geen idee. Ook was er dit jaar weinig oranje in de outfit van de feestgangers. Helaas kan ik het dit keer niet mooier maken dan het was. Maar och, volgend jaar beter. En na een superzonnig drie oktoberfeest moeten we maar niet te lang mopperen. Een mens kan toch niet alles hebben? We hebben de Lakenfeesten, de Peurbakkentocht en het Straatmuzikantenfestival nog te goed en voor je het weet is het weer ‘driektober’!
Toch een verzoek aan de gemeente Leiden: willen jullie deze dag op aanplakbiljetten in de stad svp nooit meer aanduiden als Kings Day 2016? ‘Zottepraat’ noemt een echte Leienaar dat!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur, Stad en land en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Koningsdag 2016 in Leiden

  1. Dwarsbongel zegt:

    Eigenlijk heb ik geen idee hoe het hier was met koningsdag, want we zijn lekker binnen gebleven met de TV aan. WA moet volgende keer wel beter weer gelasten!

  2. Ghita zegt:

    ik lees dit nu , op een zonnige warme lente dag en kan het mij al bijna niet meer voorstellen hoe koud het toen was. toch een mooie impressie van Koningsdag 2016.
    groetjes Ghita

  3. ollieherman zegt:

    Het was inderdaad een beetje droevig door het koude weer. Maar je hebt wel de mooie tentoonstelling van de Leidsche Mondialen in de galerie op de Hooglandse Kerkgracht gemist. Daar had je je even kunnen warmen aan mooie kunst.
    Overigens viel het me ook op dat het aanbod op de vrijmarkt van een heel matig niveau was. Vaak hele ouwe meuk en troep.
    Maar goed, volgend jaar weer beter.

  4. Het was echt een heel koude dag maar gelukkig beter dan verwacht. Heb hele dag met de Oranjevereniging en de burgemeester meegelopen en was halverwege bijna versteend van de kou 🙂 De affiches met Kingsday waren niet van de gemeente maar van Alda Events die het optreden van Armin van Buuren regelde en Kingsdayparty 2016 heette. 🙂

  5. je hoeft het niet mooier te maken dan het is, tagrijn, want voor mij is dit al erg indrukwekkend! 🙂

  6. boomkruiper zegt:

    Er was in Leiden zo te zien nog iets van een feeststemming te bespeuren. Hier was alles afgelast en zelfs geen dorpsontbijt ergens binnen. Volgend jaar nieuwe kansen …!

  7. RenéSmurf zegt:

    Ik vind het op zich wel redelijk druk en gezellig, en zo was het hier ook.
    En zondag deden ze het nog eens over en toen speelde het weer mee en dan is het vele malen leuker.

  8. Laat dat laatste maar goed gezegd worden… Jammer dat het weer tegenviel. Hier ging het nog wel redelijk. Maar het was wel een stuk minder druk dan anders.

    Love As Always
    di mario

  9. rietepietz zegt:

    Gezelligheid hing deze Koningsdag heel nauw samen met plaats en moment waarop je naar buiten ging;-) Voor veel mensen jammer dat het weer meestal niet mee zat.

  10. Thérèse zegt:

    Dit alles en deze foto’s geven de sfeer goed weer. Ik was wat later en *bof bof* net toen het weer wat opknapte en men kennelijk net besloten had toch maar wat te proberen met tenten e.d.
    Het is wel jammer want ik vind die vrijmarkten en muziek enzo toch wel erg leuk, maar ja, het is Nederland, hè? Je weet het nooit.

  11. logbankje zegt:

    Het was hier ook rustig, ondanks het zonnetje.
    Een eenzame man op het terras van Anne en Max ziet er ook wel zo uit.
    De koude wind en de flinke sneeuwbui, die hier ook los brak, heeft wel wat roet in het feestje gestrooid. Hans

Je kunt hier reageren